4198
Sök

Sälja bil fråga

25 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Om man ska sälja en bil och köparen inte kan närvara utan en annhörig till köparen tittar och hämtar bilen, och köparen för över pengarna till banken.

Hur gör man då med köpekontraktet, om den som hämtar bilen (inte den nya ägaren) skriver på, gäller det då?

Eller hur går man till väga?

1 168 Inlägg
27 november 2010
be han som ska betala bilen och vill ha bilen komma o kolla själv annars är det grym risk att du får samtal "du berätta inte att det var en repa på motorblocket ditt svin jag ska ha 15000 tillbaka för köpa ett nytt block"

annars, får han som kollar på bilen ta o skriva över den på sej själv bara och sen hur dom löser det att köparen ska få stå ägare på bilen behöver inte du engagera dej i hur dom gör. smilesmile
Senast redigerat av jimmzzan (27 november 2010)

25 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Problemet är att han som ska ha bilen bor väldigt långt bort, men han har en anhörig här som kollat på bilen och ska köra hem den, handpenning betald.

Han lär inte ta flyget hit.

Sammtidigt vill inte jag ha något tjafs efter att den e såld ju.

1 168 Inlägg
27 november 2010
skriv över den på han som har varit o kollat på bilen. sen så får väl han vänta någon vecka och ta med sej ägarbyteslappen upp till köparen o skriva över den på köparen när han lämnar bilen.
omständigt värre.

25 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
hmm ja lite omständigt blir det allt, men det finns väl antagligen ingen annan utväg?

1 168 Inlägg
27 november 2010
luzze skrev:
hmm ja lite omständigt blir det allt, men det finns väl antagligen ingen annan utväg?

skriv på ägarbytes. skicka som post hem till honom. han skriver på och skickar in. han äger bilen.

om du litar på honom villsäga.

25 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Litar tyvärr inte på någon jag inte känner.

Muttley
27 november 2010
Inga problem att göra på de viset.
Bara be de dra om de börjar ringa om nått. Köparen får liksom skälla på sin kompis istället.
Om han skriver under med köparens namn så är de han som förfalskar. Så länge du får alla dina pengar och blir nöjd så hade jag sålt . Men om du inte klarar av den verkligheten så borde du nog redan nu ringa och säga att de går ine.

25 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Bara be de dra om de börjar ringa om nått. Köparen får liksom skälla på sin kompis istället.
Om han skriver under med köparens namn så är de han som förfalskar. Så länge du får alla dina pengar och blir nöjd så hade jag sålt . Men om du inte klarar av den verkligheten så borde du nog redan nu ringa och säga att de går ine.

Så den som hämtar bilen får alltså bli den nya ägaren, sen får dom göra ett nytt ägarbyte senare menar du?

Förövrigt så tror jag inte det blir nåt gnäll efteråt, men man vet ju aldrig, har läst om för många tråkiga bilaffärer för att inte vara försiktig, vill liksom ha ryggen fri.

Dieselpower!
534 Inlägg
27 november 2010
Han råkar inte heta Charlie Williams och är från England ? smile

25 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Hehe, med tanke på min förra tråd menar du ;smile , fick ett liknande mail idag

Tack för ditt snabba svar och ledsen för sent svar på din post, vad som verkligen hänt är att jag från USA men jag kommer att vilja köpa den här bilen och jag kommer att erbjuda dig den summa 7.000 € för denna bil och även för min Plocka upp Agent avgift kommer att € 1.000 och detta kommer att göra det totala beloppet av 8.000 € för allt dvs för bilen och för min Plocka upp ombud avgift, hoppas priset för bilen är okej? dock min Ta upp agent som ska komma och plocka upp Bil är för närvarande på ett internationellt uppdrag att Nigeria men jag har redan få min Plocka upp agent medvetna om detta och kommer att komma och hämta bilen i där borta från Nigeria, så nu vill jag att du skicka mig din fullständiga bankuppgifter nu eller ditt PayPal-konto för att jag ska göra betalningen nu via min Bank of America överföring av fonden eller via paypal och under är den bank uppgifter som behövs från dig nu:

Bank tillstånd Namn:
Bank Namn:
Kontonummer:

Vänligen komma tillbaka till mig nu med dina bankuppgifter eller ditt PayPal-konto så att jag kan gå vidare med betalning nu och nedan är mitt Plocka upp Agent adress i Nigeria som kommer och hämtar bilen där borta:

Namn: Oladele Oluwabukunmi
Adress: shop P7, Guds Delight shoppingcenter Mokola
Stad: Ibadan
State: Oyo
Land: Nigeria
Postnr: 23402
Telefonnummer: +2348068406327 begin_of_the_skype_highlighting              +2348068406327      end_of_the_skype_highlighting

Jag väntar att läsa från dig nu ..
Tack,
James Maurice

Dieselpower!
534 Inlägg
27 november 2010
Det är inte annat än fake, har själv fått mig en likadan "köpare" från england.

"Köparen" skickar en check, denna är på ett högre belopp än vad bilen kostar, och man skall då skicka "överskottet" till nåt ombud. Man lämnar in checken på sin bank, får ut pengarna och skickar det som är för mycket. Efter några dagar kommer checken retur till banken då det visar sig att den inte har täckning, och säljaren blir skyldig sin bank för hela beloppet.

Muttley
27 november 2010
luzze skrev:
tkd_rille skrev:

Så den som hämtar bilen får alltså bli den nya ägaren, sen får dom göra ett nytt ägarbyte senare menar du?

Förövrigt så tror jag inte det blir nåt gnäll efteråt, men man vet ju aldrig, har läst om för många tråkiga bilaffärer för att inte vara försiktig, vill liksom ha ryggen fri.

Nej jag menar på de viset att han som inte kan komma själv och titta på bilen blir ägaren. Dock skriver den anhörige under med hans namn.
Men du ska ta betalt kontant av upphämtaren samt själv posta ägarbeviset alternativt ta med anhöriga som ser att du postat den.
Hur de sköter de med vem som skriver på ägarbeviset är upp till dem.
Och för din egen skull ska du skriva ett kvitto där den anhöriga hämtat och betalat bilen och har granskat bilen. Du ska ha med hans namn.

när jag köpte min första bil så skulle den stå på min far för att jag hade inget jobb. Då gjorde vi så med bilfirman att mamma skrev under men inom parantes med sitt egna namn och de funka utmärkt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 november 2010
luzze skrev:
Hehe, med tanke på min förra tråd menar du ;smile , fick ett liknande mail idag

Tack för ditt snabba svar och ledsen för sent svar på din post, vad som verkligen hänt är att jag från USA men jag kommer att vilja köpa den här bilen och jag kommer att erbjuda dig den summa 7.000 € för denna bil och även för min Plocka upp Agent avgift kommer att € 1.000 och detta kommer att göra det totala beloppet av 8.000 € för allt dvs för bilen och för min Plocka upp ombud avgift, hoppas priset för bilen är okej? dock min Ta upp agent som ska komma och plocka upp Bil är för närvarande på ett internationellt uppdrag att Nigeria men jag har redan få min Plocka upp agent medvetna om detta och kommer att komma och hämta bilen i där borta från Nigeria, så nu vill jag att du skicka mig din fullständiga bankuppgifter nu eller ditt PayPal-konto för att jag ska göra betalningen nu via min Bank of America överföring av fonden eller via paypal och under är den bank uppgifter som behövs från dig nu:

Bank tillstånd Namn:
Bank Namn:
Kontonummer:

Vänligen komma tillbaka till mig nu med dina bankuppgifter eller ditt PayPal-konto så att jag kan gå vidare med betalning nu och nedan är mitt Plocka upp Agent adress i Nigeria som kommer och hämtar bilen där borta:

Namn: Oladele Oluwabukunmi
Adress: shop P7, Guds Delight shoppingcenter Mokola
Stad: Ibadan
State: Oyo
Land: Nigeria
Postnr: 23402
Telefonnummer: +2348068406327 begin_of_the_skype_highlighting              +2348068406327      end_of_the_skype_highlighting

Jag väntar att läsa från dig nu ..
Tack,
James Maurice

Men för fan, vill folk bli lurade? roll

edit: Varför tror du Oladele bor i ett shopping center?
Senast redigerat av Andromeda (27 november 2010)

Man får va medlem
50 Inlägg
27 november 2010
Skämtar du? Tror du verkligen att en nigerian ska komma och hämta bilen och skicka den till en kille i USA? Skit i det där, de försöker bara luras.
Senast redigerat av brg (27 november 2010)

Sök