2611
Sök

Svårstartad Nissan Primera 1,8 -05

24 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#1
Har nån varit med om att en primera inte vill starta när det har blivit kallt ute som det är nu.? Nya tändstift är monterade.

"Bilfan" som skruvar det mesta.

456 Inlägg
2 december 2010
#2
Motivera lite till, hår låter han när du ska starta, är det ändast vid kyla ? m.m


24 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#3
Den tänder till lite ibland men trots nya stift blev den inte bättre, inte slut ibatteri, innan nya stift byttes var den "sur" så det är inte bränslefel. står den inne är det bättre.

"Bilfan" som skruvar det mesta.

7 Inlägg
13 december 2010
#4
har en 05 1,8 med samma problem, låter det som iaf.
Svårstartad kall inga problem när den står i garage.
luktar bensin och ryker som fan när den väl startat.
Har haft inne den men dom såg inget på datorn...

Har du fått ordning på din eller nån som har nåt tips??

2 230 Inlägg
13 december 2010
#5
kan det inte vara nått med kallstarts motorn/ventilen nu vad som sitter på dessa motorer? min har dock alltid vara trött att starta om det blivit lite kallare (-10) och man missat motorvärmaren fast det är ju dock annan motor.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

7 Inlägg
15 december 2010
#6
Vet inte om de finns nån sån ventil, hittar inget när man söker runt.
läste om att rengöra spjällhuset, var sotigt men hjälpte inte..

Tekniker
624 Inlägg
15 december 2010
#7
Låter konstigt jobbar själv på Nissan har inte råkat ut för detta fenomenet själv än, men ska kolla på jobb i morgon om någon vet.


7 Inlägg
15 december 2010
#8
Låter kanon, tror batteriet ska ta slut varje morgon. Sen när den är varm är det inga problem alls.

Tekniker
624 Inlägg
15 december 2010
#9
Kan ju vara en motortemp givare som strular , men det är ju alltid lättare att koppla upp den mot datan och göra en felsökning av vissa komponenter


7 Inlägg
15 december 2010
#10
Ja låter ju rimligt, dom kollade upp bilen på datan på min nissan verkstad här men det visade inget.
Men det kanske går på vissa delar bara? Måste snart lämna in den igen men är ju bra ha att lite tips med sig.
Enda rådet dom hade sist va k sprit - gav inget..

Tekniker
624 Inlägg
15 december 2010
#11
ok, ska kolla på min service sida nu på stuts på nätet


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
15 december 2010
#12
Vet att kamaxelgivarna brukar balla på 1,8:orna bytte en senats idag och betendet är som du beskriver.

Lite för mkt är precis lagom.

7 Inlägg
15 december 2010
#13
Ok, är det sånt som går utanför "data" kollen?
Låter ju inte så dyrt att testa i onödan annars-

Tekniker
624 Inlägg
15 december 2010
#14
Felkod: DTC P1111 IVT Cont Sol Valve
Bilen saknar spänning till tändspolarna samt till IVT ventilen.
IGN COIL , 20A säkring, (nr 44) i motorrummet,

Dett var allt jag hittade som stod på våran sida över problem. man kan kolla komponenterna med consult 3.
i den kan man kolla det mesta som reagerar i canbus systemet vid start samt gång.

Kan ju vara som berna säger med fast det ska bytas ut på garanti enligt Nissans kampanjer.
det står i deras system när bilen reg nummer samt vin nummer = chassinummer
Senast redigerat av Ravi (15 december 2010)


7 Inlägg
15 december 2010
#15
tack Ravi men ja hänger inte riktigt med där..
Menar du att ja ska byta säkringen?

Tekniker
624 Inlägg
15 december 2010
#16
kolla så att den är hel, fast det borde den ju vara annars hade ju inte bilen startat. Killarna på din v-stad eller du själv ska nog kolla runt i kablagen till spolarna och lite var som i motorn inte helt lätt kan ju vara dålig jord med någonstans i motorn. som sakt  can-systemet kan kollas med datan där står vas som inte är intakt med data boxar med mera


7 Inlägg
15 december 2010
#17
Får ta med mig det till v-stan.
Tackar o återkom gärna om ni hör nåt

Tekniker
624 Inlägg
Tekniker
624 Inlägg

Sök