2693
Sök

Köpråd:(1998) Bmw 523 Eller Honda Prelude 2.2vti?

57 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#81
Vilka är de kända problemen hos en begagnad Prelude 97 med 2ws?...vad borde man vara försiktig för?...vad borde man tänka på?....vilka problem brukar uppstå på en som har gått 18k mil?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

176 Inlägg
27 november 2010
#82
bättre o bättre vet jag inte, smaksak skulle jag mer säga. Jag avtstod, pga de systemen brukar småkrångla NÅN gång. sedan för min del såg jag det som onödigt över lag då jag hellre håller nere på vikt osv.

Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
28 november 2010
#84
Halvfull skrev:
vivaloca88 skrev:
fredde85 skrev:

antagligen för att den slutade tillverkas då
Nähää..ärligt?....det jag undrar är varför som inte har fortsatt utveckla någon ny prelude modell?
För att Honda, tyvärr, sakta men säkert lägger ner tillverkningen av alla deras roligare modeller (läs; Prelude , NSX , Integra , s2000) och jag väntar bara på att Civic type r ska sluta tillverkas...

Men det finns väl ingen marknad för dessa bilar i dom här miljö-tänk-tiderna.
Honda lägger ner exakt allt som är skoj även på mc sidan ... inga tvåtaktare längre sad


338 Inlägg
28 november 2010
#85
bmw 523 m-pkt

Audi S4 SuperCharged

57 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#86
RinorGDI skrev:
bmw 523 m-pkt
Utveckla gärna...

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#87
H22 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196071
Tack big_smile

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#88
CHEEVA skrev:
Halvfull skrev:
vivaloca88 skrev:

Nähää..ärligt?....det jag undrar är varför som inte har fortsatt utveckla någon ny prelude modell?
För att Honda, tyvärr, sakta men säkert lägger ner tillverkningen av alla deras roligare modeller (läs; Prelude , NSX , Integra , s2000) och jag väntar bara på att Civic type r ska sluta tillverkas...

Men det finns väl ingen marknad för dessa bilar i dom här miljö-tänk-tiderna.
Honda lägger ner exakt allt som är skoj även på mc sidan ... inga tvåtaktare längre sad
Då får vi passa på att nyttja de roligare Honda Produkter som finns kvar tongue

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
28 november 2010
#89
vivaloca88 skrev:
CHEEVA skrev:
Halvfull skrev:

För att Honda, tyvärr, sakta men säkert lägger ner tillverkningen av alla deras roligare modeller (läs; Prelude , NSX , Integra , s2000) och jag väntar bara på att Civic type r ska sluta tillverkas...

Men det finns väl ingen marknad för dessa bilar i dom här miljö-tänk-tiderna.
Honda lägger ner exakt allt som är skoj även på mc sidan ... inga tvåtaktare längre sad
Då får vi passa på att nyttja de roligare Honda Produkter som finns kvar tongue
Väldigt sant big_smile


57 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#90
Någon som känner till nackdelar(na) på en begagnad 523? årsmd 1998?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

338 Inlägg
28 november 2010
#91
vivaloca88 skrev:
RinorGDI skrev:
bmw 523 m-pkt
Utveckla gärna...
finns inte mycket att utv...detta är jo en fråga där man tycker olika jag skulle inte ta en japansk bil före tysk ...jämför bilarna så tycker jag bmw ser bätre och säkert går bätre

Audi S4 SuperCharged

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2010
#92
RinorGDI skrev:
vivaloca88 skrev:
RinorGDI skrev:
bmw 523 m-pkt
Utveckla gärna...
finns inte mycket att utv...detta är jo en fråga där man tycker olika jag skulle inte ta en japansk bil före tysk ...jämför bilarna så tycker jag bmw ser bätre och säkert går bätre
Det där får du förtydliga. Menar du tystare, bekvämare, snabbare, billigare etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2010
#93
vivaloca88 skrev:
Någon som känner till nackdelar(na) på en begagnad 523? årsmd 1998?
Det beror på vad man själv anser, vissa kan säkert hitta nackdelar på modellen som jag tycker är löjliga och vice versa men de flesta verkar överens om att den är en fruktansvärt komplett bil. Bra på det mesta och riktigt duktig på vissa områden, tex. köregenskaperna.

Men den enda "direkta" nackdelen man kan peka ut bör vara att Bmw kan vara dyra att försäkra på yngre, en 523i borde inte vara svårt drabbad men även den kan springa iväg. I övrigt har den förstås några modellspecifika saker att se upp med, se begagnatguiden för E39 på www.autopower.se för mer info!

En annan nackdel kopplad till begagnade Bmw är att de ofta körts hårt, men inte ens det borde en 523i vara direkt utsatt för då det inte är den mest populära ungdomsbilen man kan hitta. En 323i, 328i eller liknande är ofta mer utsatta för misshandel än stora 5an med lagom mycket motor.

Med den erfarenheten jag har av Bmw kan jag rekommendera 523i till 100%, därmed inte sagt att det är det bästa köpet för dig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

57 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#94
RinorGDI skrev:
vivaloca88 skrev:
RinorGDI skrev:
bmw 523 m-pkt
Utveckla gärna...
finns inte mycket att utv...detta är jo en fråga där man tycker olika jag skulle inte ta en japansk bil före tysk ...jämför bilarna så tycker jag bmw ser bätre och säkert går bätre
Skumt att du inte blivit "slaktad" av H22 ännu hahahaha big_smile

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#95
Rquired skrev:
vivaloca88 skrev:
Någon som känner till nackdelar(na) på en begagnad 523? årsmd 1998?
Det beror på vad man själv anser, vissa kan säkert hitta nackdelar på modellen som jag tycker är löjliga och vice versa men de flesta verkar överens om att den är en fruktansvärt komplett bil. Bra på det mesta och riktigt duktig på vissa områden, tex. köregenskaperna.

Men den enda "direkta" nackdelen man kan peka ut bör vara att Bmw kan vara dyra att försäkra på yngre, en 523i borde inte vara svårt drabbad men även den kan springa iväg. I övrigt har den förstås några modellspecifika saker att se upp med, se begagnatguiden för E39 på www.autopower.se för mer info!

En annan nackdel kopplad till begagnade Bmw är att de ofta körts hårt, men inte ens det borde en 523i vara direkt utsatt för då det inte är den mest populära ungdomsbilen man kan hitta. En 323i, 328i eller liknande är ofta mer utsatta för misshandel än stora 5an med lagom mycket motor.

Med den erfarenheten jag har av Bmw kan jag rekommendera 523i till 100%, därmed inte sagt att det är det bästa köpet för dig. smile
Nej jag menade inte barnsjukdomar, dom är ju rost vid bagageluckan och kullager samt abs givare ect. men dom är sköna att åka i. Och autopower hade jag nästan glömt bort tongue. Jo det med att bmw körs hårt kan jag hålla med om... men å andra sidan gäller inte samma grej även Prelude?...nej försäkringen kommer nog inte vara så farlig jag tänkte mer på spareparts big_smile och vad den dricker.

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

57 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#96
Sen en annan fråga också gubbar, det är nämligen så att jag reser mycket mellan Göteborg och Oslo (för närvarande med buss) men har tänkt att bila i framtiden. Respektive bil för långfärds resor? hur ser ni på det? Har t.ex hört att femman är väldigt komfy men aldrig tagit upp Prelude i denna fråga... så ni som har erfarenhet (då gäller det orginal stolar i bilen) HIT ME! big_smile

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

735 Inlägg
29 november 2010
#97
vivaloca88 skrev:
men å andra sidan gäller inte samma grej även Prelude?...nej försäkringen kommer nog inte vara så farlig jag tänkte mer på spareparts big_smile och vad den dricker.
En 523 drar runt 0.8 landsväg och 1 liter blandad.

Reservdelarna till 523 kostar väl ungefär som till en Volvo 740 dvs inte farligt alls

ex
Bromsskiva fram 425:-
Bärarm 995:-
kopplingssats 1.875:-

Priserna tagna från Motornords webshop

http://www.motornord.se/system/webshop_ … p;KID=2288

57 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#98
tobee skrev:
vivaloca88 skrev:
men å andra sidan gäller inte samma grej även Prelude?...nej försäkringen kommer nog inte vara så farlig jag tänkte mer på spareparts big_smile och vad den dricker.
En 523 drar runt 0.8 landsväg och 1 liter blandad.

Reservdelarna till 523 kostar väl ungefär som till en Volvo 740 dvs inte farligt alls

ex
Bromsskiva fram 425:-
Bärarm 995:-
kopplingssats 1.875:-

Priserna tagna från Motornords webshop

http://www.motornord.se/system/webshop_ … p;KID=2288
Tack big_smile  finns det något liknande hemsida för prelude delar?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

huh?
10 427 Inlägg
29 november 2010
#99
vivaloca88 skrev:
Någon som känner till nackdelar(na) på en begagnad 523? årsmd 1998?
Rost i dörrars underkant samt på bakluckan är nog inte helt ovanligt wink


57 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#100
Tjena grabbar! Det var ett tag sen. Nu är det så att jag provkörde 2 st Prelude och tyvärr så föll jag intee pladask för dem. Så nu har jag köpt en E46 318i 2000!. Lite dyrare men myyyycket skönare att köra.big_smile

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...


Sök