På min 242 med m50b25 kör ja med kardan ja hade liggande från en 760 med m46.
Men det måste väl vara den nya typen av kardan du har.. med 3 bultar på.. och hardyskiva.. ??
Ja de stämmer. En -89 var de, med b230ft+m46
Kör du hela kardanen från bakaxel då? för dom volvo bilar jag har byggt och varit med och byggt har jag gjort lite olika på tex på min 242 Med M50 har jag en vanlig 240 -92 M47 kardan som jag har dragit isär i splinsen i mitten och flyttat fram stödlagret lite det sägs att en 740 främre kardan ska vara lite längre än 240 så man slipper dra isär den i splinsen. vi byggde en 242 T5 till en kompis den satte vi M3 zf låda i den är ytter ligare lite kortare än getragen då använde vi främre kardan ifrån en 940 M90 kardan. Obs! vissa bmw lådor har en mindre medbringare och hardyskiva än vad volvon har så tro inte att alla bmw lådor passar!
om du har problem med att hardyskivan pajjar kolla så du inte har moterat den fel den har pilar åt dom sidorna där den ska träffa medbringaren på väelådan och kardan.
Du som var orolig för spak stället det är svin enkelt att bygga
om jag inte minns fel passar E30 325 spakställ nästan rakt i.
hoppas att det kommer till användning MVH Daniel
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Gäller ju verkligen att man hittar en låda som man vet passar då... blir lite svårare om man ska hålla på bygga kardan och greja...
Skitbra med bilder som visar lite hur det ser ut..
Det finns ju fler bilder om man tittar på min 240 på typ motor fästen växellådsbalk osv. Det är inte så farligt dyrt att köpa en custom kardan annars om man inte får till det bra på annat sätt.
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Gäller ju verkligen att man hittar en låda som man vet passar då... blir lite svårare om man ska hålla på bygga kardan och greja...
Skitbra med bilder som visar lite hur det ser ut..
Det finns ju fler bilder om man tittar på min 240 på typ motor fästen växellådsbalk osv. Det är inte så farligt dyrt att köpa en custom kardan annars om man inte får till det bra på annat sätt.
Jodå.. jag har kollat mycket på dina bilder... om och om igen..
Men det lär väl inte ska vara nån större skillnad att passa in en 2,5 BMW diesel i en Volvo 7 serie åxå om man vill... ?? Blir ju till fördel lite mer utrymme under huven åxå..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Japp. Å så byggde ja fäste för det stödlagret så man slipper 240ins som måste ligga i kardantunneln. Min är också lite isärdragen, men man ser inte splinesen så de är ju lungt.
Jag kikade mkt på D_Carlssons bygge å fick lite tips, stort tack
Ja fick korta mitt spakställ 10cm, de kom från en e34
sen fick ja justera plåten som sitter skruvad i torpeden på passagerarsidan lite.
la i en slät bit istället så blev de bättre plats.
Mina motorfästen ser ut såhär
Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Japp. Å så byggde ja fäste för det stödlagret så man slipper 240ins som måste ligga i kardantunneln. Min är också lite isärdragen, men man ser inte splinesen så de är ju lungt.
Jag kikade mkt på D_Carlssons bygge å fick lite tips, stort tack
Ja fy faan vilka bra bilder.. kul att det finns .. så man kan se och lära..
Men spakstället är i Alu.. nån sån svets har inte jag iaf.. och TIG är jag kass på även om jag en gång i tiden faktiskt jobbade som licenssvetsare på just TIG.. hahaha..
På 7 serien finns inga sånna plattor i torpedväggen...
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Ja fy faan vilka bra bilder.. kul att det finns .. så man kan se och lära..
Men spakstället är i Alu.. nån sån svets har inte jag iaf.. och TIG är jag kass på även om jag en gång i tiden faktiskt jobbade som licenssvetsare på just TIG.. hahaha..
På 7 serien finns inga sånna plattor i torpedväggen...
Har inte heller nån TIG-svets, men kapar man bara av de i rätt längd å märker upp hur de ska sitta så är de ju bara att åka till nån smidesverkstad å få de gjort för kaffepengar, är ju simpelt för dom om de är noga rengjort å bara bränna ihop de.
Nej de gör de inte, tänkte mest på att tråden handlar om 240
Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Ja fy faan vilka bra bilder.. kul att det finns .. så man kan se och lära..
Men spakstället är i Alu.. nån sån svets har inte jag iaf.. och TIG är jag kass på även om jag en gång i tiden faktiskt jobbade som licenssvetsare på just TIG.. hahaha..
På 7 serien finns inga sånna plattor i torpedväggen...
Har inte heller nån TIG-svets, men kapar man bara av de i rätt längd å märker upp hur de ska sitta så är de ju bara att åka till nån smidesverkstad å få de gjort för kaffepengar, är ju simpelt för dom om de är noga rengjort å bara bränna ihop de.
Nej de gör de inte, tänkte mest på att tråden handlar om 240
Ja det var det först jag tänkte åxå.. lite kaffepengar och en bullpåse så fixar dom nog det..
Helt sant.. detta är en 240 tråd.. nämnde det bara eftersom jag är på G med 7 serien... eftersom det inte finns nån tråd här om BMW motor i 7 serie så får jag leta i 240 trådarna istället.. det är därför jag är här i denna tråden..
Jag ser inget som helst problem med detta igentligen... bara det att jag varken har nån bil eller motor ännu.. hehe.. men jag letar för fullt..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Japp. Å så byggde ja fäste för det stödlagret så man slipper 240ins som måste ligga i kardantunneln. Min är också lite isärdragen, men man ser inte splinesen så de är ju lungt.
Jag kikade mkt på D_Carlssons bygge å fick lite tips, stort tack
Bumpar tråden lite, gur gick det med 240 bygget. Har lite funderingar. Har fått tag på en tds från opel omega, samma motor fast med lägre vrid å hk så man kommer inom gränsvärden för 240. Måste man verkligen byta hela oljepumpen när man ska dit med 325 tråg? Vad jag förstår så är det samma tråg som 525 på opel motorn.
Bumpar tråden lite, gur gick det med 240 bygget. Har lite funderingar. Har fått tag på en tds från opel omega, samma motor fast med lägre vrid å hk så man kommer inom gränsvärden för 240. Måste man verkligen byta hela oljepumpen när man ska dit med 325 tråg? Vad jag förstår så är det samma tråg som 525 på opel motorn.
Mvh: Kalle
Nej man behöver inte byta pumpen men oljepickupen måste bytas eller svetsas om
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet