3541
Sök

Dra slutstegskablage Volvo 740

63 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Hej! Införskaffat en 740 gl/t och tänkte dra kablar till slutsteget. Någon som har tips på hur jag ska dra in dem från motorrummet? Och ev andra tips och tricks gällande baslåda/bagage etc. baslådan vänd inåt utåt? Dämpa bagageluckan?

Tack för svar

4 150 Inlägg
19 november 2010
Så som jag har gjort på mina tidigare 740s är att du drar en ganska så tjock kabel ifrån + på batteriet igenom torpedväggen så den kommer ut under ratten ungefär. Det finns färdiga genomföringar genom torpedväggen så bara välja en lämplig.

Kom ihåg att sätta en säkringshållare och en säkring alldeles vid batteriet så ifall det skulle bli kabelbrott eller något sånt så slipper du iallafall kabelbrand. Säkringshållaren kostar inte många kr. tror det var en tjuga på biltema. Bra ifall det skulle bli något fel på din input till stereon också så du inte spränger högtalarna utan bränner en säkring istället. Har dubbla 12" 4st 5.25or och 2 st 6x9or och till det är det lagom med 40A säkring.

Sedan tar du och drar den snyggt på vänster sida innanför plasten framför förardörren. Sedan är det bara fortsätta dra den under tröskel plastlisterna hela vägen till baksätet. Så gömmer du den lite snyggt bakom stoppningen på baksätet.

Efter det så tar du bort båda nackstöden(bara lyfta dom rakt upp i stort sett) så att du sedan kan ta bort masonitskivan som ligger på hatthyllan.  Under den finns det färdiga hål för högtalare och mindre hål som du kan dra kabeln igenom. Sedan är det bara se till att kabeln inte skaver mot något eller så och sätta tillbaka allt. Har du gjort rätt så ska man verkligen behöva leta för att se kabeln i kupen. 

Till jorden använder du en lika tjock kabel med en kabelsko i ena ändan. Riv bort en bit av bagagemattan och skruva fast jordkabeln i en av jordskruvarna som finns under bagagemattan. Kan kanske slipa rent anläggningsytan från färg med lite sandpapper innan så det får bra kontakt. Sedan är det bara sätta tillbaka bagagemattan så är det klart.

Kanske finns snyggare sätt att göra det på men detta fungerar fint och är väldigt enkelt. Du behöver i stort sett bara några skruvmejslar till listerna och en tians nyckel till jordskruven.

Lyckat till:)

Dieselpower!
534 Inlägg
19 november 2010
Eller så drar du strömkabeln på höger sida, på samma sida som batteriet.
Det brukar jag göra på 740, sen finns det en ganska stor gummigenomföring högt upp på torpedväggen som går in bakom handskfacket. mycket lätt gjort.

4 150 Inlägg
19 november 2010
Det kan vara lättare att göra samma sak fast på höger sida som Hoonas säger. Jag har turbo så batteriet sitter på vänster sida i min. Så det är nog lättare att göra samma sak fast på höger sida:)

25 Inlägg
26 november 2010
Ett bra grundtips är att köpa billig robotslang (clas ohlsson mfl) och dra kabeln i denna, då är den mer skyddad dessutom.

//Peder J

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 november 2010
zemet skrev:
Har dubbla 12" 4st 5.25or och 2 st 6x9or och till det är det lagom med 40A säkring.

Vad du har att spela med spelar absolut ingen som helst roll hur du ska avsäkra kabeln, så den fakta ska genast TS ignorera som dravvel!

Du avsäkrar kabeln efter dels hur tjock den är, och EFFEKT på steget! Och kabelns tjocklek avgörs ju såklart lämpligast av vad man ska ha för steg.

2 914 Inlägg
26 november 2010
orkade inte läsa alla 6 svar, men jag har dragit mina kablar på dom 740s genom gummit bakanför "tornet" där man monterar stötdämparna på samma sida som batteriet sitter, funkar primas.

om det är en 744a skulle jag montera 2st 10" basar (12" rymms, dock väldigt TRÅNGT!), bygga en "låg" låda och parera in under hatthyllan, sedan på nåt vis skärma av bakåt så att du tvingar luften genom baksätet och därigenom få ljudet in i kupen,

om du har en 745a så ör det ju bara göra en vanlig låda som du har basar + ev. port rakt bakåt, funkar bra i min 745a iaf,

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 november 2010
De jag dragit på så har jag kört på högersidan under tröskelplasten, sen under baksätet och stuckit upp kabeln under ryggstödet. Sen lågnivån drar jag ovanpå kardantunneln, lite fiskande mellan armstödet och baksätet.

Jonas

Sök