3388
Sök

Strulade till det med FM modulatorn !

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Tjenare, jag satt och installerade en Fm modulator idag i bilen.

Ljudet var perfekt och allt funkade perfekt, så precis när jag ska lägga tillbaka panelen så råkade jag komma åt något och nu suuuuger ljudet !

Så fort det är lite bas i en låt så låter det som skit.
Jag har inte råkat byta station på modulatorn utan det är något annat.
Har kopplat ifrån allt och börjat om och det är samma skit fortfarande..

Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara ?

Tack på förhand !

Inspiration comes standard

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Detta är modulatorn om det underlättar big_smile

http://www.bossaudio.com/main/688

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Aa jag funderade också på Rca kontakterna, men hur ska jag mäta det ?

Antennsladden har jag testat, dragit ur och kopplat om allt.

Kollat inne i modulatorn och allt är ok och sitter där det ska.

Det konstiga är ju att det funkade perfekt sen bara hände på en gång utan att något drogs eller så, men fan jag tror nu att det kan vara RCA kontakterna

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
har inga mätare för sånt men ska nog köpa kablage och testa annars vet jag fan inte vad jag gör, har lagt ner nästa 1000 kr på skiten big_smile

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
förresten tack för att du hjälper till, nej jag har ju inte det men så dyrt var det inte.

Men pajjar dom så lätt eller, för den var helt ny ?

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Joo det är ju så speciellt när jag fick det att funka och drog alla sladdar så att det var rent som i en operationssal.

Det var en med guldplätterade kontakter från Clas ohlson för 60 kr så det var ingen guldtacka direkt.

Asså det jag inte förstår är vad som fick det att bli som det blev. Jag brände 2 säkringar när jag satte fast en kontakt så att jag kan stänga av den när jag inte använde den men den funkade igen efter det så jag funderade på om det kan vara den men det var det ju inte och vanliga radion funkar fortfarande genom den.

Och det konstiga är att höga diskant ljud låter helt normalt medans djupa basiga toner förstör allt.

Får väl lyssna på opera när jag lyssnar genom  den sad

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Det är faktiskt bland det värsta jag vet, både hemma och i bilen !!

A fan det gjorde jag, direkt efter kopplingarna in till modulen... tror du att det kan vara det ?

för att jag råkade komma åt med sladden till jordningen :d

Joo det är därför jag kopplade dit en switch så att jag kan stänga av den när jag ska lyssna på vanlig radio big_smile

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Jo allt var ju inkopplat skulle ju precis lägga tillbaka allt.

Jag har dragit ut en var för sig för att jag antar att röd och vit är vänster och höger och båda är kassa.

Jävla skit att det inte finns lättare sätt att koppla in aux intag !

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Fan att jag alltid måste lära mig av mina läxor istället för att det ska bli rätt första gången big_smile

A det var det jag trodde och det knastrar i båda så det är nog inte det.

LOL, om jag ska vara ärlig så hjälpte det mig inte alls är bara irriterad för att dom har gjort det så svårt i min tongue

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
haha, kan tycka att i detta fall så räcker det redan nu big_smile

Om jag nu kommer över en "multimeter" vad ska jag göra med den ?

Jo men i ju med att det funkade och jag skulle sätta dit panelen och råkade komma över en sladd väldigt lätt så är det, det som gör det ännu värre. Hade jag varit oförsiktig så hade jag inte varit lika irriterad fan..

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Haha jag skulle om jag kunde tongue
jag har öppnat den och den ser hel o ren ut.

jag har mailat idag men får nog inget svar..... Jävla bilar !

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Modulatorn brann upp big_smilebig_smile ... Efter lite frustration och komplikationer så slutade det med att jag körde in en skruvmejsel i den och tog sönder den big_smile

Jag har kontakt diverse företag för att se om det finns någon lösning på mitt problem och det fanns ett företag i USA som kunde fixa det. För 300 $ .. Inte vad jag hade tänkt mig direkt.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Nee, men jag måste fixa någon slags silver lack så att jag kan laga kretsarna. Jag hittade felet och det var inte modulatorn däremot så har jag ju en trasig krets på kortet nu som jag inte vet hur jag ska laga.

Vågar inte köra med vanligt löd tenn då jag tror att jag kommer smälta kortet men fan silver lack pennor kostar nästan 500 kr, måste hitta någon som har en hemma liggandes för att bara dra ihop kretsen ..

För att fixa en aux...

Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
Om det är ett vanligt kretskort i glasfiberlaminat med en avriven bana, så är det ingen fara för att laminatet skall smälta, om du använder lödtenn. Den största faran är att banorna kan släppa ytterligare från kortet. Skrapa bara av skyddslacken från banorna nära lödpunkten, så skall du se att du kan loppa ihop det.
Det bästa är att förtenna ändarna på banorna, sen förtenna en tunn ledningsbit och använda den som brygga.

-- K

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Såhär ser kortet ut på ovansidan... Har tyvärr inget kort på hur just den brända punkten ser ut.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs599.ash2/155130_462260761266_547906266_5687992_7224128_n.jpg

Så du menar att jag ska rensa upp det som brunnit och göra om allt lite fint med vanligt tenn ?

Egentligen så är ju inte jag så van vid sånt här arbete utan jag försöker lära mig medan jag håller på så att säga big_smile Men du tror iaf att det går att köra på med vanligt tenn och brygga kontakterna igen ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 november 2010
Blir nog svårt att bygga nya lödbanor med bara tenn men ta en liten tunn kabel och löd imellan kontaktpunkterna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Blir nog svårt att bygga nya lödbanor med bara tenn men ta en liten tunn kabel och löd imellan kontaktpunkterna. smile

Japp. Precis som jag skrev. smile

-- K

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Grabbar ni är ju livräddare... Ok kanske inte livräddare men pengasparare big_smile

Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
Edvinoo skrev:
Såhär ser kortet ut på ovansidan... Har tyvärr inget kort på hur just den brända punkten ser ut.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- … 4128_n.jpg

Så du menar att jag ska rensa upp det som brunnit och göra om allt lite fint med vanligt tenn ?

Egentligen så är ju inte jag så van vid sånt här arbete utan jag försöker lära mig medan jag håller på så att säga big_smile Men du tror iaf att det går att köra på med vanligt tenn och brygga kontakterna igen ?

Ja, om det inte är mer som har tagit stryk i samma vevan.
Om du har kort väg mellan två komponentben, så kan du ju försöka brygga mellan dom direkt med ett tunt elsnöre.

Vilken lödkolv har du, och vilket tenn använder du?

-- K

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 november 2010
Kavli skrev:
ChriZtoffer skrev:

Japp. Precis som jag skrev. smile

-- K

Aah precis, missade det. smile Men ja det är då ett tillvägagångssätt som brukar fungera på det mesta, jag har då aldrig misslyckats med det. Gäller bara att ha en fin liten spets på lödkolven och vara stadig på handen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök