3996
Sök

Volvo 245 uppfriskning

42 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#1
Yes, då var det på tiden att få tummen ur och starta med projektet, en 245 -88 som behöver frisering.

Ska igenom norska besiktningen nu i november, och kapade fjädrar ogillas har jag hört.
Naturligtvis är det inte nog med att byta bara fjädrar.

Så! Prelininär lista över vad som ska göras;
- byta fjädrar och dämpare
- byta topp och kam
- kamrem, vattenpump- och generatorrem
- montera aussie locker insats i bakaxeln
- montera varvräknare
- byta instrumentbelysningen till led dioder
- få tag på och montera nya däck och fälgar
- montera nytt extraktorgrenrör m lambdasond
- kolla över elkopplingarna t bakljusen (lyser lite som dom vill just nu)
- byta olja, tändstift, kylarvätska, oljefilter, luftfilter
- byta tillbaka t originalratt
- byta packningar på blocket och vattenpumpen
- porta insuget för att matcha kanalerna på toppen
- porta bakaxeln för att få plats med lockern
- ev montera ny förarstol om jag får tag på en


170 Inlägg
16 november 2010
#2
låter bra, lycka till!

42 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#3
Tack!  smile 

startade idag

får inte uppladdningsfunktionen för bilder att funka  =/
försöker länka t facebook

säg till om det funkar eller inte

http://www.facebook.com/home.php?#!/photo.php?fbid=500338845279&set=a.500338840279.299894.623610279&pid=7621382&id=623610279
Bilen upphissad och besiktas under innan vi startar

http://www.facebook.com/home.php?#!/photo.php?fbid=500340180279&set=a.500338840279.299894.623610279&pid=7621395&id=623610279
Tagit av grenröret, jämför det med det nya  wink  viss skillnad

http://www.facebook.com/home.php?#!/photo.php?fbid=500341425279&set=a.500338840279.299894.623610279&pid=7621398&id=623610279
Efter många om och men tagit av toppen och insuget också. Sjutton vad topplocksbultarna satt. Runt 80 kilo med 1 meter hylsa så kom dom av  wink
Tar nog några timmar att slipa rent för sot och avlagringar imorn

http://www.facebook.com/home.php?#!/photo.php?fbid=500342655279&set=a.500338840279.299894.623610279&pid=7621415&id=623610279
"Nya" toppen som ska på efterhand! En kraftigt portad och planad 398 med A kam. Blir intressant att matcha insuget och extraktorn till portarna, vridmomentet man tappar vid ojämn övergång mellan insug - topp och topp - extraktor pga virvlar i gaserna ska tydligen vara absurt mycket enligt min källa, och göra portning/planing meningslöst

Tagit en del mer bilder men ingen vits att ladda upp om jag inte vet om det funkar eller inte..  =S


TBM NINJA
917 Inlägg
16 november 2010
#4
ser ut att bli härligt renoverings projekt av en gammal goding smile GL

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Forummoderator
26 351 Inlägg
17 november 2010
#5
Låter som ett trevligt projekt, men nej - bilderna fungerar inte..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#6
Tack för inläggen  wink

Verkar inte få bilderna att funka ännu...

Får följande meddelande "Uppladdningsfunktionen i forumet är för tillfället inaktiverat. Vi arbetar på ett nytt galleri och när det blir klart kommer en ny forumuppladdningsfunktion att införas."

Men men.
Kommer bli en bra massa bilder när det funkar igen iaf  wink

Ha en underbar och skruvad dag!  ;D

Uppdatering kommer ikväll om jag hinner


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 november 2010
#7
lägg upp bilderna i ditt egna galleri, under projekt, och länka hit sen, så funkar det! smile

verkar som ett trevligt projekt annars! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

42 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#8
Testar tipset om att länka till gorg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019930
besiktas underifrån innan partyt startar

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019932
gamla och nya grenröret, tror det blir en del skillnad på flöde wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019933



42 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#9
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019934
Tagit av toppen. Mycket sot, men inte så illa som jag hade trott


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019937
Byte av fjädrar och dämpare. Lättare sagt än gjort, Bilsteindämparna var mycket tjockare än dom gamla monroe som satt på. Krångligt att slipa upp långt ner i en hylsa..


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019938
Äntligen fått på dämpare och fjädrar. Hoppas det är väl investerade timmar och kronor


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019940
Lägger en kartong mellan och drar åt, så ser man hur mycket man måste porta insuget för att matcha toppen


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019941
Många saker man kommer över på vägen man måste göra. Som t.ex. att byta packningen på termostaten


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019942
Färdig med att porta insug. Behövdes inte mer än ca 2.5-3 mm så var en smal sak


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019944
Skruvat fast fjäderben och krängningshämmaren igen. Mega glapp i änd-leden på båda sidor så dom måste bytas ut också innan jag kan montera hjulen


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019945
börjat demontera bromsar etc för att sätta i lockern i diffen (måste få ut drivaxlarna för att få ut klumpen)


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019946
klumpen är ute, så här ser den ut original. Är en del trubbel att få isär den, så skar upp skivan över bultarna. Den finns inte på tidigare modeller från volvo och verkar bara vara där för att inte skumma upp oljan inni diffen


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019947
Klumpen demonterad. Ena delen av lockern längst till höder i bild, andra delen sitter i klumpen. Var tvungen att porta ca 2 mm högst upp i båda hörnen i öppningen i klumpen för att få in alla delarna t lockern


Portade extraktorröret också, var inte helt 100% av han som gjort det mtp kanter och ojämnheter i kanalerna. Men så blev kanalerna ca 1.5 mm större än portarna på toppen, så det är möjligt man måste porta ur lite där också för att få det jämnast möjligt för dom stackars gaserna


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1019948
Monterad och klar aussie locker. Väntar på packning till bakaxelkåpan innan den kan monteras. Nästa imorn blir fjädrar och dämpare bak +++


Fick ordning på ljusen bak tack vare en kompis btw.. var bara en jordningskabel som hade försvunnit mystiskt. Monterade den så lyste allt som det skulle  smile

Lång och fin dag imorn, får se hur mycket man hinner wink väntar egentligen på en del packningar etc innan jag kan sätta ihop allt som jag vill..


490 Inlägg
18 november 2010
#10

Kod:
[img]Bildlänk[/img]

Glöm inte img taggarna!
Då kommer bilderna fungera! Redigera de du skrivit innan smile



Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
18 november 2010
#11
Det är lite jobbigt att trycka på varje bild.
Snälla sätt in [img]-taggar smile


verkar ju vara ett trevligt projekt iaf.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

42 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#12
St0hl skrev:
Det är lite jobbigt att trycka på varje bild.
Snälla sätt in [url]-taggar smile


verkar ju vara ett trevligt projekt iaf.

Nja, förskökte det först..
funkar inte så bra

blir så här;

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=VidarM&cat=110192&image=1019934


4 586 Inlägg
18 november 2010
#13
Ifall du lägger in bild länk istället för till sidan så kommer det fungera

https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1019934_2vgdav.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (18 november 2010)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 november 2010
#14
alla bilder på gorg har en färdig länk att kopiera, nere till höger "BBC-code"

Jonas

42 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#15
https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020242_sjkim1.jpg
Tagit bort gamla dämparna och fjädrarna, vilar bakaxeln på pallbock medan chassit är på lyften smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020243_8gp6i0.jpg
Bulten med fantastisk rund topp som håller bottenskålen på bakfjädern. Den här kostade mig 3 timmar idag, innan jag gav upp och kapade både fjäder och bult med slipen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020244_yvctth.jpg
färdigmonterat fjädrar och dämpare! Blev nice wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020245_psgh10.jpg
Monterat bakaxelkåpan till slut, efter jag fick packningen. Fyllt på med 1.2 liter 80/90 olja, till skillnad från alla andra oljor så stinker den här =P


