2733
Sök

Kompressormatning, bra med bredbandslambda?

61 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#1
har kompressormatat min 328 e36 och undrar om det kan vara bra med en bredbandslambda för att ha lite koll på hur den får med soppa? smile

Mvh Andreas

923 Inlägg
28 november 2010
#2
Kort svar JA! En bredbandare är nästan en förutsättning att få till det.

Alternativet är att köpa en kasse extra kolvar att har i reserv.
Vilket som är billigast och enklast???

Mats

181 Inlägg
28 november 2010
#3
Japp som mats säger är det riktigt skönt att helatiden ha gräpp om blandningsförhållandet. BB-lambda kostar inte så mycket nu för tiden så har man lagt massa tid och pengar på att överladda så tycker jag det är ett måste.

Dels blir klart lättare att få den att gå bra genom att mappa mot en bredbandslambda och så har du ju koll framöver så att allt är som det ska. Om något skulle hända så att det överladdar tex så syns det ju direkt att blandningen blir snålare på bb-lambdan.

Mvh//A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (28 november 2010)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

61 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#4
okej ah typ dom tankarna jag har gått i med, men kör med allt orginal förutom uppstält soppatryck från 3 till 3,5 och 0,5bar ladd, men får nog se till att köpa en bb-lambda så jag vet smile tack för svar /Andreas

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 november 2010
#5
du kör alltså med originalkomp, har ingen koll på tändning eller blandning alls?

då kommer raset närsomhelst kan jag garantera dig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

181 Inlägg
28 november 2010
#6
Jo, det är som Nitrous säger att den största risken att ladda på med original tändvinkel-inställning är att du kommer få spikningar. Det brukar uppstå redan från 0.4 bar och de är dessa som kommer leda till tex rasad topp-packning osv. Sedan är nästa viktiga grej att hålla koll på blandningen.

Du kan köra med original komp men då måste du backa tändningen. Det gör du antingen genom att skaffa ett eftermarknadsstyrsystem och lägger några timmar på installation samt någon timme på att utföra grundinställningar och sedan ett par timmars mappning.
Det finns även genvägar. Du kan skaffa en mjukvara till originalstyrsystemet som är anpassad för överladdning, med backad tändning och anpassade bränslemappar. Jag erbjuder dessa tjänster så går bra att antingen skicka mig PM eller maila mig via min hemsida, så återkommer jag med ett kostnadsförlag på ett program anpassat för överladdning.

Jag har gjort program till många bmw turbo och kompressormatade bmw genom tiderna, med originalstyrsystemet. Även haft lite annat så som tex kompressormatad Omega 3.0 och kompressormatad Golf VR6 etc.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

61 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#7
okej så ni menar att 0,5bar är för mkt med orginalpackning och inställningar? och att 3,5bar soppa är för lite till det?

får dock inte till det hela med laddet, har problem med att få ladd i insuget fasten jag har det precis före gasspjället :S förstår inte varför men det går ju inte att ladda upp bilder på forumet så jag kan inte få nån hjälp heller hmm

181 Inlägg
29 november 2010
#8
Jo, med originalprogram så skulle jag säga att 3.5 bar och org spridare vid 0,5 bar kommer vara gränsfall, du kommer iaf inte att få den att gå med den blandningen man vill uppnå, AFR 12-13.
Så då måste lite större spridare till , eller att man ställer på mer i programmet men har org spridare med 3.5bar tryck så bör det räcka för 0,5 bar.

Andra problemet är som sagt tändningen, det är lite olika på olika motorer när det börjar spika , men runt 0,4 är vanligt, så kan bli problem om du ska ladda 0,5...

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.


Sök