marnis skrev:
Hej!
Här kan man nog få lite goda råd. Funderar på att köpa en bil för ca 20.000 att köra med i stan till och från jobbet i princip. Helst 4 dörrar så att ungarna får plats på vägen till dagis. Sen får den gärna ha bra driftsekonomi, dra lite, kosta lite i skatt och försäkring. Och fungera för frugan som troligtvis får köra den, lär ju inte bli mer än ca 500 mil om året.
Individuellt skiljer det ju mycket i pris, rost, service, skötsel mm, så ibland kan man ju hitta bilar som är lite billigare och hamnar i min prisklass. Då vill man ju inte ha nåt som pajar på en gång bara, men lite småfel får man ju räkna med, bara den fungerar att köra.
Jag har tittat hel del på Polo, 97-00, Mercedes A-klass 98-99, och lite på Skoda/Seat som är rätt lika Polon. Även någon Renault Clio ligger på kandidatlistan. Men så till den stora knäckfrågan, vilket skulle man välja?
Polo -98, 16000 mil för ca 16-18"
A-klass -99 14000 mil för ca 22-23
Clio -99, 18000 mil, för ca 18-20
Eller nåt annat?
Vilken tråkig attityd från vissa, här finns definitivt inte aktuella köpråd om allt även om en sökning förstås är lämpligt. Men A-klass är tex. inte allt för vanligt förekommande...
Jag körde själv en A-klass (Se min profil om du är intresserad) och kan nog tipsa om den, ingen perfekt bil alls men den är fruktansvärt smidig och genomtänkt och den är en av få småbilar från den tiden med karaktär, säkerhet och komfort.
Modellen har några fördelar:-Säkerheten. Bilen är byggd på en konstruktion med dubbla golv där tex. motorn sjunker in i mellanrummet vid en krock och tar upp krafterna. Även vid sidokollision beter sig bilen liknande och bara det att man sitter högt gör den säker vid sidokollision, samtidigt som hög sittposition ger riktigt bra sikt.
Modellen hade när den kom 4 starka stjärnor i Euro Ncap´s krocktester, som en jämförelse kan nämnas att 1m längre Volvo S60 3år senare fick samma betyg.
Annat som är standard är aktivt antisladdsystem, antispinn, bromskraftsförstärkare med mera.
-Storleken, bilen är bara 3.5m lång vilket gör att den aldrig känns klumpig. Den tidigare nämnda höga sittpositionen gör bilen enkel att överskåda, vilket tillsammans med storleken ger en löjligt enkel bil att tex. fickparkera.
-Utrymmen: Bilen är upplagd som en minibuss innuti, baksätet går att skjuta, fälla och plocka ur. Detta gör bilen mycket praktisk: Med utlockat baksäte har du ett större utrymme än i en Volvo V70 (Med uppfällt baksäte då), man kan få in mycket last i bilen och har man inget större behov av att köra folk i baksätet kan bilen mycket väl vara ett substitut för en större bil.
-Komforten, A-klass är stötig i låg fart och studsar snarare än rullar fram om vägen är dålig, men så fort man kommer upp i lite fart rullar bilen tyskt tungt och stadigt längs vägen. Upplevde det som att den blev stadigare desto fortare man körde, i motorvägsfart var den stadigare än många billigare mellanklass-modeller. Dessutom håller stolarna och liknande vanlig Mercedes-klass.
-Billig i drift, det är en liten och snål bil vars reservdelar inte är speciellt dyra och vars till synes avancerade konstruktion egentligen är rätt lik de flesta andra bilar under skalet. Undantag finns dock, se längre ner! Dessutom billig i service med tex. kamkedja, både Polo och Clio har kamrem vilket kostar ett par tusenlappar att byta visserligen med flera tusen mils intervall.
Och några nackdelar:-Rost, Mercedes har haft en dålig period de senaste 15åren och A-klass är inget undantag. Modellen rostar mycket lätt, se till att sköta den noggrant vilket förstås hjälper lite men du kan tyvärr förvänta dig rost nästan oavsett hur du gör.
-Svaga punkter, vissa delar sitter mycket dumt till. Exempel på detta är startmotorn och generatorn vilket kräver att bilen lyfts upp och motorpaketet hissas ner för byte. Eftersom det är såpass krävande är det lika bra att man kontrollerar båda två samtidigt, och dessutom kollar skicket på drivremmen (I folkmun "fläktremmen") som är svårare att byta med motorn på plats. Skulle något ge upp så kostar en sådan operation runt 10.000:- på verkstad.
Luftmassemätaren är en annan svag punkt, ett klockrent konstruktionsfel Mercedes dock inte tar något ansvar för. Detta är idag utbytt på de flesta bilar, men kontrollera detta! En ny lmm kostar 15.000(!) kronor men ofta går det att renovera den befintliga, detta kostar 7.500:-. Som kuriosa kan nämnas att det inte är själva givaren (Kostar en tusenlapp) som är känslig, utan W168 har en separat styrbox för lmm och det är alltså denna box som brukar ge upp och inte själva givaren.
Kort och gott mycket bil för pengarna, bekväm och säker och har ett stort lass med karaktär gör den till en av få småbilar jag gillar jämfört med en urtråkig, plastig Polo eller Clio. Kolla ovanstående fällor så du slipper dyra reperationer så tror jag det är ett bra köp för din del.
Lycka till!