Jag har gjort lite efterforskningar.. jag tror att du måste ha en motor ifrån en 325 TDS om det ska funka med oljetråg osv.. 525:an har oljetråg i framkant och krockar med Volvos framvagnsbalk.. medans 325:an har tråget i bakkant och funkar nog ganska bra tror jag.
Om du tar motorn + låda från en E36 så passar Volvos kardan rakt på BMW:s hardyskiva direkt på lådan, samt att det åxå stämmer bra med Volvos växellådsbalk att bara borra nya hål..
Man måste bygga nya motorfästen samt att motorn kommer att hamna ganska långt bak i motorrummet för att det ska passa med kardan och allt sånt.. jag vet dock inte hur det blir med växelspaken.. det går säkert åxå att lösa på en enkelt sätt...
Elen ska inte vara några problem... rekommenderar att du monterar en mekanisk pump från 525TD eller 524TD tror jag passar åxå, för att slippa en massa onödig komplicerad el..
BMW:s dieselsexor är mycket bra motorer och håller i ur och skur och man byter olja i dom regelbundet och inte varvar sönder dom, dessutom levererar dom tillräckligt med kraft för att kunna få en Volvo som går jävligt bra.. och snålt...
För att få nån ekonomi i det hela skulle jag välja en manuell låda... även om det vissa gånger kan vara bättre med automat..
Detta är vad jag vet än så länge..
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **