4730
Sök

2 NYA dubbdäck: bör placeras fram eller bak?

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 november 2010
#141
Brådhis skrev:
Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand... wink

//Brådhis

Det är ju inte bara forskare och tester, det är ju flera årtiondens statistik som också säger bäst däck bak.

Sen att alla personer som borde delta i rally-VM hänger på Garaget.org är ju helt klart fantastiskt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#142
vill jag åka säkert så har jag dom bästa bak. vill jag leka osv så fram med dom bästa. men leka i trafiken  de klarar jag mig utan

Muttley
29 november 2010
#143
940RDALLE skrev:
tkd_rille skrev:
JonR skrev:

Bara jag som absolut inte alls fattar vad 940RDALLE syftar på?......

Hans förklaring har noll med sammanhanget att göra. Då de kvittar.  All kraft på bilen hamnar på framhjulen vare sig den är fram eller bakhjulsdriven.

Bäst bromsverkan är fram.



Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om man har så pass dåliga däck när man beger sig ut i vinterväglag. Vad fan tänker man med då?. Även om du har helt nya vinterdäck får du sladd.
Allt handlar om förarens erfarenhet. Och då kvittar de sig hur jäkla bra däck man har. För är man kass så kör man av ändå.

Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak wink

Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.

Muttley
29 november 2010
#144
Brådhis skrev:
tkd_rille skrev:
Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om vi sammanfattar tråden totalt så tror jag faktiskt "bäst bak" får flest röster (nå´n som orkar räkna efter mer exakt?), men dom som vill ha bäst fram är dom som skriker högst i tråden! smile

Att sedan den allmänna rekommendationen utifrån trafiksäkerhetsforskning(!) även den är "bäst bak" borde ju kanske tyda på nå´nting... Forskare eller folk på ett internetforum? Jag vet iaf vad jag skulle tro på i första hand... wink

//Brådhis

Forskarna och de där  måste finnas till för att folk inte kan köra bil. Så enkelt ligger de till. Jag blåser runt mellan 40-60 mil om dagen.   Och i andra sammanhang säger "forskarna" att dubbadäck är bäst. Jag kör på fritktionsdäck och tycker de funkar skitbra och har aldrig haft problem med det. Så forskare rekommenderar ju folk som inte vet själva. Klart man måste ha bra däck överallt. Om man är så pass osäker på vilka man ska lägga var så är de lika bra att köpa helt nya och fräscha däck runt om.

Varför så möd snack om att ha bästa bak?. Har man sämre än 3 mm fram då ??. Får man sladd så får man sladd vare sig man har 6 eller 3 mm. En erfaren förare tar sig ur en del släpp och oerfarna inte.smile

1 738 Inlägg
29 november 2010
#145
Som sagt ska man leka/sladda så ska ju bästa däck sitta fram men vill man vara säker i trafiken så ska de sitta bak!

Jag ska vara ärlig att mina bästa sitter fram men de e ju också för att jag kör en rwd bil o gillar att sladda smile Men jag fattar ju så mycket att bästa ska sitta bak de borde alla förstå  wink

Men som sagt det finns ju dom som inte förstår det fast de fått bevis på film, statestik m.m! Men kom gärna tebax när ni har en lycktstolpe halvvägs in i b-stolpen o erkänn att ni satt däcken fel o vi andra hade rätt smile
Senast redigerat av 940RDALLE (29 november 2010)


1 738 Inlägg
29 november 2010
#146
tkd_rille skrev:
940RDALLE skrev:
tkd_rille skrev:

Hans förklaring har noll med sammanhanget att göra. Då de kvittar.  All kraft på bilen hamnar på framhjulen vare sig den är fram eller bakhjulsdriven.

Bäst bromsverkan är fram.



Om vi sammanfattar totalt.
Erfarenhet= Bäst Fram.
Dålig erfanenhet = Nya runt om.

Om man har så pass dåliga däck när man beger sig ut i vinterväglag. Vad fan tänker man med då?. Även om du har helt nya vinterdäck får du sladd.
Allt handlar om förarens erfarenhet. Och då kvittar de sig hur jäkla bra däck man har. För är man kass så kör man av ändå.

Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak wink

Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.

O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN

Hur var det med erfarenheten igentligen?????


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 november 2010
#147
Nya och bra däck runt om är väl att föredra, men enligt den här tråden verkar det vara en smakfråga vart de bästa däcken ska sitta.

Personligen märker jag ingen större skillnad.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

huh?
10 427 Inlägg
29 november 2010
#148
Bäst på högersidan av bilen säger jag, gärna blankslitet på vänstersidan. wink


56 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#149
Kontenta:
sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor.
Med bästa däck bak minskas risken.

Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?

Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" var att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.
Senast redigerat av Ajtomat (29 november 2010)

Muttley
29 november 2010
#150
940RDALLE skrev:
tkd_rille skrev:
940RDALLE skrev:

Jag försöker bevisa ett tydligt tecken på hur de olika bilarna beter sig när man bromsar! Har absolut inget med detta o göra men förestäl att hur broms påvärkan blir om man har bättre däck fram eller bak wink

Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.

O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN

Hur var det med erfarenheten igentligen?????

Rätt mycket nyper du till så hårt på bromsen borde du nog inte köra bil.  De nyper till hårdare fram hur du än gör. Tryck hårt på bromsen ska du se. Förutsatt då att du har skivbromsar åtminstone fram.

Så erfarenhet med planering av din körning. och kom inte och släng in djur och sånt skit som kan springa upp på vägen för de kvittar så var du har däcken då.

Så varför du tog in burnande bilar i sammanhanget finns inte liksom.

Men efter så här många sidors diskuterande så får jag hoppas att TS tar de säkra för han.
Att köpa helt nya vinterdäck runtom då han själv inte har erfarenhet troligen eftersom han måste fråga på ett forum där alla har delade meningar.
smile

Muttley
29 november 2010
#151
Ajtomat skrev:
Kontenta:
sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor.
Med bästa däck bak minskas risken.

Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?

Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" hade inte med säkerhet att göra, utan att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.

Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#152
tkd_rille skrev:
Ajtomat skrev:
Kontenta:
sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor.
Med bästa däck bak minskas risken.

Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?

Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" hade inte med säkerhet att göra, utan att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.

Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.

äru sur?

58 Inlägg
29 november 2010
#153
Bästa däcken ska vara i bak.


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#154
dig vill jag ha bak big_smile

Muttley
29 november 2010
#155
christofer_k skrev:
tkd_rille skrev:
Ajtomat skrev:
Kontenta:
sladd är kanske den situation som leder till flest allvarliga olyckor.
Med bästa däck bak minskas risken.

Att många hävdar "bäst fram" kanske beror på att de råkat ut för fler incidenter gällande bromsverkan/styrförmåga än sladd?

Vill också tillägga att ursprungliga frågan inte gällde blankslitna däck, utan två nya dubbdäck och två st 7 mm dubbdäck. Och argumentet från däckfirman för "nya bak" hade inte med säkerhet att göra, utan att dubbarna sätter sig bättre i gummit på de icke-drivande hjulen.

Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.

äru sur?

Nej förlåt jag glömde en gla gubbe   cool

För på internet behöves det wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
#156
tkd_rille skrev:
christofer_k skrev:
tkd_rille skrev:

Då så , då kvittar de var du lägger dina däck då du har 7mm kvar på de gamla. Gör som man vill hade jag sagt. Kör du som en dåre med fullgas genom varje kurva så lägg inte de på drivande.

äru sur?

Nej förlåt jag glömde en gla gubbe   cool

För på internet behöves det wink

aah de behövs här iaf

1 738 Inlägg
29 november 2010
#157
tkd_rille skrev:
940RDALLE skrev:
tkd_rille skrev:
Fattar fortfarande inte hur du menar. Bromspåverkan är samma på både och, 60 fram och 40 bak om jag inte kommer ihåg siffrorna fel. Tyngden lägger sig på framvagnen vilket som.

O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN

Hur var det med erfarenheten igentligen?????

Rätt mycket nyper du till så hårt på bromsen borde du nog inte köra bil.  De nyper till hårdare fram hur du än gör. Tryck hårt på bromsen ska du se. Förutsatt då att du har skivbromsar åtminstone fram.

Så erfarenhet med planering av din körning. och kom inte och släng in djur och sånt skit som kan springa upp på vägen för de kvittar så var du har däcken då.

Så varför du tog in burnande bilar i sammanhanget finns inte liksom.

Men efter så här många sidors diskuterande så får jag hoppas att TS tar de säkra för han.
Att köpa helt nya vinterdäck runtom då han själv inte har erfarenhet troligen eftersom han måste fråga på ett forum där alla har delade meningar.
smile

Det står ingen stans i mina meningar att man ska tvärr nita??? Jag säger bättre nyp/fäste o då menar jag däckens skick om du läser mina inlägg!

Ja delade meningar men du förstår inte fakta!!!
Senast redigerat av 940RDALLE (29 november 2010)


Muttley
29 november 2010
#158
940RDALLE skrev:
tkd_rille skrev:
940RDALLE skrev:

O heregud :S OM DET NYPER MER FRAM (bättre däck fram) FÅR DU EN ÖVERSTYRNING VID SLADD, ALLTSÅ RISK FÖR VÄNDNING ELLER FLERA EFTER KAST!!! HAR DU BÄTTRE NYP BAK ( bättre däck bak ) FÅR DU EN UNDERSTYRNING, ALLTSÅ DET GÅR BARA RAKT FRAM, MER SKYDD FRAMÅT ÄN ATT KROCKA SIDAN

Hur var det med erfarenheten igentligen?????

Rätt mycket nyper du till så hårt på bromsen borde du nog inte köra bil.  De nyper till hårdare fram hur du än gör. Tryck hårt på bromsen ska du se. Förutsatt då att du har skivbromsar åtminstone fram.

Så erfarenhet med planering av din körning. och kom inte och släng in djur och sånt skit som kan springa upp på vägen för de kvittar så var du har däcken då.

Så varför du tog in burnande bilar i sammanhanget finns inte liksom.

Men efter så här många sidors diskuterande så får jag hoppas att TS tar de säkra för han.
Att köpa helt nya vinterdäck runtom då han själv inte har erfarenhet troligen eftersom han måste fråga på ett forum där alla har delade meningar.
smile

Det står ingen stans i mina meningar att man ska tvärr nita??? Jag säger bättre nyp/fäste o då menar jag däckens skick om du läser mina inlägg!

Ja delade meningar men du förstår inte fakta!!!

Nej jag tar efter egen erfarenhet och rätt många mil längs vägarna. Då kvittar de man lärde sig via uppkörningen. De Lär ut rätt mycket fel via körskolor och trafikverket idag vad som var rätt och fel ändå.
Men nu handlade de visst om inkörning av däcken bara. Och inte om de skulle sitta där eller inte.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 november 2010
#159
ska man åka runt och sladda ska man har bästa däcken fram annars köper man nya runt om

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 339 Inlägg
29 november 2010
#160
turboforssen skrev:
ska man åka runt och sladda ska man har bästa däcken fram annars köper man nya runt om

Det är bara det att om man speciellt har framhjulsdrift så slits däcken där fram ganska mycket snabbare än dom där bak. Just nu har jag bakhjulsdrift och då slits det ganska jämt men annars så hade jag nog skiftat fram/bak varje säsong för att få ett jämt slitage.



Sök