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020246_r5sw3g.jpg
lagret och gummit på kardanen var kasst, slog upp i golvet vid pådrag. På bilden är nya lagret monterat, var tvungen att ta ner hela kardan mellan växellåda och diff inkl bärarm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020247_thk2f4.jpg
Nya handbromsbackar monterade, dom gamla ramlade isär när skivan kom av. Klurigt att montera, fick bara till ena sidan idag


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020248_0w4xmw.jpg
Putsat bort resterna av gamla blockpackningen, insugspackningen och grenrörspackningarna. Fortfarande A kam dock. Träffade en snubbe idag som skulle försöka få tag på K eller H kam smile hoppas...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020249_yre2nk.jpg
Bytte par lampor i instrumentpanelen också när jag tog paus från mekandet smile blev lite coolt faktiskt


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020250_qnzhou.jpg
monterat toppen och insuget, dragit åt med momentnyckel enligt haynes. Får se om man får tag på en annan kam imorn


Det var dagen idag det.
Imorn hoppas jag få på nya ändledd fram, ny kam (?), leta insatsluftfilter, köpa spridarpackningar, leta originalratt, fylla motorolja, fylla kylarvätska, montera det mesta runt toppen... ++
Får se vad som händer.

Ett tips förresten, om du byter fjädrar, se till att bromsoken hamnar på rätt sida fjädern! Annars har du förlorat en timme i frustration på att göra allt om igen  =/

Stay tuned


42 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020428_z1nlej.jpg
Bytt spridarpackningar. 4 st 5mm stora gummiringar för 160 spänn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020435_dt5f2y.jpg
Monterat alla slangar och kopplingar på toppen. Tog loss kammen också, kanske får tag på en H kam imorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020436_wthvyg.jpg
M kam och A kam. Ska användas som pynt i lägenheten om jag får H kammen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020437_y6owsy.jpg
Fått tag på K&N konfilter. Ser inte så coolt ut men får nog in mer luft nu


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020438_5y270f.jpg
Borrat hål och fått tag på mutter till lambdasonden. Blir att förlänga kablarna (löda?) och svetsa fast muttern imorn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020439_0bm133.jpg
Fick av dom gamla styrlederna till slut och monterat dom nya.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020440_fd072x.jpg
Efter en del frustration med att inte kunna få på skivan pga dom nya handbromsbackarna slackade jag vajern helt. Då funkade det fint... Fick på bromsoken i samma släng


https://www1.garaget.org/gallery/archive/148803/1020444_qsovwn.jpg
Köpt ny ventilkåpspackning också, får se om allt går bra med kammen imorn


Det var det som jag hann med idag.

En fråga dock, ang montering av kam!
Har läst och hört folk har gjort det över en låg sko, som om det är lika lätt som att byta stift. Men hur är det, om man ska göra det någorlunda seriöst? Tänkte ang ventilspel och skimsing. Pratade en snubbe idag som sa att jag absolut inte borde byta till en ny kam om jag inte har par dagar att sätta av plus specialverktyg att mäta spelet med. Den nya toppen har gått par hundra mil med A kam, och H kammen har gått par tusen mil med originaltopp. Kan jag montera den nya kammen utan att riskera att ventilerna inte stänger på vägen hem?

Tacksam för svar


42 Inlägg
19 november 2010
#17
volvos kammar har samma bas cirkel så det är att bulta i h kammen lägga på kamremmen dra runt maskin och mäta ventilspelet hela vägen över jag brukar köra med typ 0.30-0.40 mäts med blad mått mellan tryckare och kam. vrid tex första nocken så den pekar rakt upp sen kan du mäta och sen är det bara och gå så hela vägen över. det ska inte ändras nå mått beroende på om kammen har gått ner sig eller inte


Sök