3564
Sök

Volvo 242:a -75 vs bmw:s 2.5 liters turbodiesel

MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Det är så att jag håller på med en 242 från 75 och går i funderingarna på en diesel sexa. Vad säger sbp om att byta till en diesel när bilen egentligen är en bensin? Spelar det egentligen någon roll?

Bmw:s 2.5 liters diesel sexa brister å fel? positivt negativt? Samt hur fungerar allt det med el å så vidare? Funderar på att köpa en hel bil så jag kan plocka det som behövs.

Mvh Jimmy


MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#2
Ingen som har någon hum?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 november 2010
#3
Att byta till dieselmotor är inga problem, vad har ligger BMW dieslen på för effekt/vrid?

Jonas

230 Inlägg
21 november 2010
#4
bara du klarar volvos effektgräns för 240 som är 220hk o 275 nm me ventilerade bromsskivor fram o 1031 bakaxel så går de o regga;)!


MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#5
Bmw:s diesel som jag ska ha tror jag ligger på 143 hk å 280 nm så jag vet inte om dom är så noga med vridet?


56 Inlägg
21 november 2010
#6
berors på om det är en 6a TDS eller bara Td tongue
Td har cirka 110 hästar och 310 vrid
och Tds har 143  hästar, vrid vet jag inte tongue

MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#7
2.5 liters sexa tds


MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#8
GLT_Racing_ skrev:
2.5 liters sexa tds

143 hk/280 nm och effekt gränsen för nm var 275nm är dom så hårda så dom bryr sig i det?


Jajjemen!
1 512 Inlägg
21 november 2010
#9
Ring å kolla med bilprovningens tekniska rådgivning smile

Men troligtvis bryr dom sig eftersom de är över maxgränsen.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

56 Inlägg
21 november 2010
#10
jag tror ej de hade brytt sig faktiskt tongue ,

56 Inlägg
21 november 2010
#11
jag tror ej de hade brytt sig faktiskt tongue ,

MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#12
Manne skrev:
Ring å kolla med bilprovningens tekniska rådgivning smile

Men troligtvis bryr dom sig eftersom de är över maxgränsen.

Ja jag skulle gjort det fick ju en lapp när jag var in med den svarta


MulleRacing
499 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#13
Christensen skrev:
jag tror ej de hade brytt sig faktiskt tongue ,

Ska ringa å höra med sbp!


3 292 Inlägg
18 januari 2011
#14
Ganska intressant... hur har det gått med bygget.. ?  BMW dieselsexa i Volvo är ju verkligen nåt som är superintressant... undrar hur bra en sån motor och låda passar i en Volvo 740/760 ??  nån som vet hur det är med oljetråg osv osv.. ??

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#15
Här var det dött som i graven... hoho...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#16
Jag har gjort lite efterforskningar.. jag tror att du måste ha en motor ifrån en 325 TDS om det ska funka med oljetråg osv..  525:an har oljetråg i framkant och krockar med Volvos framvagnsbalk.. medans 325:an har tråget i bakkant och funkar nog ganska bra tror jag.

Om du tar motorn + låda från en E36 så passar Volvos kardan rakt på BMW:s hardyskiva direkt på lådan, samt att det åxå stämmer bra med Volvos växellådsbalk att bara borra nya hål..

Man måste bygga nya motorfästen samt att motorn kommer att hamna ganska långt bak i motorrummet för att det ska passa med kardan och allt sånt.. jag vet dock inte hur det blir med växelspaken.. det går säkert åxå att lösa på en enkelt sätt...

Elen ska inte vara några problem... rekommenderar att du monterar en mekanisk pump från 525TD eller 524TD tror jag passar åxå, för att slippa en massa onödig komplicerad el..

BMW:s dieselsexor är mycket bra motorer och håller i ur och skur och man byter olja i dom regelbundet och inte varvar sönder dom, dessutom levererar dom tillräckligt med kraft för att kunna få en Volvo som går jävligt bra.. och snålt...

För att få nån ekonomi i det hela skulle jag välja en manuell låda... även om det vissa gånger kan vara bättre med automat..

Detta är vad jag vet än så länge..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MulleRacing
499 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#17
grymt tack! verkligen behövligt!smile


3 292 Inlägg
21 januari 2011
#18
Om du får fram nån annan bra information om detta så kan du posta det här så vi kan ta del av den och dina planer.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Försöker iaf
1 998 Inlägg
21 januari 2011
#19
Räcker med att få tag i tråg och oljepump från en m51 från e36.

Är ju helt klart vanligare med e34 525tds än e36 325tds.

Elen tror jag inte är så farligt. Det är de iaf inte på bensinaren M50b25.
Sen är de ju bara att köpa ett chip så ska man väl ha runt 170-180hk i en sån där motor har jag för mig.

Dock har bmws pumpar lite problem med smörjningen. De har tydligen fetare diesel i tyskland än vad vi har och det får oringar och andra delar i pumparna att slitas mycke fortare.
Borde dock finnas nån tillsats för detta. Redline har ju tex nån olja som ska hålla kvar oljefilmen i cylinderlopper när man kör e85 så borde finnas till diesel också.


Men prata med den lokala bilprovningen och hör med dem om de kan se mellan fingrarna med de där 5 newtonmetrarna.

Lycka till smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

MulleRacing
499 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#20
Självklart! Det hela har stannat av en del pga ett kallt garage, ingen svets, å dåligt med pengar! Men jag har eventuellt en motor pågång från en 525 tds. Får se om det blir en sådan eller om jag gör som du rekommenderar en 325 tds:) Det med växelspaken fixar jag genom att flytta bak eller fram växelspaks hålet en aning.



Sök