JonasK skrev:
dannnej skrev:
monno skrev:
Subaru och mitsu har väl ju permanent 4wd?
Man har alltid en diff mellan fram och bakaxel, låser man den som man kan göra på offroad bilar så blir bilen välldigt orolig på vanliga vägar, speciellt vintertid.
Stämmer inte helt.
Det tuggar lite i låg hastighet eftersom alla hjul vill rulla lika fort.
På vägen känns det helt ok, framförallt vintertid.
Min Pajero t.ex. höll på att köra av vägen förra vintern, med enbart RWD inkopplad. Gick på tvären hela tiden oavsiktligt. När jag la i 4wd-hög så gick det så stadigt och fint som på sommarväg. Trodde knappt det var samma bil.
Jag har varken torsen, haldex eller nåt annat påfund i Pajeron.
Gammal hederlig fördelningslåda är det som gäller.
Sitter efter växellådan, därifrån går en kardan bakåt och en framåt.
Framhjulsdriften överförs med kedja från utgående axel.
Låst mittdiff alltså.
skulle inte kalla det låst mellan diff direkt då har du ju lagt den i 4HLc
visst den skickar fram kraft men den kan fortf färdas till det hjul med minst motstånd
Senast redigerat av Seth (2 december 2010)
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra