3449
Sök

Bmw 525 -93 högt hc??

1 271 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#1
var å besikta om bilen å hc värdet var sämre en för en månad sedan mad

första gången

CO 0.2 (0.5)
CO2500 0.4 (0.3)
HC 148 (100)
LAMBDA 1.07 (0.97-1.03)

andra gången

CO 0.5 (0.5)
CO2500 0.2 (0.3)
HC 276 (100)
LAMBDA 1.01 (0.97-1.03)

det jag gjort mellan besiktningarna är att jag har bytt olja och filter, stift ,monterat öppet filter (kan tänka mig att det har inte gjort saken bättre) samt fixat en avgas läcka.
Senast redigerat av -stoffe- (30 november 2010)

15 Inlägg
30 november 2010
#2
kolla avgassystemet igen det räcker med ett litet läck så blir värdena helt fel vi hade en 520 som det var ett litet läck på översidan av sista ljuddämparen det räckte för att ge fel värde

1 271 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#3
blir inte hc av det samt att det sitter rostfritt på så några rost hål är det inte å skarvarna är tätta

85 Inlägg
1 december 2010
#4
kan kanske vara lambdasonden, eller otäta väntiler, det är svårt att gissa


1 271 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#5
tror nog att det är ventil tätningarna för den har gått så långt som den gjort. så det blir tanka etanol å besikta. hjälper inte det får jag köpa ny lambda å testa
Senast redigerat av -stoffe- (2 december 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2010
#6
Ventiltätningar? Högst otroligt att de skulle vara sååå slut. Har själv en 35000mil 328i Touring 96, HC kring 20-30. Jag skulle  börja med en redig varmkörning (ca 5 mil på varvtal kring 4000 rpm, kör inte snabbare än max 70, dvs kör på låga växlar). Är det fortfarande knas byter du lambdan (förutsatt att du vet att du inte har några läckage what-so-ever, givetvis återmonterar du original luftfilter). Passa även på att kolla live-värden från tex lambda/motortempgivare, kan göras med lämpligt interface/programvara. Med etanol kommer förmodligen lambdan dra iväg, o det kan även HC göra, så jag skulle stå över!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 271 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Ventiltätningar? Högst otroligt att de skulle vara sååå slut. Har själv en 35000mil 328i Touring 96, HC kring 20-30. Jag skulle  börja med en redig varmkörning (ca 5 mil på varvtal kring 4000 rpm, kör inte snabbare än max 70, dvs kör på låga växlar). Är det fortfarande knas byter du lambdan (förutsatt att du vet att du inte har några läckage what-so-ever, givetvis återmonterar du original luftfilter). Passa även på att kolla live-värden från tex lambda/motortempgivare, kan göras med lämpligt interface/programvara. Med etanol kommer förmodligen lambdan dra iväg, o det kan även HC göra, så jag skulle stå över!

okej bilan har gått 295XXmil. å varm var den kan jag lova när jag besikta åkte ca 8 mil till besiktningen å stog å varva när jag vänta på att få åka in samt att bes-gubben körde en sväng med den.
Kan inte fått tag i några verktyg å mäta tyvärr. går det kolla lambdan på något sätt med ex multimeter??

735 Inlägg
2 december 2010
#8
M50 är inte direkt känd för att käka ventiltätningar... Högst osannolikt mao!

Jag vet att många 525or får problem med HC värden. I de flesta fall verkar ny katalysator lösa problemet. Men se till att se över vakumslangar till motorn och mäta upp lambdhasonden innan du köper en ny dyr kat. Mäta lambda kan du göra genom att koppla upp dig pararellt med svarta signalkabeln. Ska pendla snabbt mellan 0,2-0.8V lite slumpmässigt.

Egentligen finns det miljoner grejer som kan orsaka detta och vi kan ju bara sitta och chansa. Det absolut snabbaste vore ju att åka till en duktig verkstad med all nödvändig utrustning som troligen hittar felet inom en halvtimme..

1 271 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#9
tobee skrev:
M50 är inte direkt känd för att käka ventiltätningar... Högst osannolikt mao!

Jag vet att många 525or får problem med HC värden. I de flesta fall verkar ny katalysator lösa problemet. Men se till att se över vakumslangar till motorn och mäta upp lambdhasonden innan du köper en ny dyr kat. Mäta lambda kan du göra genom att koppla upp dig pararellt med svarta signalkabeln. Ska pendla snabbt mellan 0,2-0.8V lite slumpmässigt.

Egentligen finns det miljoner grejer som kan orsaka detta och vi kan ju bara sitta och chansa. Det absolut snabbaste vore ju att åka till en duktig verkstad med all nödvändig utrustning som troligen hittar felet inom en halvtimme..

katten är bytt för ett par år sedan så det är det inte högst troligt att det är min lambda då


Sök