2315
Sök

Är det samma styrdon och tändning på 940 Turbo och 16V motorn?

18 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#1
undrar om det är samma med styrdonet och tändningen på 940 turbo och 16v motor ?smile

10 287 Inlägg
1 december 2010
#2
Skriv beskrivande rubriker. Rubriker av typen "hjälp" "se hit " etc får vi moderatorer spunk på.

Nu fixar jag din rubrik men tänk på det i fortsättningen.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
1 december 2010
#3
Båda har LH2.4 ja. Men det är helt andra "chip" (mappar) i dom.

/Göran

adde_91 skrev:
undrar om det är samma med styrdonet och tändningen på 940 turbo och 16v motor ?smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#4
så om jag sätter i en färdigbyggd 16v turbo i mon 945a turbo så måste jag mappa/chippa om den?smile

10 287 Inlägg
1 december 2010
#5
Ja.
Förbränningshastigheten i en 16V är helt annan än i en 8V. Om en 8V turbo ligger på - låt oss säga - 25 grader vid 1 bar så kanske en 16V ska ligga bara på 10 grader.

Dessutom är 8V i princip okänslig på soppa men 16V är grinig och tappar effekt om man matar på för mycket.

Det kan finnas dom som har chip som lirar. Tex Turbocenter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#6
ja men jag tänkte ju ha ställbar bränsletryckregulator om det gör någon skillnad?

10 287 Inlägg
1 december 2010
#7
I princip inte.

Hela bränslemappen skiljer mellan 8V och 16V.

Så här:

- Bränslemappen är som en stor karta med punkter för typ varje 250 rpm (500, 750, 1000, 1250, ...6000) och för måhända varje 100mV från LMM ( 0.1V, 0.2V, 0.3V.....5V). Dvs si så där 1000 olika punkter.

- Varje så punkt är en viss spridaröppningstid, dvs visst mycket bensin.

Och på 8V skall vissa var högre och på 16V ska vissa var lägre och tvärtom.
Med en bränsletrycksregulator kan du bara flytta hela skiten uppåt eller neråt. Du kommer inte åt att justera enskilda punkter.

/Göran


adde_91 skrev:
ja men jag tänkte ju ha ställbar bränsletryckregulator om det gör någon skillnad?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#8
okej vet du ungefär vad en sådan mappning kostar?

10 287 Inlägg
1 december 2010
#9
Försök hitta chip. Jag vet att Turbocenter mappade original LH2.4 för ett antal år sedan i alla fall och då var grundpriset 10.000 (mycket för att det alltid är en massa som måste fixas på alla byggen innan det går att sätta igång att mappa)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#10
okej tack för svaren:D

18 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#11
tänke bara kolla när jag ändå håller på, är det något mer eller är det bara det där med "insprutnings tiderna/punkterna" eller är det något mer som behöver göras med tändning eller styrdonet?smile

10 287 Inlägg
1 december 2010
#12
Som jag skrev så måste man ändra både tändning och soppa. Och det jag skrev i inlägg nr 7 var en förenkling. I själva verket så vill man försöka komma åt så mycket som möjligt. Även sådant som kallstartsuppfettning och accelerationsuppfettning tex.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök