Bara jag som absolut inte alls fattar vad 940RDALLE syftar på?......
Hans förklaring har noll med sammanhanget att göra. Då de kvittar. All kraft på bilen hamnar på framhjulen vare sig den är fram eller bakhjulsdriven.
Bäst bromsverkan är fram.
Om vi sammanfattar totalt. Erfarenhet= Bäst Fram. Dålig erfanenhet = Nya runt om.
Om man har så pass dåliga däck när man beger sig ut i vinterväglag. Vad fan tänker man med då?. Även om du har helt nya vinterdäck får du sladd. Allt handlar om förarens erfarenhet. Och då kvittar de sig hur jäkla bra däck man har. För är man kass så kör man av ändå.
Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak
Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.
Om vi sammanfattar totalt. Erfarenhet= Bäst Fram. Dålig erfanenhet = Nya runt om.
Om vi sammanfattar tråden totalt så tror jag faktiskt "bäst bak" får flest röster (nå´n som orkar räkna efter mer exakt?), men dom som vill ha bäst fram är dom som skriker högst i tråden!
Att sedan den allmänna rekommendationen utifrån trafiksäkerhetsforskning(!) även den är "bäst bak" borde ju kanske tyda på nå´nting... Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand...
//Brådhis
Forskarna och de där måste finnas till för att folk inte kan köra bil. Så enkelt ligger de till. Jag blåser runt mellan 40-60 mil om dagen. Och i andra sammanhang säger "forskarna" att dubbadäck är bäst. Jag kör på fritktionsdäck och tycker de funkar skitbra och har aldrig haft problem med det. Så forskare rekommenderar ju folk som inte vet själva. Klart man måste ha bra däck överallt. Om man är så pass osäker på vilka man ska lägga var så är de lika bra att köpa helt nya och fräscha däck runt om.
Varför så möd snack om att ha bästa bak?. Har man sämre än 3 mm fram då ??. Får man sladd så får man sladd vare sig man har 6 eller 3 mm. En erfaren förare tar sig ur en del släpp och oerfarna inte.
Som sagt ska man leka/sladda så ska ju bästa däck sitta fram men vill man vara säker i trafiken så ska de sitta bak!
Jag ska vara ärlig att mina bästa sitter fram men de e ju också för att jag kör en rwd bil o gillar att sladda Men jag fattar ju så mycket att bästa ska sitta bak de borde alla förstå
Men som sagt det finns ju dom som inte förstår det fast de fått bevis på film, statestik m.m! Men kom gärna tebax när ni har en lycktstolpe halvvägs in i b-stolpen o erkänn att ni satt däcken fel o vi andra hade rätt
Hans förklaring har noll med sammanhanget att göra. Då de kvittar. All kraft på bilen hamnar på framhjulen vare sig den är fram eller bakhjulsdriven.
Bäst bromsverkan är fram.
Om vi sammanfattar totalt. Erfarenhet= Bäst Fram. Dålig erfanenhet = Nya runt om.
Om man har så pass dåliga däck när man beger sig ut i vinterväglag. Vad fan tänker man med då?. Även om du har helt nya vinterdäck får du sladd. Allt handlar om förarens erfarenhet. Och då kvittar de sig hur jäkla bra däck man har. För är man kass så kör man av ändå.
Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak
Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.
O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN
Kontenta: sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor. Med bästa däck bak minskas risken.
Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?
Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" var att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.
Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak
Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.
O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN
Hur var det med erfarenheten igentligen?????
Rätt mycket nyper du till så hårt på bromsen borde du nog inte köra bil. De nyper till hårdare fram hur du än gör. Tryck hårt på bromsen ska du se. Förutsatt då att du har skivbromsar åtminstone fram.
Så erfarenhet med planering av din körning. och kom inte och släng in djur och sånt skit som kan springa upp på vägen för de kvittar så var du har däcken då.
Så varför du tog in burnande bilar i sammanhanget finns inte liksom.
Men efter så här många sidors diskuterande så får jag hoppas att TS tar de säkra för han. Att köpa helt nya vinterdäck runtom då han själv inte har erfarenhet troligen eftersom han måste fråga på ett forum där alla har delade meningar.
Kontenta: sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor. Med bästa däck bak minskas risken.
Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?
Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" hade inte med säkerhet att göra, utan att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.
Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.
Kontenta: sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor. Med bästa däck bak minskas risken.
Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?
Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" hade inte med säkerhet att göra, utan att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.
Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.
Kontenta: sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor. Med bästa däck bak minskas risken.
Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?
Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" hade inte med säkerhet att göra, utan att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.
Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.
Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.
Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.
O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN
Hur var det med erfarenheten igentligen?????
Rätt mycket nyper du till så hårt på bromsen borde du nog inte köra bil. De nyper till hårdare fram hur du än gör. Tryck hårt på bromsen ska du se. Förutsatt då att du har skivbromsar åtminstone fram.
Så erfarenhet med planering av din körning. och kom inte och släng in djur och sånt skit som kan springa upp på vägen för de kvittar så var du har däcken då.
Så varför du tog in burnande bilar i sammanhanget finns inte liksom.
Men efter så här många sidors diskuterande så får jag hoppas att TS tar de säkra för han. Att köpa helt nya vinterdäck runtom då han själv inte har erfarenhet troligen eftersom han måste fråga på ett forum där alla har delade meningar.
Det står ingen stans i mina meningar att man ska tvärr nita??? Jag säger bättre nyp/fäste o då menar jag däckens skick om du läser mina inlägg!
O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN
Hur var det med erfarenheten igentligen?????
Rätt mycket nyper du till så hårt på bromsen borde du nog inte köra bil. De nyper till hårdare fram hur du än gör. Tryck hårt på bromsen ska du se. Förutsatt då att du har skivbromsar åtminstone fram.
Så erfarenhet med planering av din körning. och kom inte och släng in djur och sånt skit som kan springa upp på vägen för de kvittar så var du har däcken då.
Så varför du tog in burnande bilar i sammanhanget finns inte liksom.
Men efter så här många sidors diskuterande så får jag hoppas att TS tar de säkra för han. Att köpa helt nya vinterdäck runtom då han själv inte har erfarenhet troligen eftersom han måste fråga på ett forum där alla har delade meningar.
Det står ingen stans i mina meningar att man ska tvärr nita??? Jag säger bättre nyp/fäste o då menar jag däckens skick om du läser mina inlägg!
Ja delade meningar men du förstår inte fakta!!!
Nej jag tar efter egen erfarenhet och rätt många mil längs vägarna. Då kvittar de man lärde sig via uppkörningen. De Lär ut rätt mycket fel via körskolor och trafikverket idag vad som var rätt och fel ändå. Men nu handlade de visst om inkörning av däcken bara. Och inte om de skulle sitta där eller inte.
ska man åka runt och sladda ska man har bästa däcken fram annars köper man nya runt om
Det är bara det att om man speciellt har framhjulsdrift så slits däcken där fram ganska mycket snabbare än dom där bak. Just nu har jag bakhjulsdrift och då slits det ganska jämt men annars så hade jag nog skiftat fram/bak varje säsong för att få ett jämt slitage.