Leffee skrev:
Hallå där!
Har en VW Polo Tdi 80, 2007 årsm. 5100 mil på mätaren.
Sedan några dagar tillbaka (måndag) så började kylarvätskelampan blinka å tjuta när motorn sattes igång, stängde man av motorn och slog på igen så upphörde detta, ibland fick man starta om en andra gång. Kontrollerade nivån i behållaren för glykol (röd), den var fylld till strax under halva burken, strax under mittlinjen mellan MAX och MIN.
Idag fyllde jag på glykolen, konstigt nog behövdes det inte så mycket för att nivån skulle dra över maxgränsen, ca 1,5-2 cm över maxlinjen. 250 ml var det som krävdes,
notera att jag inte spädde ut med vatten, vissa ansåg det inte vara nödvändigt, att det till och med ska vara bättre att köra i det koncentrerat. Vilket låter vettigt.. Bör jag tömma lite ur behållaren?
Nu (sedan det fylldes på) blinkar inte lampan, det jag upplever lite skumt är att temperaturen dalar i motorn, tittar på motorn, hinner aldrig nå 90-strecket, snarare 70, vid lite stillastående då motorn går på tomgång, så visar det sig att den kan ha gått ner till 50-strecket. Nu körde jag inte en längre sträcka, blev aldrig motorväg heller, småvägar istället. körde inte så pass länge att temperaturen kan hinna stiga till 90, men att den sjunker från ca 70 till 50 verkar konstigt.
Bilen är dieseldriven, det tar ju lite längre tid för de att bli varma, så jag e inte så ovan vid det, men ska det vara så? Om jag kör så länge att jag kommer upp i 70 graders temperatur och sedan låter bilen stå på
tomgång i knappt 2-3 min så har temperaturen gått ned.. Nu minns jag inte om det varit så tidigare för bilen, innan kylvätskelampan och så.
Skulle uppskatta all hjälp å råd jag kan få!
Tack på förhand!