3325
Sök

Hur många olika typer av 4wd Diffar finns de?

143 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#1
Tjena!
Har suttit och funderat lite, och sökt, men inte fått fram nått vettigt. Så frågar här: Hur många olika 4wd diffar finns de?
Dom jag känner till är bara Visco, Haldex och Torsen, finns de några fler?
Och vilka sitter de i Subaru och Mitsubitshi?


btw, flytta tråden om den hamnat fel.


Elektriker
718 Inlägg
1 december 2010
#2
Subaru och mitsu har väl ju permanent 4wd?

Som att kasta vatten i sjön.

761 Inlägg
1 december 2010
#3
monno skrev:
Subaru och mitsu har väl ju permanent 4wd?
Man har alltid en diff mellan fram och bakaxel, låser man den som man kan göra på offroad bilar så blir bilen välldigt orolig på vanliga vägar, speciellt vintertid.


-.-
383 Inlägg
1 december 2010
#4
dannnej skrev:
monno skrev:
Subaru och mitsu har väl ju permanent 4wd?
Man har alltid en diff mellan fram och bakaxel, låser man den som man kan göra på offroad bilar så blir bilen välldigt orolig på vanliga vägar, speciellt vintertid.
Stämmer inte helt.
Det tuggar lite i låg hastighet eftersom alla hjul vill rulla lika fort.
På vägen känns det helt ok, framförallt vintertid.

Min Pajero t.ex. höll på att köra av vägen förra vintern, med enbart RWD inkopplad. Gick på tvären hela tiden oavsiktligt. När jag la i 4wd-hög så gick det så stadigt och fint som på sommarväg. Trodde knappt det var samma bil.

Jag har varken torsen, haldex eller nåt annat påfund i Pajeron.
Gammal hederlig fördelningslåda är det som gäller.
Sitter efter växellådan, därifrån går en kardan bakåt och en framåt.
Framhjulsdriften överförs med kedja från utgående axel.
Låst mittdiff alltså.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

3 354 Inlägg
2 december 2010
#5
JonasK skrev:
dannnej skrev:
monno skrev:
Subaru och mitsu har väl ju permanent 4wd?
Man har alltid en diff mellan fram och bakaxel, låser man den som man kan göra på offroad bilar så blir bilen välldigt orolig på vanliga vägar, speciellt vintertid.
Stämmer inte helt.
Det tuggar lite i låg hastighet eftersom alla hjul vill rulla lika fort.
På vägen känns det helt ok, framförallt vintertid.

Min Pajero t.ex. höll på att köra av vägen förra vintern, med enbart RWD inkopplad. Gick på tvären hela tiden oavsiktligt. När jag la i 4wd-hög så gick det så stadigt och fint som på sommarväg. Trodde knappt det var samma bil.

Jag har varken torsen, haldex eller nåt annat påfund i Pajeron.
Gammal hederlig fördelningslåda är det som gäller.
Sitter efter växellådan, därifrån går en kardan bakåt och en framåt.
Framhjulsdriften överförs med kedja från utgående axel.
Låst mittdiff alltså.
skulle inte kalla det låst mellan diff direkt då har du ju lagt den i 4HLc tongue visst den skickar fram kraft men den kan fortf färdas till det hjul med minst motstånd
Senast redigerat av Seth (2 december 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

-.-
383 Inlägg
2 december 2010
#6
Seth skrev:
skulle inte kalla det låst mellan diff direkt då har du ju lagt den i 4HLc tongue visst den skickar fram kraft men den kan fortf färdas till det hjul med minst motstånd
Det är låst mittdiff på Pajeron. Finns inget i fördelningslådan som kan slira.
Alltid lika mycket kraft till fram och bak.
4HLc har inte jag på min, endast 4L, 4H och 2H.

Tro mig, jag vet hur min bil fungerar. Jag har satt fyrhjulsdriften på prov många gånger i mkt svår terräng.
Det enda som saknas är diffbroms i framaxeln, där skickas kraften som vanligt till det hjul som har minst grepp tyvärr.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

-.-
383 Inlägg
2 december 2010
#7
proxXx skrev:
Jag har åkt med i pajero och kan hålla med om att den tar sig fram bra, och det går ju att låsa den i mitten men det driver ju tyvärr ändå bara på dom två som rullar lättast
Om man inte har nån diffbroms eller diffspärr så är det ju så.
Och då är det ändå alltid ett hjul fram och ett bak som driver.
Med diffbroms eller spärr så driver ju alltid båda bak och minst ett fram.

Kraften flyttas inte mellan axlarna.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

3 354 Inlägg
2 december 2010
#8
JonasK skrev:
Seth skrev:
skulle inte kalla det låst mellan diff direkt då har du ju lagt den i 4HLc tongue visst den skickar fram kraft men den kan fortf färdas till det hjul med minst motstånd
Det är låst mittdiff på Pajeron. Finns inget i fördelningslådan som kan slira.
Alltid lika mycket kraft till fram och bak.
4HLc har inte jag på min, endast 4L, 4H och 2H.

