2298
Sök

Köpråd: Bil för ca 20.000

2 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Här kan man nog få lite goda råd. Funderar på att köpa en bil för ca 20.000 att köra med i stan till och från jobbet i princip. Helst 4 dörrar så att ungarna får plats på vägen till dagis. Sen får den gärna ha bra driftsekonomi, dra lite, kosta lite i skatt och försäkring. Och fungera för frugan som troligtvis får köra den, lär ju inte bli mer än ca 500 mil om året.

Individuellt skiljer det ju mycket i pris, rost, service, skötsel mm, så ibland kan man ju hitta bilar som är lite billigare och hamnar i min prisklass. Då vill man ju inte ha nåt som pajar på en gång bara, men lite småfel får man ju räkna med, bara den fungerar att köra.

Jag har tittat hel del på Polo, 97-00, Mercedes A-klass 98-99, och lite på Skoda/Seat som är rätt lika Polon. Även någon Renault Clio ligger på kandidatlistan. Men så till den stora knäckfrågan, vilket skulle man välja?

Polo -98, 16000 mil för ca 16-18"
A-klass -99 14000 mil för ca 22-23
Clio -99, 18000 mil, för ca 18-20

Eller nåt annat?

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 november 2010
#2
Here we go...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 624 Inlägg
21 november 2010
#3
hoppas du skojar? det finns en jävla massa trådar om vilka bilar man ska köpa för den och den summan.. ska alla medlemmar skapa en sån här tråd eller? skulle bli kaos då!


7 274 Inlägg
21 november 2010
#4
martinn skrev:
hoppas du skojar? det finns en jävla massa trådar om vilka bilar man ska köpa för den och den summan.. ska alla medlemmar skapa en sån här tråd eller? skulle bli kaos då!

"Jag ska göra kaos med honom!"
-Laserturken.
Senast redigerat av Brains (21 november 2010)


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
21 november 2010
#5
martinn skrev:
hoppas du skojar? det finns en jävla massa trådar om vilka bilar man ska köpa för den och den summan.. ska alla medlemmar skapa en sån här tråd eller? skulle bli kaos då!

Om man var tvungen att svara på alla enskilt så skulle man inte sova på 4-5 dagar!

Man skulle bli så sur så man skulle ta deras efternamn och klippa deras ören.
Senast redigerat av eddhedd (21 november 2010)


2 624 Inlägg
21 november 2010
#6
Brains skrev:
martinn skrev:
hoppas du skojar? det finns en jävla massa trådar om vilka bilar man ska köpa för den och den summan.. ska alla medlemmar skapa en sån här tråd eller? skulle bli kaos då!

"Jag ska göra kaos med honom!"
-Laserturken.

lol


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 november 2010
#7
Man får upp 20 trådar om man söker på "köpråd 20000" och man får upp 6 sidor med trådar om man bara söker på "köpråd". Prova sökfunktionen förslagsvis.

Sen att vilja ha en bil som är gratis på alla sätt och vis finns inte. Dom kostar även om man inte kör.

Sen borde finnas nån tidsgräns innan man får starta trådar från det att man skapat ett konto.
Det skulle rensa bort många av dessa trådar av engångsanvändare.
Senast redigerat av azid (21 november 2010)

2slow

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2010
#8
marnis skrev:
Hej!

Här kan man nog få lite goda råd. Funderar på att köpa en bil för ca 20.000 att köra med i stan till och från jobbet i princip. Helst 4 dörrar så att ungarna får plats på vägen till dagis. Sen får den gärna ha bra driftsekonomi, dra lite, kosta lite i skatt och försäkring. Och fungera för frugan som troligtvis får köra den, lär ju inte bli mer än ca 500 mil om året.

Individuellt skiljer det ju mycket i pris, rost, service, skötsel mm, så ibland kan man ju hitta bilar som är lite billigare och hamnar i min prisklass. Då vill man ju inte ha nåt som pajar på en gång bara, men lite småfel får man ju räkna med, bara den fungerar att köra.

Jag har tittat hel del på Polo, 97-00, Mercedes A-klass 98-99, och lite på Skoda/Seat som är rätt lika Polon. Även någon Renault Clio ligger på kandidatlistan. Men så till den stora knäckfrågan, vilket skulle man välja?

Polo -98, 16000 mil för ca 16-18"
A-klass -99 14000 mil för ca 22-23
Clio -99, 18000 mil, för ca 18-20

Eller nåt annat?

Vilken tråkig attityd från vissa, här finns definitivt inte aktuella köpråd om allt även om en sökning förstås är lämpligt. Men A-klass är tex. inte allt för vanligt förekommande...

Jag körde själv en A-klass (Se min profil om du är intresserad) och kan nog tipsa om den, ingen perfekt bil alls men den är fruktansvärt smidig och genomtänkt och den är en av få småbilar från den tiden med karaktär, säkerhet och komfort.

Modellen har några fördelar:
-Säkerheten. Bilen är byggd på en konstruktion med dubbla golv där tex. motorn sjunker in i mellanrummet vid en krock och tar upp krafterna. Även vid sidokollision beter sig bilen liknande och bara det att man sitter högt gör den säker vid sidokollision, samtidigt som hög sittposition ger riktigt bra sikt.
Modellen hade när den kom 4 starka stjärnor i Euro Ncap´s krocktester, som en jämförelse kan nämnas att 1m längre Volvo S60 3år senare fick samma betyg.

Annat som är standard är aktivt antisladdsystem, antispinn, bromskraftsförstärkare med mera.

-Storleken, bilen är bara 3.5m lång vilket gör att den aldrig känns klumpig. Den tidigare nämnda höga sittpositionen gör bilen enkel att överskåda, vilket tillsammans med storleken ger en löjligt enkel bil att tex. fickparkera.

-Utrymmen: Bilen är upplagd som en minibuss innuti, baksätet går att skjuta, fälla och plocka ur. Detta gör bilen mycket praktisk: Med utlockat baksäte har du ett större utrymme än i en Volvo V70 (Med uppfällt baksäte då), man kan få in mycket last i bilen och har man inget större behov av att köra folk i baksätet kan bilen mycket väl vara ett substitut för en större bil.

-Komforten, A-klass är stötig i låg fart och studsar snarare än rullar fram om vägen är dålig, men så fort man kommer upp i lite fart rullar bilen tyskt tungt och stadigt längs vägen. Upplevde det som att den blev stadigare desto fortare man körde, i motorvägsfart var den stadigare än många billigare mellanklass-modeller. Dessutom håller stolarna och liknande vanlig Mercedes-klass.

-Billig i drift, det är en liten och snål bil vars reservdelar inte är speciellt dyra och vars till synes avancerade konstruktion egentligen är rätt lik de flesta andra bilar under skalet. Undantag finns dock, se längre ner! Dessutom billig i service med tex. kamkedja, både Polo och Clio har kamrem vilket kostar ett par tusenlappar att byta visserligen med flera tusen mils intervall.

Och några nackdelar:
-Rost, Mercedes har haft en dålig period de senaste 15åren och A-klass är inget undantag. Modellen rostar mycket lätt, se till att sköta den noggrant vilket förstås hjälper lite men du kan tyvärr förvänta dig rost nästan oavsett hur du gör.

-Svaga punkter, vissa delar sitter mycket dumt till. Exempel på detta är startmotorn och generatorn vilket kräver att bilen lyfts upp och motorpaketet hissas ner för byte. Eftersom det är såpass krävande är det lika bra att man kontrollerar båda två samtidigt, och dessutom kollar skicket på drivremmen (I folkmun "fläktremmen") som är svårare att byta med motorn på plats. Skulle något ge upp så kostar en sådan operation runt 10.000:- på verkstad.
Luftmassemätaren är en annan svag punkt, ett klockrent konstruktionsfel Mercedes dock inte tar något ansvar för. Detta är idag utbytt på de flesta bilar, men kontrollera detta! En ny lmm kostar 15.000(!) kronor men ofta går det att renovera den befintliga, detta kostar 7.500:-. Som kuriosa kan nämnas att det inte är själva givaren (Kostar en tusenlapp) som är känslig, utan W168 har en separat styrbox för lmm och det är alltså denna box som brukar ge upp och inte själva givaren.

Kort och gott mycket bil för pengarna, bekväm och säker och har ett stort lass med karaktär gör den till en av få småbilar jag gillar jämfört med en urtråkig, plastig Polo eller Clio. Kolla ovanstående fällor så du slipper dyra reperationer så tror jag det är ett bra köp för din del.

Lycka till!
Senast redigerat av Rquired (21 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

388 Inlägg
21 november 2010
#9
En driftsäker bil i den prisklassen som går snålt och är billig i försäkring,då hade jag letat upp en Japanare Honda eller toyota i princip är det rosten du behöver hålla koll på.


Rumpmas
3 860 Inlägg
21 november 2010
#10
Renault har jag inte hört något gott om, och andra modeller, t ex Laguna och Modus, är minst sagt korkat konstruerade då man t ex måste ned med fronten för att byta strålkastarlampa. Om Clio delar dessa besynnerligheter vet jag inte.

Rquired's genomgång av A-klass tycker jag visar på en del saker som kan bli dyra. Köper man bil för 20-25k svider det ju rejält om man efter något halvår måste kosta på hela bilens värde i reparationer för att ha den rullande om oturen är framme.

Polo'n däremot har jag bara hört gott om, men jag skulle nog ändå satsa på en Golf eller en Toyota Corolla 3-dörrars från slutet av 90-talet.


Trucker
2 710 Inlägg
21 november 2010
#11
Brains skrev:
martinn skrev:
hoppas du skojar? det finns en jävla massa trådar om vilka bilar man ska köpa för den och den summan.. ska alla medlemmar skapa en sån här tråd eller? skulle bli kaos då!

"Jag ska göra kaos med honom!"
-Laserturken.

Inte Honom utan HAN (!!) tongue han har även fullt med grejor på bilen tongue

Fart missbrukare

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 november 2010
#12
Honda Civic, 1999, under 20k på bilfirma. Billigare bättre bil att äga kommer du knappt hitta.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 11&w=1

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#13
Ursäkta att man frågar, jag har tillbringat tillräckligt med tid på sökning utan att få veta det jag vill veta om dessa bilar ställda mot varandra. Det var således dags att skapa ett konto och fråga.

Tack Rquired för ett grymt bra svar, det är sådana eldsjälar som gör detta forum värt besöken.

Provade en A-klass idag och den verkade helt OK, inte ens någon rost som jag kunde se i snabbtitten jag gjorde. Klart att det finns saker som kan kosta, men som med allt, det finns ju alternativ om det kostar på verkstad. För en så pass billig bil så kan man ju ta att det kan gå på tok med vissa delar, men man ska ju försöka låta bli rötäggen i alla fall!

Letandet går vidare

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 november 2010
#14
På just en A-klass finns det en hel del som inte annat än märkesverkstad kan göra, exempelvis startmotorbytet som Rq skriver om. Jag ställer mig förövrigt tvivlande till att 10.000 räcker för den operationen i Stockholmsområdet. Med din budget skulle jag personligen titta på andra bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2010
#15
caromania skrev:
På just en A-klass finns det en hel del som inte annat än märkesverkstad kan göra, exempelvis startmotorbytet som Rq skriver om. Jag ställer mig förövrigt tvivlande till att 10.000 räcker för den operationen i Stockholmsområdet. Med din budget skulle jag personligen titta på andra bilar.

Tror du är fel ute, att komma åt startmotor och generator är visserligen ett omfattande jobb men knappast någon vetenskap. Det är arbetstiden som kostar, men jobbet kan nog de flesta verkstäder ordna. Bytte  startmotor på min A190 vid en icke-auktoriserad verkstad, inte en chans i världen att Hedin i Halmstad får röra mina bilar.

Så märkesverkstad behöver han nog inte uppsöka, hur priset är i Stockholmsregionen skall jag inte uttala mig om men runt 10.000:- kostade det att byta startmotor, kamaxelgivare, drivrem samt remhjul eftersom föregående (auktoriserade) verkstad monterat dessa fel så de förde en massa ljud. Allt med originaldelar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 november 2010
#16
Rquired skrev:
caromania skrev:
På just en A-klass finns det en hel del som inte annat än märkesverkstad kan göra, exempelvis startmotorbytet som Rq skriver om. Jag ställer mig förövrigt tvivlande till att 10.000 räcker för den operationen i Stockholmsområdet. Med din budget skulle jag personligen titta på andra bilar.

Tror du är fel ute, att komma åt startmotor och generator är visserligen ett omfattande jobb men knappast någon vetenskap. Det är arbetstiden som kostar, men jobbet kan nog de flesta verkstäder ordna. Bytte  startmotor på min A190 vid en icke-auktoriserad verkstad, inte en chans i världen att Hedin i Halmstad får röra mina bilar.

Så märkesverkstad behöver han nog inte uppsöka, hur priset är i Stockholmsregionen skall jag inte uttala mig om men runt 10.000:- kostade det att byta startmotor, kamaxelgivare, drivrem samt remhjul eftersom föregående (auktoriserade) verkstad monterat dessa fel så de förde en massa ljud. Allt med originaldelar!

Ja, det är en Vaneo jag pratade om, stämmer. I stand corrected. Det kostade ca20.000 att byta startmotor på den, men då ägaren (min granne) fick spelet sänkte de priset 5.ooo rakt över disk. Seriöst -not. Han hade in bilen på flera andra verkstäder men ingen ville ta i den med tång så han fick krypa till korset.

Jag skulle oavsett vad aldrig röra en Mercedse för 20.000. Ja, om jag hade 120.000 i budget, men annars, aldrig i världshistorien. Mercedesbilar av senare årgång är kraftigt upphaussade och kan bli en mycket, mycket dyr affär.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

70 Inlägg
21 november 2010
#17
luftmängdmätaren o växellåda  är kända fel har jag hört.

luftmängdmätaren MÅSTE man beställa från fabriken så det tillverkas ny.

Det var ett hel... att byta växellådan. hela motorn måste ner för att komma åt 2 skruvar  som sitter på startmotorn.. vill aldrig mer göra d jobbet sad fast hade inget val. det var min brors bil. mercedes skulle ta 17k för arbetet ( vi har frågat )


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 november 2010
#18
Montana86 skrev:
luftmängdmätaren o växellåda  är kända fel har jag hört.

luftmängdmätaren MÅSTE man beställa från fabriken så det tillverkas ny.

Det var ett hel... att byta växellådan. hela motorn måste ner för att komma åt 2 skruvar  som sitter på startmotorn.. vill aldrig mer göra d jobbet sad fast hade inget val. det var min brors bil. mercedes skulle ta 17k för arbetet ( vi har frågat )

Växellådan har jag aldrig hört något ont om, visst man kan rasa lådan på alla bilar men att W168 skulle vara känslig har jag inte hört något om?

Luftmassemätaren är däremot en svag punkt som sagt, däremot måste man inte beställa någon ny del utan man kan köpa en begagnad, renovera den befintliga för en markant mindre summa än vad en ny kostar eller så får man i värsta fall beställa en ny del.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 november 2010
#19
Eller så köper man den bilen jag länkade till och har en bil där det i värsta fall kostar en 5 loppa om något mycket allvarligt händer.

Att köpa en halvmodern Merca för 20k är att vilja men inte kunna och det kommer i värsta fall sluta med ekonomisk tragedi alternativt en skrotad Merca och "bara" en förlust på bilens värde.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

58 Inlägg
21 november 2010
#20
Rquired skrev:
marnis skrev:
Hej!

Här kan man nog få lite goda råd. Funderar på att köpa en bil för ca 20.000 att köra med i stan till och från jobbet i princip. Helst 4 dörrar så att ungarna får plats på vägen till dagis. Sen får den gärna ha bra driftsekonomi, dra lite, kosta lite i skatt och försäkring. Och fungera för frugan som troligtvis får köra den, lär ju inte bli mer än ca 500 mil om året.

Individuellt skiljer det ju mycket i pris, rost, service, skötsel mm, så ibland kan man ju hitta bilar som är lite billigare och hamnar i min prisklass. Då vill man ju inte ha nåt som pajar på en gång bara, men lite småfel får man ju räkna med, bara den fungerar att köra.

Jag har tittat hel del på Polo, 97-00, Mercedes A-klass 98-99, och lite på Skoda/Seat som är rätt lika Polon. Även någon Renault Clio ligger på kandidatlistan. Men så till den stora knäckfrågan, vilket skulle man välja?

Polo -98, 16000 mil för ca 16-18"
A-klass -99 14000 mil för ca 22-23
Clio -99, 18000 mil, för ca 18-20

Eller nåt annat?

Vilken tråkig attityd från vissa, här finns definitivt inte aktuella köpråd om allt även om en sökning förstås är lämpligt. Men A-klass är tex. inte allt för vanligt förekommande...

Jag körde själv en A-klass (Se min profil om du är intresserad) och kan nog tipsa om den, ingen perfekt bil alls men den är fruktansvärt smidig och genomtänkt och den är en av få småbilar från den tiden med karaktär, säkerhet och komfort.

Modellen har några fördelar:
-Säkerheten. Bilen är byggd på en konstruktion med dubbla golv där tex. motorn sjunker in i mellanrummet vid en krock och tar upp krafterna. Även vid sidokollision beter sig bilen liknande och bara det att man sitter högt gör den säker vid sidokollision, samtidigt som hög sittposition ger riktigt bra sikt.
Modellen hade när den kom 4 starka stjärnor i Euro Ncap´s krocktester, som en jämförelse kan nämnas att 1m längre Volvo S60 3år senare fick samma betyg.

Annat som är standard är aktivt antisladdsystem, antispinn, bromskraftsförstärkare med mera.

-Storleken, bilen är bara 3.5m lång vilket gör att den aldrig känns klumpig. Den tidigare nämnda höga sittpositionen gör bilen enkel att överskåda, vilket tillsammans med storleken ger en löjligt enkel bil att tex. fickparkera.

-Utrymmen: Bilen är upplagd som en minibuss innuti, baksätet går att skjuta, fälla och plocka ur. Detta gör bilen mycket praktisk: Med utlockat baksäte har du ett större utrymme än i en Volvo V70 (Med uppfällt baksäte då), man kan få in mycket last i bilen och har man inget större behov av att köra folk i baksätet kan bilen mycket väl vara ett substitut för en större bil.

-Komforten, A-klass är stötig i låg fart och studsar snarare än rullar fram om vägen är dålig, men så fort man kommer upp i lite fart rullar bilen tyskt tungt och stadigt längs vägen. Upplevde det som att den blev stadigare desto fortare man körde, i motorvägsfart var den stadigare än många billigare mellanklass-modeller. Dessutom håller stolarna och liknande vanlig Mercedes-klass.

-Billig i drift, det är en liten och snål bil vars reservdelar inte är speciellt dyra och vars till synes avancerade konstruktion egentligen är rätt lik de flesta andra bilar under skalet. Undantag finns dock, se längre ner! Dessutom billig i service med tex. kamkedja, både Polo och Clio har kamrem vilket kostar ett par tusenlappar att byta visserligen med flera tusen mils intervall.

Och några nackdelar:
-Rost, Mercedes har haft en dålig period de senaste 15åren och A-klass är inget undantag. Modellen rostar mycket lätt, se till att sköta den noggrant vilket förstås hjälper lite men du kan tyvärr förvänta dig rost nästan oavsett hur du gör.

-Svaga punkter, vissa delar sitter mycket dumt till. Exempel på detta är startmotorn och generatorn vilket kräver att bilen lyfts upp och motorpaketet hissas ner för byte. Eftersom det är såpass krävande är det lika bra att man kontrollerar båda två samtidigt, och dessutom kollar skicket på drivremmen (I folkmun "fläktremmen") som är svårare att byta med motorn på plats. Skulle något ge upp så kostar en sådan operation runt 10.000:- på verkstad.
Luftmassemätaren är en annan svag punkt, ett klockrent konstruktionsfel Mercedes dock inte tar något ansvar för. Detta är idag utbytt på de flesta bilar, men kontrollera detta! En ny lmm kostar 15.000(!) kronor men ofta går det att renovera den befintliga, detta kostar 7.500:-. Som kuriosa kan nämnas att det inte är själva givaren (Kostar en tusenlapp) som är känslig, utan W168 har en separat styrbox för lmm och det är alltså denna box som brukar ge upp och inte själva givaren.

Kort och gott mycket bil för pengarna, bekväm och säker och har ett stort lass med karaktär gör den till en av få småbilar jag gillar jämfört med en urtråkig, plastig Polo eller Clio. Kolla ovanstående fällor så du slipper dyra reperationer så tror jag det är ett bra köp för din del.

Lycka till!

Du kan inte jämföra en S60 och en A-klass då A-klassen är en småbil och S60 är en mellanklass bil. De betygsätts inte lika. Volvon är nog ganska mycket säkrare än en A-klass. Du kan läsa mer här lite längre ned på länken under "jämför inte stor och liten" Kopierar in det som står här:

Fortfarande gäller att bilarna i Euro NCAP inte kan jämföras rakt av, utan bara inom sin egen storleksklass. En femstjärnig småbil är med andra ord inte lika säker som en stor bil med samma betyg. Det är viktigt att förstå när man studerar testresultaten.

http://www.vibilagare.se/reportage/euro … larna-3170

Själv sitter jag hellre i en S60 än en A-klass när det händer!

//Martin
Senast redigerat av Toyotamartin (21 november 2010)



Sök