3571
Sök

Tävla inom motorsport!

74 Inlägg
10 december 2010
#21
Jag säger dragracing även, en dag på strippen och black race. en laglig bruksbil och hjälm hanskar och vanliga heltäckande kläder tongue


KHRacing
11 december 2010
#22
Andreas_ace skrev:
KHRacing skrev:
Säger det igen _ D R I F T IN G.
där kan man köra med sin bruksbil, vilket många i Sverige okså gör.

i minimoto/karting så måste man köpa in ett extra fordon... släp. tillbehör, säkerhetsoverall/skinnställ... m.m.m..m

Extra fordon?
Nej, man använder bara ett fordon.

Släp?
Nej, men bagagelucka. Den är bara 50cm hög, ca 1m lång, ca 20KG.
Skinställ. Nej, Krav i Super klassen, men annars måste man inte ha det.

Så kostnad?
Begagnad hoj, br aatt börja med 7000kr.
Licens för tävla 700kr
Ställ: ca 2500kr.
Ryggskydd: 1000kr
Hjälm, ca 1000kr
Handskar 300kr

12500kr.

hehe bra skrivet, jag menade dock att man behöver ett transportfordon :-)

Samma lista för drifting med bruksbil.

Bil.. 1500kr
skatt 1500kr
försäkrning 1500kr
hjälm 300kr (godkänd)
handskar 49kr (godkända)
skor - vanliga
byxor - vanliga
tröja - vanlig
licens - 790kr/helår
medlemsskap i SBF-klubb: 100-300kr

KHRacing
11 december 2010
#23
Connsann skrev:
Jag säger dragracing även, en dag på strippen och black race. en laglig bruksbil och hjälm hanskar och vanliga heltäckande kläder tongue

En Dag På Strippen & BlackRace klassas inte som tävling... väl värt att tänka på  smile

74 Inlägg
11 december 2010
#24
KHRacing skrev:
Connsann skrev:
Jag säger dragracing även, en dag på strippen och black race. en laglig bruksbil och hjälm hanskar och vanliga heltäckande kläder tongue

En Dag På Strippen & BlackRace klassas inte som tävling... väl värt att tänka på  smile

Beror på hur man ser på de det kanske inte klassas som en tävling men man tävlar ju ändå mot varandra i den klassen man kör mot och man tävlar dock kanske mest mot sig själv och klockan. det är väldigt intressant och lärorikt om man vill utvecklas efter som det är inte bara åka rakt fram det är lite mer att tänka på wink

Blackrace för ju inte vinnar tendenser visas men där tävlar man enbart mot klockan dock på 201 meter och en bil långsammare än 7,49sekunder


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 december 2010
#25
KHRacing skrev:
Andreas_ace skrev:
KHRacing skrev:
Säger det igen _ D R I F T IN G.
där kan man köra med sin bruksbil, vilket många i Sverige okså gör.

i minimoto/karting så måste man köpa in ett extra fordon... släp. tillbehör, säkerhetsoverall/skinnställ... m.m.m..m

Extra fordon?
Nej, man använder bara ett fordon.

Släp?
Nej, men bagagelucka. Den är bara 50cm hög, ca 1m lång, ca 20KG.
Skinställ. Nej, Krav i Super klassen, men annars måste man inte ha det.

Så kostnad?
Begagnad hoj, br aatt börja med 7000kr.
Licens för tävla 700kr
Ställ: ca 2500kr.
Ryggskydd: 1000kr
Hjälm, ca 1000kr
Handskar 300kr

12500kr.

hehe bra skrivet, jag menade dock att man behöver ett transportfordon :-)

Samma lista för drifting med bruksbil.

Bil.. 1500kr
skatt 1500kr
försäkrning 1500kr
hjälm 300kr (godkänd)
handskar 49kr (godkända)
skor - vanliga
byxor - vanliga
tröja - vanlig
licens - 790kr/helår
medlemsskap i SBF-klubb: 100-300kr

Asså jag kan inte sluta att reta mig på att du skriver orealistiska siffror. Du ska ha ren tur om du hittar en en bil för 1500 som ens går att köra med. HP är inte allt men lit ordning på prylarna måste man ha, en bil för 1500 i inköp lär kosta minst 5k innan den ens går att köra med. Hittar du en körklar bil som man inte behöver lägga ut pengar på för 1500 så ska jag köpa den.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KHRacing
11 december 2010
#26
AcesHigh666 skrev:
Asså jag kan inte sluta att reta mig på att du skriver orealistiska siffror. Du ska ha ren tur om du hittar en en bil för 1500 som ens går att köra med. HP är inte allt men lit ordning på prylarna måste man ha, en bil för 1500 i inköp lär kosta minst 5k innan den ens går att köra med. Hittar du en körklar bil som man inte behöver lägga ut pengar på för 1500 så ska jag köpa den.

