Jag vet dom som har gjort det för noll kronor. Dvs plockat sådant vi haft liggande i garaget och skruvat ihop det och räknat att på hyllorna som gratis. Men det säger väldigt lite om vad man generellt kan räkna med.
"Normalkostnad" för trimning av överladdade motorer hamnar runt 300 kr/hkr. Kostnaden är dock som sagt var beroende på ett antal faktorer såsom vilka hållbarhetkrav man har, hur specifikt den motor man jobbar med beter sig vid trimning , vilka resurser man har och hur bråttom man har.
Skall du kräva av bilen att den startar i alla väder och har i princip lika bra hållbarhet som orginal, att den skall vara färdig om sex veckor, att alla komponenter skall vara nya, att man gör en full genomgång av blocket så kostar det på ett sätt.
Skall man busköra med den och är glad om det håller en halv sommar, skiter i hur det ser ut därför att den inte skall in i en besiktningshall och inte bryr sig om hur bra grejorna är matchade för uppgiften så ser det ut på ett helt annat sätt.
Båda ovan beskriver extremer.
Bara en kompetent koppling kan kosta 6.000 kr. Och här har OP en automat - vilket kan vara mycket värre. Lämna in en automat för ombyggnad kostar duktigt med pengar.
Tre klassiska missar när man räknar på vad det kostar är att:
- Glömma att men måste kunna utnyttja effekten. Dvs att transmission och väghållning/bromsar skall hänga med (stolar, bur..)
- Glömma allting "smått" såsom olja, nya stift, packningssatser, bränslepump, nytt soppafilter mm
- Många inte lyckas på första försöket utan att det för många (dom flesta) finns en "läropeng" i form av en - eller flera - misslyckade byggen.
Så jag hävdar motsatsen - dvs att för dom flesta behövs faktiskt en "massa" pengar i alla fall om det skall vara ett bygge som är någotsånär balanserat och pålitligt.
Ett annat problem som jag vet folk som har hamnat i är att man , tex vid en motorrenovering, letar upp varje enskilt moment där det är billigast. Man jagar den som är billigast på balansering, billigast på plana toppen, billigast på att linehona, billigast på att hona lopp etc. Får man sedan problem endera vid montering eller när man drar igång motorn så sitter man där i en situation där ingen tar på sig nåt ansvar eller vill hjälpa en. Därför bör man överväga att göra allt motorarbete på ett ställe även om det kan se dyrare ut. Speciellt om man aldrig har gjort detta förut.
Dessutom bör du tänka på att det är en V8. "Nya spridare" innebär tex ÅTTA spridare. Nya stift ÅTTA stift. Ny olja är säkert sju liter. Turbo? OK. TVÅ aggregat, TVÅ grenrör, etc.....
Och om nu behöver ett nytt sprut. Vilket är det billigaste kompletta EMS som klarar en V8 om man vill ha sekventiell insprutning? Jag antar att EMS:t även behöver kunna klara av att mata fyra tändspolar för wastespark.
Marco, aka "The Italian Stallion" i vårat garage gjorde snikdubbelturbo på smallblock i Opel Ascona och han lyckades landa på under 25.000 tack vare att vi har full verkstad med svarv, bridgeport, MIG, TIG, Plasma, vinkelhyllor och fan och hans mormor och tack vare att han är bilmek till yrket. Och då var det toksnik.
/Göran
Jokkelajnen skrev:
Jag vet folk som snik konverterat bilar som ligger omkring 150hk original. Lagt pengar turbo, intercooler, sprut och spreidare och fått uppåt 400 hästar för under 10 000. Så det är inte fruktansvärt mycket pengar som behövs.
Har som en del andra inte mycket erfarenhet av Merca, men kan försöka hjälpa till så mycket med det jag kan, om du behöver hjälp med något