Tro mig, jag vet hur min bil fungerar. Jag har satt fyrhjulsdriften på prov många gånger i mkt svår terräng.
Det enda som saknas är diffbroms i framaxeln, där skickas kraften som vanligt till det hjul som har minst grepp tyvärr.
just det du har ju generationen äldre än våran tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

26 Inlägg
2 december 2010
#9
Haldex, Torsen, Visco.  Sen finns det liknade visco fast envägs el vad man skal säga. Funkar som en momentomvandlare (autolådakoppling).
Sen finns vanlig mellandiff. precis likadan som axeldiffarna och med en spärr i.

Anledningen tillll att det ej går att ha låst 4wd är flera men i huvudsak två:
Fram och bakaxel snurrer ej lika fort när man kör i kurvor vilket kommer bryta sönder transmitionen.
Högfartsstabilitet och framförallt bromsstabilitet.   Framhjulen måste kunna bromsa hårdare än bakhjulen annars snurrar man väldigt lätt.  Låst 4wd = frambromsarna bromsar bakhjulen.

Sen säger vissa att bilen känns stabilare  o sladdar mindre osv..  Visst i låg fart ( 0 - ca 70 ) och under accleration, absolut eftersom framhjulen drar bilen rak till viss del.  Men sen slutar fördelarna ...

Har lite räknexempel och mätdata på sånthär om ngn är intresserad...


761 Inlägg
2 december 2010
#10
Sensonic skrev:
Haldex, Torsen, Visco.  Sen finns det liknade visco fast envägs el vad man skal säga. Funkar som en momentomvandlare (autolådakoppling).
Sen finns vanlig mellandiff. precis likadan som axeldiffarna och med en spärr i.

Anledningen tillll att det ej går att ha låst 4wd är flera men i huvudsak två:
Fram och bakaxel snurrer ej lika fort när man kör i kurvor vilket kommer bryta sönder transmitionen.
Högfartsstabilitet och framförallt bromsstabilitet.   Framhjulen måste kunna bromsa hårdare än bakhjulen annars snurrar man väldigt lätt.  Låst 4wd = frambromsarna bromsar bakhjulen.

Sen säger vissa att bilen känns stabilare  o sladdar mindre osv..  Visst i låg fart ( 0 - ca 70 ) och under accleration, absolut eftersom framhjulen drar bilen rak till viss del.  Men sen slutar fördelarna ...

Har lite räknexempel och mätdata på sånthär om ngn är intresserad...
Helt rätt, det är just därför jag tycker det är konstigt om det finns 4wd bilar som har föredelningen låst mellan fram och bak alltid.
Som du säger så blir det fel i alla kurvor, och vid fullt rattutslag blir det kraftigt fel, framhjulen går i en större cirkel än bakhjulen, alltså måste framhjulen snurra fortare än bakhjulen annars bromsas som och bilen blir motsträvig och vill gå rakt fram.

Och det är precis vad jag vill bekräfta med mina egna erfarenheter av min gamla niva, men låst fördelningsdiff så var den välldigt svårkört, och i djup snö ville den bara gå rakt fram tills man provocerade till den grad att alla hjulen spann, då blev den överstyrd istället och blev lätt att kontrollera


KHRacing
3 december 2010
#11
Sensonic skrev:
Anledningen tillll att det ej går att ha låst 4wd är flera men i huvudsak två:
Fram och bakaxel snurrer ej lika fort när man kör i kurvor vilket kommer bryta sönder transmissionen.
Haldex är väl ingen diff alls, snarare är kraftfördelare som slirar (diff)
Visco
mekanisk
Lamell
Torsen

Jag hade tidigare en -88 Subaru Leone turbo 4x4, den hade konstant 4x4 utan centerdiff. funkade hur bra som helst, Subaru köra även rally VM med denna modellen 1984-1989

Polaren har en Subaru j12 Trendy 4x4 med inkopplingsbar 4x4, den har heller ingen centerdiff.

Turbo lover
555 Inlägg
3 december 2010
#12
Subaru har ju DCCD (driver controlled center differential) också där man själv ställer in låsningen av mellandiffen, när andra generations Impreza kom så tillkom ett AUTO-läge också som automatiskt justerar låsningen. I grundläget är diffen helt öppen med en fördelning på 65/35 bak/fram (upp till 2006) men du kan låsa mellandiffen till 100% vilket ju ger ett 50/50 beteende eftersom ingen skillnad mellan bak- å framaxel tillåts.

100% låst DCCD rekommenderas dock bara till lösa underlag.
Senast redigerat av Turbovin (3 december 2010)



Sök