2856
Sök

Hjälp med dubbla strongberg

135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#1
hej jag håller på att bygga om ett volvo original insug till b21.
Och min fråga är måste jag bestycka om förgasarna eller äre bara att montera och köra med lätt fot?
inge snack om andra förgasare eller weber:P

VD Hammar
613 Inlägg
26 november 2010
#2
I princip så är svaret nej, men om du inte gör det så kan den börja bluddra på högvarv, ett alternativ är att slå ner munstyckerna lite, med hjälp av ett don samt en skjutmått så du vet att dem är lika.

MVH Johan

135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#3
opela skrev:
I princip så är svaret nej, men om du inte gör det så kan den börja bluddra på högvarv, ett alternativ är att slå ner munstyckerna lite, med hjälp av ett don samt en skjutmått så du vet att dem är lika.

menar du munstyckena som nålen åker upp ur när man gasar?

612 Inlägg
26 november 2010
#4
Skulle vara intressant att köra en motor med det förgasararrangemanget med bredbandslambda. Misstänker att soppamängden kommer vara ganska långt från optimal på alla varvtal och alla gaslägen.

Förmodligen skulle du behöva helt andra nålar...

135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#5
G-sson skrev:
Skulle vara intressant att köra en motor med det förgasararrangemanget med bredbandslambda. Misstänker att soppamängden kommer vara ganska långt från optimal på alla varvtal och alla gaslägen.

Förmodligen skulle du behöva helt andra nålar...

Skulle jag behöva ha en längre nål då så att det kommer in mindre soppa eller?

612 Inlägg
26 november 2010
#6
Det är tjockleken på nålen som bestämmer bränslemängden, eller närmare bestämt tjockleken på just den delen av nålen som är högst upp i munstycket. Om motorn ska ha mer eller mindre soppa än den får med originalnålen har jag ingen aning om, förmodligen både och - mer på vissa platser och mindre på andra. När man sätter en förgasare på något den egentligen inte är avsedd för (som en förgasare för 4 cylindrar till 2 cylindrar) så har man absolut ingen aning om hur det står till med inställningarna. Man får börja från scratch helt enkelt. Lite jobbigt när det innebär att identifiera var nålen är för tjock, var den är för tunn, och sedan hitta en nål som ser ut på rätt sätt - eller att slipa om en nål till rätt tjocklek.

Förgasare verkar enkelt ända tills man inser att dom måste ställas in också.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 november 2010
#7
OM du ska köra med dubbla stromberg är mitt förslag att du jagar tag på dubbla SU till b18/b20 istället! ( vill minnas att det finns dubbla stromberg också men SU är vanligast och bättre )

b18/b20 finns ju med dubbla förgasare original, och får du då tag på ett par så är de relativt synkade och rätt bestyckade för ditt ändamål. Kan vara att det går lite snålt men det är ju enklare att kompensera än att ta helt andra förgasare och kludda med.

Jag har ett par dubbla su som jag misstänker kommer från en b18/b20, som jag har åkt med på en b23:a. Gick riktigt bra fast en aning tunt på högvarv...


135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#8
Bensinskallen skrev:
OM du ska köra med dubbla stromberg är mitt förslag att du jagar tag på dubbla SU till b18/b20 istället! ( vill minnas att det finns dubbla stromberg också men SU är vanligast och bättre )

b18/b20 finns ju med dubbla förgasare original, och får du då tag på ett par så är de relativt synkade och rätt bestyckade för ditt ändamål. Kan vara att det går lite snålt men det är ju enklare att kompensera än att ta helt andra förgasare och kludda med.

Jag har ett par dubbla su som jag misstänker kommer från en b18/b20, som jag har åkt med på en b23:a. Gick riktigt bra fast en aning tunt på högvarv...

okey men jag har funderat på dubbla su men jag vet inte om dom passa bult on på original insug fästet?
b21 är ju mindre i storlek än b23

135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#9
G-sson skrev:
Det är tjockleken på nålen som bestämmer bränslemängden, eller närmare bestämt tjockleken på just den delen av nålen som är högst upp i munstycket. Om motorn ska ha mer eller mindre soppa än den får med originalnålen har jag ingen aning om, förmodligen både och - mer på vissa platser och mindre på andra. När man sätter en förgasare på något den egentligen inte är avsedd för (som en förgasare för 4 cylindrar till 2 cylindrar) så har man absolut ingen aning om hur det står till med inställningarna. Man får börja från scratch helt enkelt. Lite jobbigt när det innebär att identifiera var nålen är för tjock, var den är för tunn, och sedan hitta en nål som ser ut på rätt sätt - eller att slipa om en nål till rätt tjocklek.

Förgasare verkar enkelt ända tills man inser att dom måste ställas in också.

på att slipa nålar om man inte vet hur man ska göra så kan man klanta till det rejält

36 Inlägg
26 november 2010
#10
G-sson skrev:
Skulle vara intressant att köra en motor med det förgasararrangemanget med bredbandslambda. Misstänker att soppamängden kommer vara ganska långt från optimal på alla varvtal och alla gaslägen.

Förmodligen skulle du behöva helt andra nålar...

Faktum är att förgasarprincipen är bland de mer exakta blandningsmässigt. Variabel hals har sina fördelar om man vill ha optimal prestanda på delbelastning, och lägre varvtal...

Att bara knacka ner nålar och/eller justera munstycken är dock inte vägen till fungerande förgasare. Du behöver utrustning för att kunna justera in under gång. En flödesklocka pr förgasare, samt verktyg för justering av nålar. Detta gäller oavsett om du valt Stromberg CD 150 (Orig. SAAB 99/900 2.0-funkar även på 2.2 liters Rekordmotorer) eller SU.
...och tro mej- du behöver dem verkligen, för det är känsligt nå't så in i hel.....

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!

135 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#11
smokeytorque skrev:
G-sson skrev:
Skulle vara intressant att köra en motor med det förgasararrangemanget med bredbandslambda. Misstänker att soppamängden kommer vara ganska långt från optimal på alla varvtal och alla gaslägen.

Förmodligen skulle du behöva helt andra nålar...

Faktum är att förgasarprincipen är bland de mer exakta blandningsmässigt. Variabel hals har sina fördelar om man vill ha optimal prestanda på delbelastning, och lägre varvtal...

Att bara knacka ner nålar och/eller justera munstycken är dock inte vägen till fungerande förgasare. Du behöver utrustning för att kunna justera in under gång. En flödesklocka pr förgasare, samt verktyg för justering av nålar. Detta gäller oavsett om du valt Stromberg CD 150 (Orig. SAAB 99/900 2.0-funkar även på 2.2 liters Rekordmotorer) eller SU.
...och tro mej- du behöver dem verkligen, för det är känsligt nå't så in i hel.....

jo det lär ju bli rätt svårt att slipa nålarna lika om man skulle göra det, men inget jag skulle ge mig in på.
men jag gör så att jag testar med 2 stongberg och monterar dom och kör.
borde ju bli att om man har 2 st så behöver man inte gasa lika mkt som när man har en förgasare,
för att tex komma upp i 3000v.
och att det kommer in mer luft när man kör snålt men när man gasar så blir det dyrt

135 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#12
Är det nån som vet om su gasare passar på original insuget till b21???

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 november 2010
#13
volvo244-83 skrev:
Är det nån som vet om su gasare passar på original insuget till b21???

SU och stromberg har väl precis likadan anslutning. Kan jämföra imorrn, har båda ligger.


21 761 Inlägg
27 november 2010
#14
Jag hade en 240-77 för länge sedan, den hade SU som original men jag bytte till en Stromberg utan problem. Behövde inte byta insugningsrör eller annat. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2010)

135 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#15
Bensinskallen skrev:
volvo244-83 skrev:
Är det nån som vet om su gasare passar på original insuget till b21???

SU och stromberg har väl precis likadan anslutning. Kan jämföra imorrn, har båda ligger.

jo det låter bra:D

135 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Jag hade en 240-77 för länge sedan, den hade SU som original men jag bytte till en Stromberg utan problem. Behövde inte byta insugningsrör eller annat. smile

det spelar ingen roll vilken årsmodell man har ?

21 761 Inlägg
28 november 2010
#17
Det vet jag tyvärr inte.

1 915 Inlägg
28 november 2010
#18
Minns jag inte helt fel så har -78 och äldre förgasare en magnetventil.
Från -79 sitter den istället på insuget.
http://www.misab.se/70795000.jpg
Är väl enda som skiljer, vad jag kan komma på.

volvo244-83 skrev:
det spelar ingen roll vilken årsmodell man har ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

135 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#19
okey men jag får kolla lite på hur det ser ut på äldre med su


Sök