Oki, bra påpekat, tag bort själva priset för ett fordon man vill tävla med o okså nyttja till vägen så är det ändå den billigaste sporten anser jag, för visst går det att hitta billiga bilar. säg 5000kr direkt då smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 december 2010
#27
Jo jag kan hålla med om att det är billigt, men hur man än gör så är det dyrt med bil. Och dyrare blir det om man ens ska ha en chans och hävda sig. Kränga omkring runt några några koner med en 740gl lär knappast ge dig några chanser till en bra placering.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Gött mos
1 096 Inlägg
11 december 2010
#28
AcesHigh666 skrev:
Jo jag kan hålla med om att det är billigt, men hur man än gör så är det dyrt med bil. Och dyrare blir det om man ens ska ha en chans och hävda sig. Kränga omkring runt några några koner med en 740gl lär knappast ge dig några chanser till en bra placering.

Jag kan bara svara för det jag sett på de drifting tävlingar och träningar som jag varit på, och där har folk i "mindre påkostade bilar" ex. svetsdiffade 740/240's och odiffade S13 har både hävdat sig utan problem mot och placerat sig bättre än ex. Skylines, turbo BMW's med 500hk+ och påkostade, välinställda chassien. Så de resonemanget håller inte.

Och sen handlar tråden bara om grundläggande möjligheter att kunna tävla i motorsport för en låg penning.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 december 2010
#29
MEn det är fortfarande säkerligen minst 740 16v och 240 turbo´s. OCh med all säkerhet så har de där volvobilarna kostat mer än 5k. En s13 är ju inte direkt en bil för 5k heller...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Gött mos
1 096 Inlägg
11 december 2010
#30
AcesHigh666 skrev:
MEn det är fortfarande säkerligen minst 740 16v och 240 turbo´s. OCh med all säkerhet så har de där volvobilarna kostat mer än 5k. En s13 är ju inte direkt en bil för 5k heller...

740 turbos och 240 sugisar. De kan räcka för att placera sig bra, handlar om hur man hanterar bilen.
Men det är som sagt inte möjligheten att placera sig bra denna tråden handlar om utan återigen bara möjligheten att tävla.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

134 Inlägg
11 december 2010
#31
Men sen, vem vill tävla med allt det billigaste? vem vill köpa alla skydd på biltema och vem vill hitta bilar i skogen och försöka repa?
Det kommer aldrig ens vara kul att köra med sånna grejjer eftersom när du minst anar det kommer sakerna att haverera.

Varför inte göra det rejält? Om du testar att lägga på 40-50% på budgeten ska du se att det blir både roligare och förmodligen billigare i slutändan då alla saker du köpt har ett högre andrahandsvärde också.
Visst det kan vara svårare att få ihop dom pengarna men det är ju bara att spara?
Det kanske tar ett halvår extra men då har du god tid på att förbereda dig och läsa på!

Peete

164 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#32
Peete skrev:
Men sen, vem vill tävla med allt det billigaste? vem vill köpa alla skydd på biltema och vem vill hitta bilar i skogen och försöka repa?
Det kommer aldrig ens vara kul att köra med sånna grejjer eftersom när du minst anar det kommer sakerna att haverera.

Varför inte göra det rejält? Om du testar att lägga på 40-50% på budgeten ska du se att det blir både roligare och förmodligen billigare i slutändan då alla saker du köpt har ett högre andrahandsvärde också.
Visst det kan vara svårare att få ihop dom pengarna men det är ju bara att spara?
Det kanske tar ett halvår extra men då har du god tid på att förbereda dig och läsa på!

Peete

Så sant så sant, vill inte köra det som hittats i skogen som sagt!
Men är intresserad av att tävla inom motorsport :p
Vet inte om drifting är det jag tycker verkar vara det absolut roligaste :p
Typ rally/banracing verkar vara riktigt kul, vad tror ni man behöver för budget för att köra tex banracing i en relativt billig klass!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 december 2010
#33
mattiaaas skrev:
Peete skrev:
Men sen, vem vill tävla med allt det billigaste? vem vill köpa alla skydd på biltema och vem vill hitta bilar i skogen och försöka repa?
Det kommer aldrig ens vara kul att köra med sånna grejjer eftersom när du minst anar det kommer sakerna att haverera.

Varför inte göra det rejält? Om du testar att lägga på 40-50% på budgeten ska du se att det blir både roligare och förmodligen billigare i slutändan då alla saker du köpt har ett högre andrahandsvärde också.
Visst det kan vara svårare att få ihop dom pengarna men det är ju bara att spara?
Det kanske tar ett halvår extra men då har du god tid på att förbereda dig och läsa på!

Peete

Så sant så sant, vill inte köra det som hittats i skogen som sagt!
Men är intresserad av att tävla inom motorsport :p
Vet inte om drifting är det jag tycker verkar vara det absolut roligaste :p
Typ rally/banracing verkar vara riktigt kul, vad tror ni man behöver för budget för att köra tex banracing i en relativt billig klass!

Varför inte folkrace? De dyraste då blir ju ett bilsläp men värdet består i ett bilsläp så man får ju "igen det" sen om man säljer det. Vet inte vad du har för vardagsbil och om den får dra ett släp med bil.. men det problemet har du isåfall med rally/banracing också.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

254 Inlägg
11 december 2010
#34
Du får skriva vad din budget är, svårt att välja ut klasser, finns en hel drös med klasser

KHRacing
11 december 2010
#35
AcesHigh666 skrev:
Jo jag kan hålla med om att det är billigt, men hur man än gör så är det dyrt med bil. Och dyrare blir det om man ens ska ha en chans och hävda sig. Kränga omkring runt några några koner med en 740gl lär knappast ge dig några chanser till en bra placering.

Dennis som vart 3:a i första tävlingen i våras hade köpt sin Sierra Gl för 2000kr (tror jag det var) skattad & besiktigad,, rensade ur inredningen & svetsade bakaxeln.
Han körning var klart inspirerande & hade troligen gett bra poäng i en större tävling med.

Han hade ägt bilen knappt 10 dagar innan tävlingen.
Senast redigerat av KHRacing (11 december 2010)

164 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#36
Nu ligger budgeten på 0, men vill ha något man kan spara efter, vilken klass man kan köra i!
Detta ligger i framtiden men man måste planera för att kunna nå ditt man vill!
Har kollat lite i grupp H verkar vara en billig och bra klass men vad finns det mer?
Någon volvo klass med 200-700-900 bilar?
Rally känns roligast, då det varierar i körning drifting känns lite "enformigt"

134 Inlägg
11 december 2010
#37
Jag hade planer på att börja köra Grupp E rally nu i vinter men eftersom jag måste flytta så kommer det inte bli något förmodligen.
Jag räknade en budget ungefär såhär:
Bil - 35 000 :-
Släp - 15 000 :-
Kläder/hjälm 8-10 000 :-
Reservdelsbudget 7 000 :-

Detta är bara materialet sen tillkommer licens och tävlingsavgifter sen transport till och från tävlingar men det är svårt att beräkna förrens man kört något år.

// Peete

164 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#38
Man kan typ behöva en budget typ på 80k ungefär verkar det som för att ligga på säkra sidan!
Om man som nybörjare inte satsar på topp bilen och topp placeringarna kan man komma undan någonstans med pengarna på bil? eller blir bara reservdelsbudgeten dyrare??

375 Inlägg
11 december 2010
#39
Tycker fortfarande mitt förslag tillhör dem bättre wink
Licensen man tar är även för UEM, så man får tävla i Europa ( EM)
Om man nu vill det.

Mitt prisförlag på 12.500kr är iaf vad det max bör gå på som nybörjade.
Finns hoj för 4.500kr och uppåt, skinstället kan skippas men jag anser att det är en investering.
Men man kan iaf komma under 10.000kr.
I licensen så ingår det även försäkring, så 700kr bara för det är bra.

så enl mig är det den billigase motor sporten man kan hålla på med ( där man har ordentliga tävlingar)
Är ganska kul att sitta 50cm ovanför marken i upp mot 90km/h och en dånande 39cc, 2takts motor på 12hk, 16.000rpm wink

http://www.youtube.com/watch?v=d9EWgXHyBJk
Film från Italien, dem vet verkligen hur man kör


74 Inlägg
11 december 2010
#40
om du nu é ute efter rally så skippa Grupp H direkt en väl investerad motor från 50.000 och uppåt om du ska ha något riktigt.

Men VOC (Volvo Ogrinal Cup) finns ju både rally Arena(bana) backe och isracing. om man köper färdigt bil så är en 240 billigast eftersom den är äldsta moddellen som man får lov att köra VOC med.
Dessutom kan du ha bilen som bruksbil lagligt med B-kort och en tävlingslicens


Men ändå Dragracing är roligare och så har man ändå Black racen som man tävlar mot klockan på 201 meter
Senast redigerat av Connsann (11 december 2010)



Sök