2626
Sök

Renault Laguna startar inte

139 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Hej !

Jag hjälper en vän med sin laguna det är en 98. Saken är att den startar i 3 sek sen dör den och det pyser inne i insprutningen ni vet som man häller vatten på nåt riktigt varmt. Sen när man försöker starta igen så verkar den som den är strypt (sur).

låter man det vara och startar igen så kommer det rök nån stans där grenröret och insprutningen, det luktar avgaser blandad med bensin sad väldigt konstigt.

Min teori är att det har vart kondens i avgas systemet som har frusit till is, så det blir stopp (täpt)
Kan det hända? bilen har stått ute över natten.

tack på förhan

463 Inlägg
2 december 2010
Att det skulle bli stopp i avgaset låter osannolikt. Kolla tänddelar, spole, tändkablar, fördelarlock, rotor, stift etc. Kolla även att slangen till map-sensorn är ok.

139 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Ok

Men vart kommer röken i från?

463 Inlägg
2 december 2010
EGRen kanske är dålig?

139 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Sorry om man är lite dum, men vad är EGRen

463 Inlägg
3 december 2010
Exhaust Gas Recycling eller nåt sånt, sitter på bilar från ca 95 skulle jag tro.. Här kan du läsa mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

139 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Som jag förstår det rätt så sitter det på diesel bilar, hittar inte att det sitter på denna bil (bensin)

5 198 Inlägg
3 december 2010
habomaster skrev:
EGRen kanske är dålig?

Påvilket sätt skulle den påverka starten på bilen ?

945 Inlägg
4 december 2010
Jag har en annan teori. Startspärren!
Det där med oljud tror jag bara är motorn med pumpar osv som lever runt.
Röken är oförklarlig men visst kan ni peka på exakt vart den kommer från så..

Har haft en likadan nämligen. Startspärren på dessa är rent för jävlig!

Sök såhär på google: "Laguna startar inte startspärr"    big_smile

463 Inlägg
6 december 2010
gamlingen skrev:
habomaster skrev:
EGRen kanske är dålig?

Påvilket sätt skulle den påverka starten på bilen ?

Det gör den inte, men det kanske kan göra att det luktar avgaser under huven..

139 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Kommer med lite uppdaterningar.

Bilen går att starta och när man startar och gasar så går den men riktigt trögt, och det låter som det pyser och luktar avgaser från motorn.

släpper man gasen så dör den direct, går ej att starta sen den är "sur" då

Vad tror ni?

945 Inlägg
6 december 2010
Kinshi skrev:
Kommer med lite uppdaterningar.

Bilen går att starta och när man startar och gasar så går den men riktigt trögt, och det låter som det pyser och luktar avgaser från motorn.

släpper man gasen så dör den direct, går ej att starta sen den är "sur" då

Vad tror ni?

Då kan du utesluta mitt tips iaf.

En tanke som slog mig då jag själv haft en.. Är den värd något?
Du kanske kan sälja den som en GDS-bil och hoppas på en förtjänst. :-)

463 Inlägg
7 december 2010
SaabIV skrev:
Är till 99% säker på att det är en tändspole som gett upp, hade en renault förut som alla tändspolar pajjade på (inte på samma gång). Och enligt volvo som servar dom så är deras tändspolar kassa, Min började också lukta konstigt och gick på 3cyl, samt att alla lampor lös och antispinn kopplades ur m.m

Detta är en Laguna I, den har två tändspolar som förser två cylindrar vardera. Inte individuella tändspolar vilka är de dåliga. Inte sagt att det inte kan vara en tändspole dock. TS, kolla så det finns gnista på alla cylindrar.

Se också om du kan hitta EGR-ventilen och koppla ur sladden till den.

På min R21 har jag haft problemet att en temp-sensor fick motorn att gå på tre cylindrar när den var kall. Då var den svårstartad och svårdiagnoserad. Dock en helt annan motor.

Sök