26 november 2010
Trådstartare
Nu jävlar ska du få höra vad mina testmätningar ger för resultat. Skall försöka vara lika pedagogisk som dig.
Test:
1: Nyladdat batteri i bilen vid avstängt tändningen frånslagen : 13,02 volt.
2: Bilen på tomgång med enbart halvljuset påslaget : 13,81.
3: Enbart på tomgång med all elektronik som finns i bilen påslagen
(Helljuset, domljuset, fläkten på max och värmen på max, båda stolsvärmarna, cigguttaget, radion, defroster bakrutan, vindrutetorkare) Där hamnade på pendel mellan 12,35 och 12,42 Volt
4: Stänger av all elektronik, som punkt 2. 13:80 volt.
5: Vid 3000 varv enbart halvljus påslaget ger den 13:80.
6: Nytt test, allt avstängt. Bilen avstängd : 13:24.
7: Bilen på tomgång enbart halvljus påslaget 13:81.
8: All elektronik på, bilen påslagen pendlar mellan 12:30 - 12,35.
9: Vid 3000 varv enbart halvljus på 13:80.
10: OBS! All elektronik i bilen påslagen vid 3000 varv ger den 13,20
11: Kört 10 minuter tändningen frånslagen 13:11.
12: Kört ytterligare 10 min på tomgång halvljus på 13:80.
Gjorde inget test på hur mycket tjuvström den drar. Vet inte riktigt hur multimetern skall ställas in för att mäta det. Men får forska i det. Har inget "lull lull" i bilen och heller inget larm.
Dock kan ju någon lampa ligga och tjuvnypa ström. Det kan jag inte utesluta än.
Efter att ha gjort testet så kom jag aldrig upp i de 14-14,5 volt du pratade om vid tomgång.
13,80 som högst. Vad kan man dra för slutsats av det tycker du?
Det är en skoda felicia, en liten bil med liten motot. Kan det spela in på att den inte ger mer än 13:80 som mest på tomgång och halvljuset påslaget?
När jag ökar motorvarvet och ingen elektronik är påslagen ökar inte laddningen något alls.
Sätter jag dock på samtlig el i bilen och sedan ökar motorvarvet ökar laddningen till 13:20.
För mig så tyder detta på att generatorn känner av att den ger kass laddning med allt påslaget och kompenserar då förlusten då all elektronik är på upp till 13.20. Även om det inte är i närheten av
14 som du sa.
Vad tror du om detta nu när du fått testresultaten? Vart är boven? Är det generatorn eller
kolen som är förstörda eller vad är felet?
Tacksam för svar.
Mvh David Rådström
Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.