2649
Sök

Fronten på bilen rök idag i samband med vejning för brankåren!

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Idag när jag va ut å körde på morgon kom två brandbilar med blåljus på. var tvungen att köra rätt upp i en snödriva vilket resulterade i att bilens fron kvaddade!

Nu till min fråga. Vet någon här om man kan få ersättning för detta?
Alltså inte av mitt försäkringsbolag utan typ Räddningskåren eller dylikt?

Vet någon något liknande fall där en bil blivit skadad p.g.a undan vejning i trafiken vid utryckning?
Och om den fått någon ersättning...

Det blir inte billigt att fixa!

sad

1 944 Inlägg
15 november 2010
Hur ska du då bete dig om du upptäcker att du har ett utryckningsfordon tätt bakom dig?

Bromsa inte!

Utryckningsfordonet har troligtvis högre hastighet än du och kan få svårt att bromsa för att undvika olycka. Fortsätt i din hastighet och styr lugnt in så långt du kan mot höger. Finns det en ficka, som exempelvis en mötesplats eller busshållplats, kan du styra in i denna. Men det är viktigt att du uppmärksammar detta genom att använda blinkers.

Fast i bilkö!

Står du fast i en bilkö kan det vara än mer stressande. Du kanske inte kan komma undan. Men om alla bilar kör en billängd framåt och styr hårt åt kanten kan man lämna fri plats åt utryckningsfordon. Ibland är detta inte möjligt för att komma undan. Om chauffören i utryckningsfordonet märker att så är fallet brukar han tillfälligt stänga av sirenen för att minska stressen.

Vid rött ljus
Står du vid rött ljus är det en knepig situation. Om du kör mot rött ljus gör du det på egen risk. Men om du kör fram en billängd förbi stopplinjen och samtidigt svänger hårt åt sidan och stannar där, räcker ofta detta. Då är du fortfarande inte inne i korsningen. Ta inga onödiga risker för att släppa fram utryckningsfordon.

Vajerräcke (3-filsväg)

Om du blir stående i kö på en väg med vajerräcke där det endast finns en fil, och ser att utryckningsfordon närmar sig bakifrån, är det mycket viktigt att du kör så långt åt höger som möjligt. Om bilister väljer att köra åt olika håll kommer vi inte fram.

Var vaksam!
Utryckningsfordonen väljer alltid den mest framkomliga vägen genom en korsning. Bilarna kan ligga i vänsterfilen och svänga höger eller vice versa, så var vaksam även om du har grönt ljus! Och tänk på att det kan komma fler utryckningsfordon.

jag tror inte du får ut någon ersättning !

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Okej. men jag va ju som sagt fast i bilkö innan en rondell. Hon på mitt försäkringsbolag tror det kan bli dom som får stå för självrisken! Jag gjorde ju helt enligt vad man lärt sig när man tagit körkort!

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 november 2010
I ena stunden kör du rätt upp i en snödriva, och i andra stunden är du fast i en bilkö. Om du var fast i en bilkö är du inte alls tvungen att "köra rätt upp i en snödriva". Håll undan där det är fysiskt möjligt, för det är det man lär sig när man tar körkort..

Tror inte du får nån ersättning. Kanske, om nån känner sig snäll men troligen inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Dumt att kalla det bilkö.. Men mycket trafik mitt i morgonen. Jag hamnade där det enda fysiskt möjliga var att köra upp i snödrivan åt höger..

Tycker du jag skulle kört in i bilen framför mig eller?

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 november 2010
setk skrev:
Dumt att kalla det bilkö.. Men mycket trafik mitt i morgonen. Jag hamnade där det enda fysiskt möjliga var att köra upp i snödrivan åt höger..

Tycker du jag skulle kört in i bilen framför mig eller?

Klart du inte är tvungen att köra in i bilen framför, men du är aldrig tvungen att köra in i en snödriva heller. Kan du, så håll undan när de kommer. Men kan du inte så väntar du tills du kan.
Svårare är det inte.

Har annars väldigt svårt att tänka mig att trafikskoleläraren sa "ja nu har vi en brandbil bakom oss..kör in i den här snödrivan för det är det enda vi kan göra.." tongue

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Du menar att man ska bromsa in brandbilar?

Sen vet inte du hur vägen ser ut där jag körde! Är inte så dum så jag kör in i en snödriva utan vidare!

Jag frågar om någon vet någon liknande situation. Inte att någon besservisser på GARAGET ska komma å trycka ner på folk...!!!
Senast redigerat av setk (15 november 2010)

7 276 Inlägg
15 november 2010
Ingen som trycker ner....
Vi säger bara att lagen säger att man ska flytta på sig i den mån det går.
Du valde att köra in i en snödriva då är det upp till dig.
Du får lösa det med ditt försäkringbolag.

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 november 2010
setk skrev:
Du menar att man ska bromsa in brandbilar?

Sen vet inte du hur vägen ser ut där jag körde! Är inte så dum så jag kör in i en snödriva utan vidare!

Jag frågar om någon vet någon liknande situation. Inte att någon besservisser på GRAGET ska komma å trycka ner på folk...!!!

Beror på situation. Kräver situationen att man ska bromsa in - för att de tex ska komma från sidan i en korsning så javisst, bromsa - men är de bakom så är det väl inte att rekommendera.

Nej, jag vet inte hur vägen såg ut där du körde, för du har inte skrivit det.
Säg det dock gärna, med tanke på att vi tycks bo i samma stad..

Och nej, jag trycker inte ner dig. Säger bara min åsikt som du bad om. Har dock aldrig väjt ner i en snödriva pga att jag haft brandkåren bakom mig, eller nåt annat utryckningsfordon över huvudtaget..

7 100 Inlägg
15 november 2010
vart med om samma,på vintern.men inte fan körde ja upp i nån driva,utan lagg mej så nära ja kunde komma.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
15 november 2010
Ta bilder på bilen och kanske rita upp i paint på ett ungefär hur det såg ut på platsen. smile

Men som det var sagt, jag tror inte att snödrivan var enda valet. Bli inte arg för att du får svar från nån du tycker är besserwisser, det här är garaget.org. Kan svära på att alla trådar om nåt liknande blir det ett jävla liv i...

Jag hade kört så långt ut det hade gått utan att köra i nåt, då hade iaf jag gjort så gott jag kunde. Ska väl vara såpass plogat att det ska gå att ta sig förbi med brandbilar och andra utryckningsfordon.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Infarten till rondellen vid okq8 precis ovanför stan. Det är så trångt att det inte gick att ställa sig på sidan. Utan var tvungen att köra in i drivan. Har inte kört nå fort eller så! Men som jag bedömde situationen så va det bara att köra åt sidan å där va det en snödriva!

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Det var ju tyvär så att det va så "plogat" att det va typ en och en halv fil skulle man kunna säga. Dvs att bilen fick stå halvt upp i snön! brandbilarna kom precis förbi!

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 november 2010
setk skrev:
Infarten till rondellen vid okq8 precis ovanför stan. Det är så trångt att det inte gick att ställa sig på sidan. Utan var tvungen att köra in i drivan. Har inte kört nå fort eller så! Men som jag bedömde situationen så va det bara att köra åt sidan å där va det en snödriva!

Var det vid Körfältets mack eller den nere vid dubbelrondellerna?
Gissar mig till att det är den senare, och där är det tajt. Men - inget illa menat- men jag förstår fortfarande inte varför du kände dig tvungen att väja ut i någon snödriva, när du helt enkelt inte kunde.
Kan man inte - då gör man det inte.
Gjorde andra - framför dig/bakom dig  - samma sak?

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Bakom mig kunde dom köra in på macken. Nej inte körfältsmacken! den nedanför! Det är brdare väg ända tills man står på dom 5 meterna innan man kör in i rondellen. Där stod jag med min bil! Fanns två allternativ till köra åt vänster in i en stolpe eller köra rakt fram rätt in i massa bilar!

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 november 2010
setk skrev:
Bakom mig kunde dom köra in på macken. Nej inte körfältsmacken! den nedanför! Det är brdare väg ända tills man står på dom 5 meterna innan man kör in i rondellen. Där stod jag med min bil! Fanns två allternativ till köra åt vänster in i en stolpe eller köra rakt fram rätt in i massa bilar!

Ah, okej. Försöker bara bilda mig en uppfattning om läget.
Så du kom på Stuguvägen uppifrån och skulle ned i rondellen?
Där är det ganska tajt längst ned, ja.

Vid vilken tid ungefär var detta?

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Precis där ja.. det va jävligt tajt! Mycket trafik tyvär. Därför ansåg hon på LF att jag kan ha rätt till ersättning!

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
åtta halv nio typ!

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 november 2010
setk skrev:
åtta halv nio typ!

Ah ok. Jag åkte förbi där vid femtiden i morse och redan då börjar det bli lite trafik.
Hoppas det löser sig för dig, men jag hade ändå inte haft några förhoppningar om ersättning då
det ändå inte är tvunget att väja in i en snödriva som man själv anser är "självmord för bilen", bara för att brandkåren ska komma fram.
Bara så du vet smile

11 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Jag ska nog driva detta ut i sin spets!!!

Sök