2861
Sök

Köpråd:(1998) Bmw 523 Eller Honda Prelude 2.2vti?

Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
25 november 2010
#41
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:

1cl/mil i förbrukning på pappret, ingen i praktiken enligt min erfarenhet utan en 323i/328i ligger på 0.9L/milen om man kör som man bör med en Bmw.

Service är densamma, samma mängd olja och samma mängd material. Delarna är i princip densamma, skiljer lite grand på bromsarna (och ännu mindre i pris) utan den största skillnaden är avgasröret som är enkelt till 23i och dubbelt till 28i. Skall man köpa via Bmw skiljer det alltså i pris, men roligast och billigast blir väl att skruva dit något eftermarknadsrör istället så man får fram sexans ljud lite bättre?

Försäkringen kanske skiljer något, inget att nämna i mitt fall utan snarare ett avrundningsfel däremot men det är kanske annorlunda för dig? Men om vi säger att ett eventuellt eftermarknadsrör kostar detsamma, då blir det några kronor extra för att köra 328i och lite högre inköpspris (Men bättre andrahandsvärde).

Det var därför jag bestämde mig för en 328i, när jag kört dem båda var jag fast vid 28ans starka register! smile
som jag antog då wink inte så stora skillnader , hade helt klart satsat på en 528 jag med... eller en 540 vet inte hur försäkringen ligger på en sådan men förbrukningen är absolut inget man kan kalla för hög ! går att köra på 0,8-0,9 och de tycker ja är riktigt lågt för en 4,4liters 8a smile
Fast 540i innebär en klart märkbar skillnad i plånboken mot en 6cyl. E39, det är i och med att det är samma M52 fast olika storlekar i denna som gör att man kan skriva "ta lika gärna en 528i". Sedan innebär en 540i inte bara fördelar, minns jag inte fel har modellen tex mugghållare fram (unikt i modellprogramet) men ingen check-control samt styrningen gamla 7-serien med snäcka.

Det tillsammans med en V8 där fram ger lite nackdelar med, och i och med att den är dyrare att äga tror i alla fall jag att den är onödig för TS! smile
Helt klart dyrare att äga ! reservdelar till den bilen är inte att leka med ! några mugghållare har vi iofs inte i vår smile men det är en underbar bil så går riktigt gott de är helt enkelt ett äkta autobahn lok.
Vet faktiskt inte så mycket om bilen mer än att den är riktigt go att köra smile

Sen tror inte jag heller det är någon bil för ts, tycker han ska satsa på en prelude tror de passar han bäst smile


414 Inlägg
25 november 2010
#42
vivaloca88 skrev:
Powe_R skrev:
Skulle själv ta en E39 alla dagar i veckan före en prelude!
Har du någonsin kört någon Prelude 2.2 vti?
Nej, dock så skulle jag med säkerhet välja 523i över en prelude.

Precis som jag med säkerhet skulle välja en BMW M6 före en Volvo 740, även fast jag varken har kört M6 eller volvo 740.


176 Inlägg
25 november 2010
#43
^
Och jag vet med säkerhet att jag INTE skulle lyssnat på en 17åring som jämför en Bmw M6 med volvo 740, dummaste jag läst på länge.

Har kört bmw's också och har absolut inget att klaga på hos dem heller. Men just mellan val av just DESSA 2 bilar. så skulle jag rekommendera hondan här. tror den kommer passa TS bättre.

57 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#44
Powe_R skrev:
Skulle själv ta en E39 alla dagar i veckan före en prelude!
Varför?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#45
H22 skrev:
^
Och jag vet med säkerhet att jag INTE skulle lyssnat på en 17åring som jämför en Bmw M6 med volvo 740, dummaste jag läst på länge.

Har kört bmw's också och har absolut inget att klaga på hos dem heller. Men just mellan val av just DESSA 2 bilar. så skulle jag rekommendera hondan här. tror den kommer passa TS bättre.
HAHAHA jag kan med "Säkerhet" inget annat än hålla med dig H22:lol:

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#46
CHEEVA skrev:
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:

som jag antog då wink inte så stora skillnader , hade helt klart satsat på en 528 jag med... eller en 540 vet inte hur försäkringen ligger på en sådan men förbrukningen är absolut inget man kan kalla för hög ! går att köra på 0,8-0,9 och de tycker ja är riktigt lågt för en 4,4liters 8a smile
Fast 540i innebär en klart märkbar skillnad i plånboken mot en 6cyl. E39, det är i och med att det är samma M52 fast olika storlekar i denna som gör att man kan skriva "ta lika gärna en 528i". Sedan innebär en 540i inte bara fördelar, minns jag inte fel har modellen tex mugghållare fram (unikt i modellprogramet) men ingen check-control samt styrningen gamla 7-serien med snäcka.

Det tillsammans med en V8 där fram ger lite nackdelar med, och i och med att den är dyrare att äga tror i alla fall jag att den är onödig för TS! smile
Helt klart dyrare att äga ! reservdelar till den bilen är inte att leka med ! några mugghållare har vi iofs inte i vår smile men det är en underbar bil så går riktigt gott de är helt enkelt ett äkta autobahn lok.
Vet faktiskt inte så mycket om bilen mer än att den är riktigt go att köra smile

Sen tror inte jag heller det är någon bil för ts, tycker han ska satsa på en prelude tror de passar han bäst smile
haha jo det verkade gå lite överstyr när ni började diskutera V8:or haahaahhaah....

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

648 Inlägg
25 november 2010
#47
Preluden utan tvekan..var ruggigt nära att köpa en själv förut men då blev det en Integra istället.

preluden är en väldigt trevlig bil på alla sätt med en mycket bra motor med härlig karaktär.

skottsäker mekanik och mycket sportbilskänsla

Det är läge att göra fynd på dom bilarna nu då dom helt enkelt är förbannat svårsålda, vilket jag tror beror på dess utseende som inte faller alla i smaken..jag tycker dock att dom ser riktigt bra ut.

enda nackdel att den är framhjulsdriven ? varför är det en nackdel igentligen då den är har ett väldigt fint roligt chassi,,.är man en person som gillar att ligga på ställ i rondeller osv så kollar man inte efter en framhjulsdriven bil från första början, men eftersom du gör det så antar jag helt enkelt att du är ute efter en rolig körglad bil med bra helhets-ekonomi och då är det utan tvekan Preluden du ska välja av dessa två bilar.


57 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#48
Ejan skrev:
Preluden utan tvekan..var ruggigt nära att köpa en själv förut men då blev det en Integra istället.

preluden är en väldigt trevlig bil på alla sätt med en mycket bra motor med härlig karaktär.

skottsäker mekanik och mycket sportbilskänsla

Det är läge att göra fynd på dom bilarna nu då dom helt enkelt är förbannat svårsålda, vilket jag tror beror på dess utseende som inte faller alla i smaken..jag tycker dock att dom ser riktigt bra ut.

enda nackdel att den är framhjulsdriven ? varför är det en nackdel igentligen då den är har ett väldigt fint roligt chassi,,.är man en person som gillar att ligga på ställ i rondeller osv så kollar man inte efter en framhjulsdriven bil från första början, men eftersom du gör det så antar jag helt enkelt att du är ute efter en rolig körglad bil med bra helhets-ekonomi och då är det utan tvekan Preluden du ska välja av dessa två bilar.
Jaha tack big_smile...men varför valde du Integra över Prelude?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#49
Just nu står det (8-2)  •Honda Prelude -- •Bmw 523:D
Senast redigerat av vivaloca88 (26 november 2010)

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 november 2010
#50
Helt klart Preluden, även fast jag är BMW-älskare, men det jag älskar med BMW är körkänslan, och den finns bäst i Vtec-Preluden i detta fall tror jag. Men allra helst en Integra Type R! Köp en sån istället big_smile Diffspärr och ballare varvtal(om jag inte är helt ute och cyklar) mot Preluden big_smile

"When innovation meets passion!"

57 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#51
Mechanimal skrev:
Helt klart Preluden, även fast jag är BMW-älskare, men det jag älskar med BMW är körkänslan, och den finns bäst i Vtec-Preluden i detta fall tror jag. Men allra helst en Integra Type R! Köp en sån istället big_smile Diffspärr och ballare varvtal(om jag inte är helt ute och cyklar) mot Preluden big_smile
Jo men som sagt jag är en student och Integra kostar runt 75k medan Prelude ligger kring 40k...plus att personligen anser jag att Prelude:en är snyggare big_smile

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

dARKiE
5 031 Inlägg
26 november 2010
#52
Ta preluden. .du kommer inte ångra dig tro mig!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

176 Inlägg
26 november 2010
#53
Mechanimal skrev:
Helt klart Preluden, även fast jag är BMW-älskare, men det jag älskar med BMW är körkänslan, och den finns bäst i Vtec-Preluden i detta fall tror jag. Men allra helst en Integra Type R! Köp en sån istället big_smile Diffspärr och ballare varvtal(om jag inte är helt ute och cyklar) mot Preluden big_smile
Preluden finns med LSD och ATTS diff också. men är svårare att få tag i, speciellt den med LSD.
Integran varvar ~700rpm mer om jag inte e helt fel ute.

Preluden kommer i olika utföranden i EU. Base (2.2 VTi) och VTi-S. Finns även med 4ws (styr på alla 4 hjul)

2.2 VTi 97-98  (VTi-S i samma årtal är exakt samma, men kom med en annan låda samt atts)
H22a5 comp 10.0:1 
185hk /206nm
M2V5 låda (2ws och 4ws men utan atts)
M2X5 låda (VTi-S (97-98)med atts)
finns i 4ws.

2.2 VTi 99-01  (VTi-S i samma årtal är exakt samma, men kom med en annan låda samt atts)
H22a8 comp 11.0:1
200hk / 212nm
M2P4 låda (med 4ws)
M2R4 låda (VTi-S med atts)

De versioner som kom med LSD diff är JDM.
SiR och SiR S-spec men antar att import inte är något att tänka på? hursom kom dom med LSD också.

SiR.
JDM H22A comp 10.6:1
200hk / 220nm
M2S4 (utan LSD)
M2T4 låda med LSD

SiR S-spec
JDM H22A comp 11.0:1
220hk / 220+nm
M2Z4 låda med LSD

Visst låter 4ws kul? det är det inte. onödigt och väger en hel del. brukar småkrångla också.
betala 30k+ extra för en integra? njae de skulle jag inte göra. Preluden väger dock mer, men den har även en 2.2L motor med RIKTIGT BRA potential! enda nackdelen när man kommer till smidda kolvar är att blocket är FRM. KRÄVER omfodring.

Och ja. du kan få en H22a motor att varva lika mkt som integrans också.
Senast redigerat av H22 (26 november 2010)

57 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#54
H22 skrev:
Mechanimal skrev:
Helt klart Preluden, även fast jag är BMW-älskare, men det jag älskar med BMW är körkänslan, och den finns bäst i Vtec-Preluden i detta fall tror jag. Men allra helst en Integra Type R! Köp en sån istället big_smile Diffspärr och ballare varvtal(om jag inte är helt ute och cyklar) mot Preluden big_smile
Preluden finns med LSD och ATTS diff också. men är svårare att få tag i, speciellt den med LSD.
Integran varvar ~700rpm mer om jag inte e helt fel ute.

Preluden kommer i olika utföranden i EU. Base (2.2 VTi) och VTi-S. Finns även med 4ws (styr på alla 4 hjul)

2.2 VTi 97-98  (VTi-S i samma årtal är exakt samma, men kom med en annan låda samt atts)
H22a5 comp 10.0:1 
185hk /206nm
M2V5 låda (2ws och 4ws men utan atts)
M2X5 låda (VTi-S (97-98)med atts)
finns i 4ws.

2.2 VTi 99-01  (VTi-S i samma årtal är exakt samma, men kom med en annan låda samt atts)
H22a8 comp 11.0:1
200hk / 212nm
M2P4 låda (med 4ws)
M2R4 låda (VTi-S med atts)

De versioner som kom med LSD diff är JDM.
SiR och SiR S-spec men antar att import inte är något att tänka på? hursom kom dom med LSD också.

SiR.
JDM H22A comp 10.6:1
200hk / 220nm
M2S4 (utan LSD)
M2T4 låda med LSD

SiR S-spec
JDM H22A comp 11.0:1
220hk / 220+nm
M2Z4 låda med LSD

Visst låter 4ws kul? det är det inte. onödigt och väger en hel del. brukar småkrångla också.
betala 30k+ extra för en integra? njae de skulle jag inte göra. Preluden väger dock mer, men den har även en 2.2L motor med RIKTIGT BRA potential! enda nackdelen när man kommer till smidda kolvar är att blocket är FRM. KRÄVER omfodring.

Och ja. du kan få en H22a motor att varva lika mkt som integrans också.
Har lite frågor:


*Förlåt men jag är verkligen inte så insatt som du är i detta (prelude) det var rena grekiskan för mig, 4ws känner jag till det har man användning av mest när man parkerar ifall jag har förstått det rätt?

*På blocket finner jag bara 2,2Vti kan det finnas någon skillnad på dessa imellan?
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=ho … &md=th

*Jag har kört gamla Prelude men ansåg att det var för gammal så jag bestämde mig för 97-uppåt. Jag provkörde en fast det var en Automat och hade bara 4 växlar?...jag gillade inte fördröjningen med auto-låda så jag vill ha en manuell sen säger du att det finns olika varianter?
Senast redigerat av vivaloca88 (26 november 2010)

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

dARKiE
5 031 Inlägg
26 november 2010
#55
Jävlar vad priset sjunkit på dem.. Fick 60k för min för 3år sen big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

176 Inlägg
26 november 2010
#56
1* stämmer, förbättrar svängradien, ska även vara "bättre" kurvtagningar med detta. men har sj inte känt nån skillnad direkt. man känner dock av de lite grann när man ska köra om på motorväg, känns lite som att bilen flyttar sig i sidled mer än att fronten svänger mest. låter konstigt kanske. men som sagt, inte nån större skillnad mot en vanlig 2ws.

*Om det bara är 2.2Vti från 97-98 och inte en "S" så är samtliga likadana.

* Automatlådan ska du passa dig för. dem är kass! slirar gärna efter ett tag med buskörningar.
Sitter olika lådor i dem ja. byttes 99o upp. e även andra lådor i vti-S. då dom har ATTS diff.
Det är även annan utväxling i vissa.

176 Inlägg
26 november 2010
#57
Darkie skrev:
Jävlar vad priset sjunkit på dem.. Fick 60k för min för 3år sen big_smile
tycker jag inte, gav 38 för min för 3år sedan med 12k mil på nacken. dock va la skicket på chassiet inte de bästa tongue

57 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#58
H22 skrev:
Darkie skrev:
Jävlar vad priset sjunkit på dem.. Fick 60k för min för 3år sen big_smile
tycker jag inte, gav 38 för min för 3år sedan med 12k mil på nacken. dock va la skicket på chassiet inte de bästa tongue
jag hoppas komma undan med 30-34k :p

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#59
H22 skrev:
1* stämmer, förbättrar svängradien, ska även vara "bättre" kurvtagningar med detta. men har sj inte känt nån skillnad direkt. man känner dock av de lite grann när man ska köra om på motorväg, känns lite som att bilen flyttar sig i sidled mer än att fronten svänger mest. låter konstigt kanske. men som sagt, inte nån större skillnad mot en vanlig 2ws.

*Om det bara är 2.2Vti från 97-98 och inte en "S" så är samtliga likadana.

* Automatlådan ska du passa dig för. dem är kass! slirar gärna efter ett tag med buskörningar.
Sitter olika lådor i dem ja. byttes 99o upp. e även andra lådor i vti-S. då dom har ATTS diff.
Det är även annan utväxling i vissa.
*Jag gjorde en U-sväng med den nyare modellen herregud vad det svängde hahaha

*Jag har övervakat och kartlagt priser på Prelude i 2 månader nu, verkar inte finnas många VtiS då jag inte har sett en enda på marknaden...räcker det med en 2,2Vti 97-98?...

*Auto-lådan kommer jag aldrig köpa....gillar inte auto förutom i AMG :p

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

176 Inlägg
26 november 2010
#60
Nej, vti-s är inte så vanliga. och ja, en från 97-98 räcker. dock kom 99-01 med 200hk ist för 185.


Sök