3637
Sök

Stannar när jag släpper gasen/bromsar. Opel Vectra 89

260 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Har en Opel Vectra -89 som lägger av under körning när jag släpper gasen och bromsar in/växlar ner. Bilen rullar vidare förstås, och om jag gasar i det läget går den igång igen utan att bilen stannar helt. Händer ganska ofta, flera ggr/mil.

Motorkontrollampan har lyst vid ett tillfälle men har slocknat nu. Den lyser dock orange vid start, medan alla andra kontrollampor lyser rött? Vet inte hur det var innan. Problemet har varit en dryg vecka.

Kan det vara bränslereläet? Hur ser jag i så fall om det är nåt fel på ett sådant?

Tacksam för hjälp!

260 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Ingen som vet?

426 Inlägg
4 december 2010
Hur går bilen på tomgång?
Vid vilket varvtal dör bilen ungefär? eller är det skitsamma bara du släpper gasen?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

508 Inlägg
4 december 2010
bilen verkar ej ha nån tomgång, kolla felkoden och ta en titt på tomgångsmotorn, ett luftläckage kan ställa till med samma symptom.

260 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Jag har inte märkt nåt när jag har bilen på tomgång. Den har inte dött då. Varvtal vet jag inte... det kommer mitt under körningen ibland när jag släpper på gasen och trampar ner kopplingen. Oftast när jag växlar mellan fyran till trean.

Det är ju rätt kallt här uppe och bilen står utan motorvärmare... Kan det vara nå vatten i systemet som frusit? Borde man köra en sån där bränsleinjektion? Eller kan det vara kondens som frusit i bränslefiltret?

Har tid till verkstad imorgon, men det känns sådär eftersom sista milen jag körde igår när det var hyfsat varmt ute (några minus) var det inga problem. Kontrollampan lyser inte heller längre. Så jag bävar för att de tar 700 spänn för att titta på bilen lite smått under en timme och sedan säga att de inte hittat något fel... :-/

260 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Ska tillägga att det inte är sånt där motorstopp som kommer när man klantar sig när man kör. Det här stoppet kommer utan att bilen rycker till, den bara slocknar mitt i körningen. Gasar man då så tänds den igen och fortsätter.
Senast redigerat av Genna (7 december 2010)

Sök