2620
Sök

Skillnad mellan tryck och sugturbo

47 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#1
som sagt ovan, vad är skillnaden mellan dessa två?? har fått för mej att en sugmotor är en motor utan turbo, men blev osäker när jag läser att det finns nått som heter sugturbo.
tacksam för svar! smile

Down n`out
514 Inlägg
28 november 2010
#2
sugmotor är en motor utan överladd ja

Down n`out

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
28 november 2010
#3
Sugturbo? sug motor har ingen överladdning dvs turbo lr kompressor.. Det va kanske förgasarturbo dom menade..?

oo=00=oo
374 Inlägg
28 november 2010
#4
Enda gången man pratar om sug relaterat till turbo så är det när man har en turbomotor med förgasare.
Då finns det två sätt att baka kakan på:
Det ena sättet är att sätta förgasaren på turbons inloppssida (mellan luftfilter och turbo)
Det andra sättet är att sätta förgasaren på turbons trycksida (mellan turbon och insuget på motorn)

På motorer med insprutning sitter alltid bränsletillförseln mellan turbon och motorns insug.


Mvh Marcus

Freude am fahren!

47 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#5
tack alla för svaren smile
vad är en kompressor då?

1 758 Inlägg
29 november 2010
#6
En kompressor är enkelt förklarat en halv turbo.
Turbon har ju två turbinhjul och drivs av avgasflödet. På en kompressorn är det drivande turbinhjulet ersatt med en remskiva och drivs då istället av vevaxelen (precis som t.ex. en generator).

oo=00=oo
374 Inlägg
29 november 2010
#7
experior skrev:
tack alla för svaren smile
vad är en kompressor då?

Först och främst så ska vi bara reda ut att en turbo är en form utav kompressor.
Det finns olika sorters kompressorer, för överladdning i bilar används dessa:
Turbinkompressor (En vanlig turbo)
Skruvkompressor (Används oftast på amerikanska V8or men även på tex VW Golf G60 mm)
Och centrifugalkompressor (Denna ser ut som en turbo fast utan avgasdelen)

Lite enkelt förklarat kan man säga att en kompressor är en halv turbo.
Det som driver axeln i en turbo är turbinblad som börjar rotera utav avgasflödet.
I andra änden av axeln sitter ett kompressorhjul och detta skapar övertryck in till motorn.

En kompressor saknar avgasdelen som turbon har, och drivs istället utav en rem från vevaxeln.

Mvh Marcus

Skruvkompressor:
http://static.howstuffworks.com/gif/super-charger-13.jpg

Centrifugalkompressor:
http://blogs.cobbtuning.com/josh/wp-content/uploads/2007/12/rotrex-supercharger-blower1.jpg

Turbinkompressor:
http://www.streetracersonline.com/articles/turbo/turbo1.jpg

Freude am fahren!

Cruel
29 november 2010
#8
msjuan skrev:
Skruvkompressor (Används oftast på amerikanska V8or men även på tex VW Golf G60 mm)

Nja.. En G-ladder(G40/G60) är inte riktigt en skruvkompressor, Det är en sorts spiralkompressor..

Men skruvkompressor hittar du annars alltid originalmonterade på mercedes kompressormatade.

Har en bild på min centrifugalkompressor lite halft isärplockad under min vr6as bilder.

Mvh Linus

oo=00=oo
374 Inlägg
29 november 2010
#9
Cruel skrev:
msjuan skrev:
Skruvkompressor (Används oftast på amerikanska V8or men även på tex VW Golf G60 mm)

Nja.. En G-ladder(G40/G60) är inte riktigt en skruvkompressor, Det är en sorts spiralkompressor..

Men skruvkompressor hittar du annars alltid originalmonterade på mercedes kompressormatade.

Har en bild på min centrifugalkompressor lite halft isärplockad under min vr6as bilder.

Mvh Linus

Det har du rätt i. Det var nog tröttheten som spökade lite igår kväll.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

47 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#10
tack för alla svar grabbar!  det verkar vara stor skillnad mellan skruv och centrifugal kompressor. om jag förstår rätt drivs skruvkompressorn på splinsen där på bilden, som går till veven (?) eller har ja fattat fel? smile

funderar även lite om turbon, hur fungerar den. vilka komponenter är det i ett turbosystem, vilken väg går avgaserna, tex: grenrör -> turbo -> osvosv
hoppas nån förstog smile

oo=00=oo
374 Inlägg
30 november 2010
#11
experior skrev:
tack för alla svar grabbar!  det verkar vara stor skillnad mellan skruv och centrifugal kompressor. om jag förstår rätt drivs skruvkompressorn på splinsen där på bilden, som går till veven (?) eller har ja fattat fel? smile

Nej, utan även den är remdriven, det ska föreställa ett remhjul längst ut på axeln.


experior skrev:
funderar även lite om turbon, hur fungerar den. vilka komponenter är det i ett turbosystem, vilken väg går avgaserna, tex: grenrör -> turbo -> osvosv
hoppas nån förstog smile

På avgassidan så är flödet detta: förbränningsrum (cylinder) -> avgaskanaler (portar) i motorn -> grenrör -> avgashus på turbon -> downpipe -> katalysator och sedan resten av avgassystemet.

På insugssidan så är flödet detta: Luftfilter -> luftmassamätare/luftmängdmätare -> kompressorhuset på turbon -> (laddluftkylare ->) insug -> insugskanaler - > förbränningsrum (cylinder)


Sen finns det ju en del övriga komponenter i en turbomotor. Dumpventilen släpper ut tryck i systemet mellan turbon och insuget när man släpper gasen, för att motorn inte ska få "hicka" utan istället med jämn och fin gång hitta tillbaka till tomgång, högre varvtal eller lägre varvtal beroende på om man ska bromsa in, växla ner eller växla upp.

Wastegate-ventilen är en fiffig sak som är en bypass-ventil som leder avgaserna mellan grenrör och downpipe utan att passera turbon. Detta för att turbon inte ska kunna leverera mer laddtryck än vad som är hälsosamt för motorn.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

47 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#12
tack, nu börjar det klarna lite smile men wastegaten, är den det som sitter under turbon ifall du kollar på bilden du länkade lite högre upp, "waste exhaust gases enter here"? och mellan vilka komponenter sitter den? smile

och tryckrören,förstår att dom ska skapa ett tryck för turbon, men vad går dom emellan för komponenter? går det avgaser eller luft i rören?

oo=00=oo
374 Inlägg
30 november 2010
#13
experior skrev:
tack, nu börjar det klarna lite smile men wastegaten, är den det som sitter under turbon ifall du kollar på bilden du länkade lite högre upp, "waste exhaust gases enter here"? och mellan vilka komponenter sitter den? smile

Nej på just den där turbon så sitter det ingen wastegate, utan dom menar bara avgaserna från motorn. Lite tokigt formulerat på bilden.
I bilar med turbo från fabrik så sitter det oftast turbo med inbyggd wastegate.
Extern wastegate är vanligare på trimmade och modifierade bilar, då man har större mängd avgaser så vill man också ha bättre flöde och därmed större wastegate.

experior skrev:
och tryckrören,förstår att dom ska skapa ett tryck för turbon, men vad går dom emellan för komponenter? går det avgaser eller luft i rören?

Tryckrören är bara slangarna eller rören mellan turbo och insug, det är inget speciellt med dom.
Det är som på vilken bil som helst, slangarna mellan luftfilter och insug.

Freude am fahren!


Sök