4706
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

3 259 Inlägg
29 november 2010
#121
wierd skrev:
JonR skrev:
christofer_k skrev:
testade de där med å skifta däcken  bra fram vid pallnitning så snurrade bilen  men med dom bättre bak så gick de fin liteglid sidledleds mina fram däck nu är nästintill odubbade..

Hur kan du få bilen att snurra vid en bromsning?!?!?!? Om man känner att bakänden styr åt nåt håll vid en kraftig inbromsning så styr man väl självklart emot så att bakänden inte styr åt nåt håll alls... eller är det bara jag som tycker det är en självklarthet? Plus det att sånt sitter i ryggmärgen, det är inget man måste tänka på att göra, det är nåt som sker automatiskt att parera bakänden med hjälp av ratten!

Ken Block lugna dig nu!! det är nog inte alla som är så sjukt grymma som dig på å köra bil!

lol

Nog kan jag hantera en bil, dock inte i närheten av lika bra som han du nämner! smile
Senast redigerat av JonR (29 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#122
JonR skrev:
christofer_k skrev:
jag ser de bara som en självklarhet att ha dom bästa bak vid tex en hård inbromsning tex om nån annan bil tvärnitar för en ren eller n¨tt och de är räcke på båda sidor då kan du ju ej parera.. kul om bakändan sticker iväg när man har  bättre fram ..

Ja i en sådan situation så är det ju givet att det är fördelaktigast att ha dom bästa däcken fram eftersom du då får kortare bromssträcka. Eller är det bättre att köra in i baken på den andra bilen med vetskapen att "ja den gick ju rakt fram iaf", nja då stannar jag nog hellre på tvären(dom extremt få gångerna baken svänger av sig själv) bakom bilen istället för att brassa rakt in i röven på bilen framför! smile

om vi säger såhära  du har sämre dubb fram och bättre bak  och bromsar du får ju då mesta vikten fram och tar du de dubbarna du har fram helt klart men har du sämre bak å vikten åker fram så har ju ju inge fäste med bakdäcken och då har du ju inge nytta av bakbromsarna  lr

15 Inlägg
29 november 2010
#123
Helt klart bak!!!

Visst, bilen kommer att understyra mer, men om jag ska krocka så gör jag det helst med nosen först - inte med sidan...

/T
Senast redigerat av Seaweed (29 november 2010)


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#124
som jag har  bästa bak som de ska vara enligt mig då! går bilen rakt fram så kan du enkelt ryckahendbromsen för att få en liten sladd för att få bilen urkurs och sen parera  funkat för mig  dom gånger bilen gått rakt.. tänk om du kör ca 70 i en kurva med dåliga däck bak så kmr ju bakändan släppa så mkt lättare än om du har bättre däck fram. och inte går bilen rakt fram i kurvan heller då du har nog så mkt vikt på framhjulen  om du då inte kör med sommar däck fram då...


bästa däcken bak  men hellst lika bra runtom
Senast redigerat av christofer_k (29 november 2010)

2fast4you
371 Inlägg
29 november 2010
#125
jag anpassar farten efter väglaget. jag kör framhjulsdrift o jag sätter dom bästa fram på grund av att jag tar mig fram bättre o det bromsar bättre, bättre bromsverkan fram. sen så är det väll upp till var o en sätta dom bästa vart ni vill. sen är ju ett tips o inte köra me för dåliga däck oavsett bak eller fram

haru kört fast eller

Rörpulare
1 453 Inlägg
29 november 2010
#126
Ja vet inte hur ni gör men styr ni med bakhjulen? Om ni har ett objekt på vägen Halvkassa framdäck och nya vintersulorbak, 70/30 bromsverkan mellan fram och bak "cirkus" vikten förflyttar sig framåt vid inbromsningen och dom halvkassa däcken kommer att belastas av det hala underlaget. Bilen glider och när ni inser att det inte går att stanna försöker ni svänga men är för halt eller modigt att svänga. Vafan gjorde då bakhjulena för nytta? Höll bilen rak? borde den göra ändå iom bromsverkan om allt står rätt till och utan massa onödiga häftiga rörelser.. Då borde väl iaf i denna situation kunnat förbättras genom bättre framdäck där dom fräsha däckena antingen hinner stoppa bilen bättre än dom äldre eller iaf kunnat med förbättrat grepp få tag om underlaget och väja sig undan objektet?? Eller Låter det helt ologiskt?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

629 Inlägg
29 november 2010
#127
Bästa däcken bak, alltid!


1 738 Inlägg
29 november 2010
#128
Eftersom ingen fattar så ska jag göra ett exempel!

2 bilar burnar på torr asfalt, den ena är fwd o den andra är rwd! Alltså en helt vanlig stillaståendes burnout!

Hur många vet hur det ser ut när 2 av dessa slag burnar???? Om ni inte sett kolla då lite klipp från strippenkörningar
Tänk er in att samma effekt blir det under vinterväglag!

Alltså borde man veta att bästa däck bak!!!!


2fast4you
371 Inlägg
29 november 2010
#131
alla känner o tycker olika. jag gör på mitt vis sen så gör ni andra precis vad ni vill=)

haru kört fast eller

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 november 2010
#132
JonR skrev:
Det är rättså lustigt att alla bästadäckenbak-anhängarna säger att "annars snurrar du", ungefär som att en bil är en levande sak och sätter dig i en dödsfälla om du inte gör som den vill tex sätter dom bästa däcken bak? Snacka om falsk trygghet. Endel skriver om 360:is osv osv! Dom gångerna folk snurrar, det är när dom får returer som dom inte klarar av att reda ut och det är returer som dom själva har byggt upp kraften till så det handlar fortfarande om okunskap. Om 1 veckas halkkörning/buskörning ingick i körkortsutbildningen där man lärde sig hantera en bil på riktigt vid halka så skulle antal olyckar minska oerhört mycket! En bil lever inget eget liv där den bara kan börja snurra hur som helst utan att det är du hjälper till.

Du har rätt. Det handlar om okunskap.

Men nu kan inte svenska folket köra bil. Och de kommer inte lära sig detta år heller.


MEN de kommer få fram resultat från garaget.org när de söker på google - och de kommer se våra ord som lag då 'vi kan bilar'.


Så vill vi då att dessa människor som blir rädda att åka till jobbet då det är snö ute, de som ligger 30 på 50väg (ja just du som just googlade dig hit) ska åka på sladd eller glida rakt fram?

Jag ser hellre att de glider rakt fram då det ger mindre skador om det skulle bli en olycka - men framför allt är det LÄTTARE att undvika en olycka om bakänden på bilen har lättare att få grepp. Framhjulen får grepp när farten sjunker, och som så många sagt så märker man fortare att greppet saknas fram - och man sänker farten.


Så bästa däcken BAK om man har minsta tvekan - och läser man denna tråd för att montera sina egna däck har man tvekat tillräckligt.


Allt annat gäller för förare som TESTAT sig fram till en annan lösning. Har ni möjlighet att köra på en öppen plats en dag och testa halka så byt gärna mellan fram och bak - och testa. Det handlar om hur just DU kör när bilen börjar sladda - och i de flesta fall så gynnar körstilen att ha de bästa däcken bak.


3 259 Inlägg
29 november 2010
#133
sirmiro skrev:
JonR skrev:
Det är rättså lustigt att alla bästadäckenbak-anhängarna säger att "annars snurrar du", ungefär som att en bil är en levande sak och sätter dig i en dödsfälla om du inte gör som den vill tex sätter dom bästa däcken bak? Snacka om falsk trygghet. Endel skriver om 360:is osv osv! Dom gångerna folk snurrar, det är när dom får returer som dom inte klarar av att reda ut och det är returer som dom själva har byggt upp kraften till så det handlar fortfarande om okunskap. Om 1 veckas halkkörning/buskörning ingick i körkortsutbildningen där man lärde sig hantera en bil på riktigt vid halka så skulle antal olyckar minska oerhört mycket! En bil lever inget eget liv där den bara kan börja snurra hur som helst utan att det är du hjälper till.

Du har rätt. Det handlar om okunskap.

Men nu kan inte svenska folket köra bil. Och de kommer inte lära sig detta år heller.


MEN de kommer få fram resultat från garaget.org när de söker på google - och de kommer se våra ord som lag då 'vi kan bilar'.


Så vill vi då att dessa människor som blir rädda att åka till jobbet då det är snö ute, de som ligger 30 på 50väg (ja just du som just googlade dig hit) ska åka på sladd eller glida rakt fram?

Jag ser hellre att de glider rakt fram då det ger mindre skador om det skulle bli en olycka - men framför allt är det LÄTTARE att undvika en olycka om bakänden på bilen har lättare att få grepp. Framhjulen får grepp när farten sjunker, och som så många sagt så märker man fortare att greppet saknas fram - och man sänker farten.


Så bästa däcken BAK om man har minsta tvekan - och läser man denna tråd för att montera sina egna däck har man tvekat tillräckligt.


Allt annat gäller för förare som TESTAT sig fram till en annan lösning. Har ni möjlighet att köra på en öppen plats en dag och testa halka så byt gärna mellan fram och bak - och testa. Det handlar om hur just DU kör när bilen börjar sladda - och i de flesta fall så gynnar körstilen att ha de bästa däcken bak.

Jag citerar mig själv! smile

JonR skrev:
Det jag påstår är att är man inte en van bilförare med mycket kött på benen vad det gäller omkringhalkande med bil vintertid så sätter man givetvis dom bästa däcken bak som lagen säger! Det är som skrivet säkrare att krocka med fronten än med sidan, jag påstår inte att alla ska sätta sina bästa däck fram, jag påstår att jag gör det av dom anledningarna jag angett. Är man osäker och inte kan hantera en bil fullt ut vintertid så sätter man dom bästa bak.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
29 november 2010
#134
940RDALLE skrev:
Eftersom ingen fattar så ska jag göra ett exempel!

2 bilar burnar på torr asfalt, den ena är fwd o den andra är rwd! Alltså en helt vanlig stillaståendes burnout!

Hur många vet hur det ser ut när 2 av dessa slag burnar???? Om ni inte sett kolla då lite klipp från strippenkörningar
Tänk er in att samma effekt blir det under vinterväglag!

Alltså borde man veta att bästa däck bak!!!!

Bara jag som absolut inte alls fattar vad 940RDALLE syftar på?......

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 november 2010
#135
JonR skrev:
Jag citerar mig själv! smile

JonR skrev:
Det jag påstår är att är man inte en van bilförare med mycket kött på benen vad det gäller omkringhalkande med bil vintertid så sätter man givetvis dom bästa däcken bak som lagen säger! Det är som skrivet säkrare att krocka med fronten än med sidan, jag påstår inte att alla ska sätta sina bästa däck fram, jag påstår att jag gör det av dom anledningarna jag angett. Är man osäker och inte kan hantera en bil fullt ut vintertid så sätter man dom bästa bak.


Ville bara göra ett tydligt inlägg så just de som skummar igenom allt vi skriver och söker ett svar kan finna det enkelt och inte missuppfatta. smile
För du har helt rätt i det du säger - när man kan mer så kan man börja testa och känna var man vill ha bättre grepp. smile


Jägermeister
910 Inlägg
29 november 2010
#136
Bästa däcken ska alltid sitta bak, fick man ju lära  sig i bilskolan, och i diverse bilprogram på tv sägs det samma.
Den som påstår annat vet inte vad dom snackar om och bara gissar sig till ett svar eller har sina egna teorier.

Stabiliteten i en bil sitter ju i baken på bilen ju, en bil med skitdåliga däck går inte att parera upp en sladd med just för att däcken är dåliga och det är omöjligt att få fäste.

Läs texten på följande sida: http://www.dackguide.se/montering.html kan leta upp hur många texter som hellst från teknikens värld och diverse däckfirmors hemsidor så sluta gissa och hitta på, bästa däcken ska sitta bak för stabilitetens skull.

En gång är ingen gång...

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 november 2010
#137
JonR skrev:
Det är rättså lustigt att alla bästadäckenbak-anhängarna säger att "annars snurrar du", ungefär som att en bil är en levande sak och sätter dig i en dödsfälla om du inte gör som den vill tex sätter dom bästa däcken bak? Snacka om falsk trygghet. Endel skriver om 360:is osv osv! Dom gångerna folk snurrar, det är när dom får returer som dom inte klarar av att reda ut och det är returer som dom själva har byggt upp kraften till så det handlar fortfarande om okunskap. Om 1 veckas halkkörning/buskörning ingick i körkortsutbildningen där man lärde sig hantera en bil på riktigt vid halka så skulle antal olyckar minska oerhört mycket! En bil lever inget eget liv där den bara kan börja snurra hur som helst utan att det är du hjälper till.

Jag har kört bil i ca 6 timmar på jobbet idag, och minst två gånger på samma väg har jag sett bilar stå nos mot nos (dvs ena bilen på fel håll), eller gjort en 90 graders sväng rakt ner i vägdiket.
Och detta är på samma sida vägen, mötande trafik har en meter mittlist emellan sig och kan inte komma över.

Det innebär att minst en av bilarna har vänt 180 grader, och den andra snubben som kört 90 grader, mot höger sida och ner med nosen i diket hade precis kört ut ur en rondell.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Muttley
29 november 2010
#138
JonR skrev:
940RDALLE skrev:
Eftersom ingen fattar så ska jag göra ett exempel!

2 bilar burnar på torr asfalt, den ena är fwd o den andra är rwd! Alltså en helt vanlig stillaståendes burnout!

Hur många vet hur det ser ut när 2 av dessa slag burnar???? Om ni inte sett kolla då lite klipp från strippenkörningar
Tänk er in att samma effekt blir det under vinterväglag!

Alltså borde man veta att bästa däck bak!!!!

Bara jag som absolut inte alls fattar vad 940RDALLE syftar på?......

Hans förklaring har noll med sammanhanget att göra. Då de kvittar.  All kraft på bilen hamnar på framhjulen vare sig den är fram eller bakhjulsdriven.

Bäst bromsverkan är fram.



Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om man har så pass dåliga däck när man beger sig ut i vinterväglag. Vad fan tänker man med då?. Även om du har helt nya vinterdäck får du sladd.
Allt handlar om förarens erfarenhet. Och då kvittar de sig hur jäkla bra däck man har. För är man kass så kör man av ändå.

1 738 Inlägg
29 november 2010
#139
tkd_rille skrev:
JonR skrev:
940RDALLE skrev:
Eftersom ingen fattar så ska jag göra ett exempel!

2 bilar burnar på torr asfalt, den ena är fwd o den andra är rwd! Alltså en helt vanlig stillaståendes burnout!

Hur många vet hur det ser ut när 2 av dessa slag burnar???? Om ni inte sett kolla då lite klipp från strippenkörningar
Tänk er in att samma effekt blir det under vinterväglag!

Alltså borde man veta att bästa däck bak!!!!

Bara jag som absolut inte alls fattar vad 940RDALLE syftar på?......

Hans förklaring har noll med sammanhanget att göra. Då de kvittar.  All kraft på bilen hamnar på framhjulen vare sig den är fram eller bakhjulsdriven.

Bäst bromsverkan är fram.



Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om man har så pass dåliga däck när man beger sig ut i vinterväglag. Vad fan tänker man med då?. Även om du har helt nya vinterdäck får du sladd.
Allt handlar om förarens erfarenhet. Och då kvittar de sig hur jäkla bra däck man har. För är man kass så kör man av ändå.

Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak wink


* Voff voff *
10 748 Inlägg
29 november 2010
#140
tkd_rille skrev:
Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om vi sammanfattar tråden totalt så tror jag faktiskt "bäst bak" får flest röster (nå´n som orkar räkna efter mer exakt?), men dom som vill ha bäst fram är dom som skriker högst i tråden! smile

Att sedan den allmänna rekommendationen utifrån trafiksäkerhetsforskning(!) även den är "bäst bak" borde ju kanske tyda på nå´nting... Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök