Jag hjälper en vän med sin laguna det är en 98. Saken är att den startar i 3 sek sen dör den och det pyser inne i insprutningen ni vet som man häller vatten på nåt riktigt varmt. Sen när man försöker starta igen så verkar den som den är strypt (sur).
låter man det vara och startar igen så kommer det rök nån stans där grenröret och insprutningen, det luktar avgaser blandad med bensin väldigt konstigt.
Min teori är att det har vart kondens i avgas systemet som har frusit till is, så det blir stopp (täpt) Kan det hända? bilen har stått ute över natten.
Att det skulle bli stopp i avgaset låter osannolikt. Kolla tänddelar, spole, tändkablar, fördelarlock, rotor, stift etc. Kolla även att slangen till map-sensorn är ok.
Jag har en annan teori. Startspärren! Det där med oljud tror jag bara är motorn med pumpar osv som lever runt. Röken är oförklarlig men visst kan ni peka på exakt vart den kommer från så..
Har haft en likadan nämligen. Startspärren på dessa är rent för jävlig!
Sök såhär på google: "Laguna startar inte startspärr"
Är till 99% säker på att det är en tändspole som gett upp, hade en renault förut som alla tändspolar pajjade på (inte på samma gång). Och enligt volvo som servar dom så är deras tändspolar kassa, Min började också lukta konstigt och gick på 3cyl, samt att alla lampor lös och antispinn kopplades ur m.m
Detta är en Laguna I, den har två tändspolar som förser två cylindrar vardera. Inte individuella tändspolar vilka är de dåliga. Inte sagt att det inte kan vara en tändspole dock. TS, kolla så det finns gnista på alla cylindrar.
Se också om du kan hitta EGR-ventilen och koppla ur sladden till den.
På min R21 har jag haft problemet att en temp-sensor fick motorn att gå på tre cylindrar när den var kall. Då var den svårstartad och svårdiagnoserad. Dock en helt annan motor.