2728
Sök

Gnistrar från batteriet när jag kopplar på spänning.

71 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har ett litet problem som jag beskriver i rubriken.

Jag har redan sökt och provat det som stod i andra trådar men det verkar vara något annat fel...

Idag har jag installerat nytt ljud till bilen, dock inte dörrhögtalare, en dörrsida är borta och en högtalare är borta från passagerardörren.

Jag har kopplat 50mm2 från batteriet till ett strömfördelningsblock som sitter under baksätet.
Från blocket går det två stycken 25mm2, en till vardera slutsteg på + anslutningarna.

Jag har dragit en lågnivå på förarsidan som går in i mitt tvåkanaliga slutsteg på "in-anslutningarna" på "out-anslutningarna" har jag kopplat vidare till steg nr 2 som är ett monoblock som bara har två ingångar för lågnivå.

Jag har jordat bra, skrapat bort ALL lack och fäst jordningarna på två olika skruvar (stegen sitter i luckorna som är i bagageluckan där reservdäck etc ska ligga, hittade två skruvar där där jag jordat).

I det tvåkanaliga steget sitter det två remotkablar, en från lågnivån och en från "mellan kabeln", alltså den som jag har mellan stegen.

Andra sidan på "mellan-kabeln´s remote" har jag kopplat in på steg nr två (monosteget).

Efter jag kopplat allt så som jag beskrivit så kastade jag i säkringen i hållaren och sedan skulle jag fästa kabeln på plus på batteriet, då gnistrade det till. Blev lite paff och dubbelkollade så att jag verkligen kopplat plus från batteriet (in i strömfördelningsblocket) och sedan in på stegens +, alla anslutningar är bra, inga kardeler som sticket ut eller liknande).

Någon spontant ni ser som är fel? Vad kan det annars vara?

Tack på förhand

Edit: jag har en v70 från -97.
Senast redigerat av Jimpaa (30 november 2010)

Cupra_
30 november 2010
#2
Gnistrade det när du satte pluskabeln på batteriet? Verkar ju fullkomligt normalt.. Har det alltid gjort för mig när jag har kopplat dit nåt. Men jag skulle nog vänta på ett annat svar för säkerhets skull, så du inte sabbar nåt steg..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2010
#3
Fullständigt normalt som föregående skrev! Det är stegens interna kondensatorbank som laddas upp. Om det bara gnistrar lite gran så är det lugnt, men om du skjuter säkringen så är nåt fel. Ett tips, koppla klart allt och sätt i säkringen sist.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

För ung och för dum
29 Inlägg
9 januari 2012
#4
ChriZtoffer skrev:
Fullständigt normalt som föregående skrev! Det är stegens interna kondensatorbank som laddas upp. Om det bara gnistrar lite gran så är det lugnt, men om du skjuter säkringen så är nåt fel. Ett tips, koppla klart allt och sätt i säkringen sist.

Ursäktar för bumpning av antik tråd, men även jag upplevde detta problem för tio minuter sedan.
Håller nämligen på att uppgradera ljudsystemet. Org. Diskanterna är av och en dörrhögtalare är av. Med ytterst lite fri tid kvar att spendera i verkstaden ville jag testa baslådan lite... (Lite kli i fingrarna måste du ju känna igen...)
Så, kablaget hade jag hunnit att dra färdigt. På med säkring cirka 10-15cm efter batteriet, in i ett slutsteg, rca från huvudenhet till slutsteget, sedan högtalarkabel + - från slutsteget till baslådan.
Det kassa originalbatteriet (Har beställt en ersättare, som definitivt pallar trycket...) som stått på laddning dagen innan kopplades på. Allting gott.
Vrider om nyckeln, men startar inte bilen. Alla lampor lyser i bilen, men det gnistrar åt satan från batteriet.
Låter detta normalt? Stängde av efter bara några få sekunder, för risk att skada slutsteget eller att batterifan ska smälla... Testade dock igen efter att ha säkrat jordkabeln och plusen lite bättre, men samma sak hände. Dock inget spänningsfall eller någonting. Huvudenheten hann inte starta innan jag dödade strömmen.
Så, låter detta normalt och borde jag bara låta det stå och gnistra ett tag? Säkringen gick inte.
Saken är att tillsammans med det nya batteriet som ligger på posten ligger en kondensator på 1 farad. Kommer samma gnistrande uppstå när denna ska laddas upp?
Och sist, men inte minst - inte måste jag väl ha ett strömfördelningsblock? Det borde väl gå hur fint som helst att koppla direkt från batteriet > slutsteg > förbrukare?

Tackar för svar...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 januari 2012
#5
Om det håller på o gnistrar så har du dålig kontakt. Sätt fast anslutningen bestämt och rejält. Blixtra till kommer det göra precis när det blir kontakt och är nåt fel så går säkringen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
9 januari 2012
#6
Gör en "trippelkoll" så att ingenting är felkopplat eller kortsluter någonstans, se även till att batteripolskorna är ordentligt fastskruvade.

Om du bara använder ett slutsteg och att pluskabeln från batteriet ryms i stegets inkopplingsplint, då behövs inte ett strömfördelningsblock. När man monterar en kondensator så brukar det kunna följa med ett motstånd som är till för att göra uppladdningen "skonsammare", dvs uppladdningen sker med begränsad strömstyrka. smile

För ung och för dum
29 Inlägg
9 januari 2012
#7
Drömorettan skrev:
Gör en "trippelkoll" så att ingenting är felkopplat eller kortsluter någonstans, se även till att batteripolskorna är ordentligt fastskruvade.

Om du bara använder ett slutsteg och att pluskabeln från batteriet ryms i stegets inkopplingsplint, då behövs inte ett strömfördelningsblock. När man monterar en kondensator så brukar det kunna följa med ett motstånd som är till för att göra uppladdningen "skonsammare", dvs uppladdningen sker med begränsad strömstyrka.

henke_99 skrev:
Om det håller på o gnistrar så har du dålig kontakt. Sätt fast anslutningen bestämt och rejält. Blixtra till kommer det göra precis när det blir kontakt och är nåt fel så går säkringen.

Jag får hoppas att allt är som det skall då. Som du sa, henke_99, så är det lite dålig kontakt då jordpolskon mest "låg an" (den var inte 100% ner som den ska, hafsverk jag vet). Så jag får helt enkelt testa med att kila fast den ordentligt imorrn, efter att ha laddat upp det nya batteriet.

Ja, Drönirettab, ladda kondensator har jag gjort förr, såvitt jag vet kräver väl dem flesta att man ska ha gjort denna uppladdning med motståndet? För att garantier och dylikt skall gälla? Det enda som skiljer sig här är dock hur mycket det gnistrar! När jag kopplat på slutsteg och liknande förr har det såklart gnistrat smått, mest små ljusflimmringar, men här slog det lite mycket gnistor tycker jag.

Aja, tackar så mycket för de snabba och bra svaren! Imorgon står då alltså på listan att ladda det nya batteriet - ladda upp den nya kondensatorn - skarva in kondensatorn i strömlinjen - låta det stå och gå ett tag trots eventuella gnistor!

Går något snett så skyller jag på Garaget... Eller på värdelösa säkringar. smile Tack återigen!

685 Inlägg
9 januari 2012
#8
Kondensatorbanken i steget laddas ju upp när du lägger an polskon och inte när du startar strömmen i bilen. mao är där något som är fel!

Men testa skruva fast allt ordentligt. Funkar det inte då så starta strömmen i bilen med stereon avstängd (och om du har remote till steget inkopplat på nåt annat sätt än direkt från stereon så koppla ur denna också). Om det funkar då så vet du att det är något fel med installationen av ljudet och man får då börja felsöka lite mer. Det behöver ju inte vara fel med din installation heller utan det kan tex vara fel på slutsteget.


För ung och för dum
29 Inlägg
10 januari 2012
#9
Snoogiloo skrev:
Kondensatorbanken i steget laddas ju upp när du lägger an polskon och inte när du startar strömmen i bilen. mao är där något som är fel!

Men testa skruva fast allt ordentligt. Funkar det inte då så starta strömmen i bilen med stereon avstängd (och om du har remote till steget inkopplat på nåt annat sätt än direkt från stereon så koppla ur denna också). Om det funkar då så vet du att det är något fel med installationen av ljudet och man får då börja felsöka lite mer. Det behöver ju inte vara fel med din installation heller utan det kan tex vara fel på slutsteget.

Är du säker på det? Tänk på att det är första gången steget är i bruk, och polskorna lade inte emot batteriet särskilt länge sammanlagt...

Förresten så har jag inte kopplat in remoten ännu... Det var ju som sagt bara ett test med ett kasst batteri. Kan detta ha påverkat resultatet? Som i att för mycket ström vill fram direkt när elen slås till? Med remoten i hade det ju tagit lite längre tid innan steget börjat kräva ström...

685 Inlägg
10 januari 2012
#10
Kondensatorerna brukar laddas upp väldigt fort. Alla steg jag har kopplat in har det kommit en gnista (olika stor beroende på steget men aldrig något som håller i sig) precis när man trycker dit skon och sen e det klart liksom.

Jag tycker du borde kolla upp alla dina kopplingspunkter igen och sätta dit dom ordentligt.

Var har du jordat ditt slutsteg? skrapade du plåtrent eller har du färg kvar vid jordpunkten?
Sticker det ut någon kardel från plus kabeln som kan röra vid jord?

Som sagt, gå igenom all kabeldragning igen och kolla efter misstänksamma saker. Något är fel nånstans, är det inte kabeldragningen så är det nått fel på steget!


För ung och för dum
29 Inlägg
11 januari 2012
#11
Problemet är löst!
Tackar innerligt för alla bra svar!

Problemet var en kass polsko, såvitt jag vet. Skarvade om alla kablar, på med en ny och fin polsko... Inget mera skjutande och gnistrande!
Vad som uppstod nu var att baslådan inte ville igång för att slutsteget inte ville igång. Trodde att felet var att det hade kortslutits någonstans, och att det var därför det gnistrade. Men det var för att remoten inte är kopplad och att slutsteget endast fångade upp några frekvenser för att gå igång, och när dem frekvenserna inte spelade dog slutsteget tills just dem frekvenserna kom igen. Detta åtgärdas ju såklart med remoten.

Ännu en gång, tack!


Sök