2417
Sök

LM-fälgar har fastnat

281 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#1
muttrarna lossnade men inte fälgarna. Lossa bultarna och ruska eller spinn och tvärbromsa är ett tips. Kör med lösa bultar eller banka på däcken är andra. Har du något tips?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Kokar ris
923 Inlägg
4 december 2010
#2
slå med gummiklubba, modell stor, på baksidan av fälgen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2010
#3
Kör i cirklar med "lösa" hjulbultar (dvs utskruvade så det finns ca 2-3mm för fälgen att röra sig).Dock kan det tänkas att det inte funkar nu när det är halt ute,man får helt enkelt inte tillräcklig belastning för att få fälgarna att "släppa". Att slå med gummiklubba på däck/fälg kan funka men så till att bilen är ordentligt "upp-pallad" då, annars finns risken att den "trillar ner"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 212 Inlägg
4 december 2010
#4
KÖR INTE MED LÖSA BULTAR! du kan få gängsabb. palla upp bilen ordentligt och använd gummiklubba...
kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 231 Inlägg
4 december 2010
#5
kenth66 skrev:
KÖR INTE MED LÖSA BULTAR! du kan få gängsabb. palla upp bilen ordentligt och använd gummiklubba...
kenth66

Eller så kan man använda en 4x2-regel och banka på däcket!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

KHRacing
4 december 2010
#6
Vettemannen skrev:
kenth66 skrev:
KÖR INTE MED LÖSA BULTAR! du kan få gängsabb. palla upp bilen ordentligt och använd gummiklubba...
kenth66

Eller så kan man använda en 4x2-regel och banka på däcket!!

/Benny

det gör jag, funkar alltid !

1 212 Inlägg
4 december 2010
#7
KHRacing skrev:
Vettemannen skrev:
kenth66 skrev:
KÖR INTE MED LÖSA BULTAR! du kan få gängsabb. palla upp bilen ordentligt och använd gummiklubba...
kenth66

Eller så kan man använda en 4x2-regel och banka på däcket!!

/Benny

det gör jag, funkar alltid !

allt mjukt är bra, bara man inte sabbar fälgen....idotiskt att lägga in att man skall köra med lösa bultar....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2010
#8
Kenth66: Lossar man de inte mer än 2-3mm så får man INTE "gängsabb" då fälgarna sitter fortfarande kvar på navstyrningen o "sabbar" således inte gängorna, dessutom stoppar konan innan gängorna får häftigt kontakt med fälgen... Har praktiserat detta många gånger, aldrig råkat ut för "sabbade" gängor

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2010
#9
Kenth66: Är det bättre att slå på fälgen o kanske sabba den då om man "missar"? Dessutom kan fälgarna sitta nåt djävulskt som du vet, o har man då inte tillgång till en lyft där man kan stå under bilen o måtta "precisa" slag så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
4 december 2010
#10
dawwe skrev:
Kenth66: Lossar man de inte mer än 2-3mm så får man INTE "gängsabb" då fälgarna sitter fortfarande kvar på navstyrningen o "sabbar" således inte gängorna, dessutom stoppar konan innan gängorna får häftigt kontakt med fälgen... Har praktiserat detta många gånger, aldrig råkat ut för "sabbade" gängor

Kenth66 skrev faktiskt att man "kan" få gängpaj - Inte att man "får" det.
har själv gjort det för många många år sedan, men endast en enda gång, resultatet var att fälgen lossnade så småningom, men det tog tid då var seriöst fastrostad.

Numera lägger jag alltid kopparfett emellan på stålhjul, & vanligt fett på aluhjul.

280 Inlägg
4 december 2010
#11
palla upp bilen, fram med släggan smile

KHRacing
4 december 2010
#12
dawwe skrev:
Kenth66: Är det bättre att slå på fälgen o kanske sabba den då om man "missar"? Dessutom kan fälgarna sitta nåt djävulskt som du vet, o har man då inte tillgång till en lyft där man kan stå under bilen o måtta "precisa" slag så...

en 2x4" rejäl planak skadar inte en bilfäl så lätt förutom lite repor kanske, har gjort det så många ggr så jag tycker mig veta det.
sedan så synns heller alldrig insidan så jag bryr mig iaf inte. Du slår inte en fälg skev med en 2x4-planka

smile

1 212 Inlägg
4 december 2010
#13
KHRacing skrev:
dawwe skrev:
Kenth66: Lossar man de inte mer än 2-3mm så får man INTE "gängsabb" då fälgarna sitter fortfarande kvar på navstyrningen o "sabbar" således inte gängorna, dessutom stoppar konan innan gängorna får häftigt kontakt med fälgen... Har praktiserat detta många gånger, aldrig råkat ut för "sabbade" gängor

Kenth66 skrev faktiskt att man "kan" få gängpaj - Inte att man "får" det.
har själv gjort det för många många år sedan, men endast en enda gång, resultatet var att fälgen lossnade så småningom, men det tog tid då var seriöst fastrostad.

Numera lägger jag alltid kopparfett emellan på stålhjul, & vanligt fett på aluhjul.

tack! bättre att lägga ner lite svordommar och tid så lossar de.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2010
#14
KHR: Ja man FÅR gängpaj om man skruvar ut de så långt att fälgen kan glida av navstyrningen. Normalt styr naven ca 5mm så 2-3mm utskruvade gängor är god maginal för att fälgen skall sitta kvar utan att sabba gängan. Jag har själv praktiserat gummiklubbs-metoden men aldrig lyckats då fälgarna suttit når djävulskt (monterade utan fett/pasta), en del av förklaring ligger säkert i att det är svårt att få kraft/precision i slagen när man ligger under en upp-pallad bil, ståendes under hade jag kanske lyckats...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
4 december 2010
#15
dawwe skrev:
KHR: Ja man FÅR gängpaj om man skruvar ut de så långt att fälgen kan glida av navstyrningen. Normalt styr naven ca 5mm så 2-3mm utskruvade gängor är god maginal för att fälgen skall sitta kvar utan att sabba gängan. Jag har själv praktiserat gummiklubbs-metoden men aldrig lyckats då fälgarna suttit når djävulskt (monterade utan fett/pasta), en del av förklaring ligger säkert i att det är svårt att få kraft/precision i slagen när man ligger under en upp-pallad bil, ståendes under hade jag kanske lyckats...

helt rätt & har man mera otur som jag haft minst en gång, så har man varit dum nog att ta loss bultarna helt, 6 så har bilen ramlat av domkraften av att den gungar från slagen med plankan.....

1 212 Inlägg
4 december 2010
#17
dawwe skrev:
KHR: Ja man FÅR gängpaj om man skruvar ut de så långt att fälgen kan glida av navstyrningen. Normalt styr naven ca 5mm så 2-3mm utskruvade gängor är god maginal för att fälgen skall sitta kvar utan att sabba gängan. Jag har själv praktiserat gummiklubbs-metoden men aldrig lyckats då fälgarna suttit når djävulskt (monterade utan fett/pasta), en del av förklaring ligger säkert i att det är svårt att få kraft/precision i slagen när man ligger under en upp-pallad bil, ståendes under hade jag kanske lyckats...

jag har många gånger bara haft domkraft under och märkt att hjulen ej går av//aluminium// sätter då bilen på pallbock, snurrar hjulet samtidigt som man slå små kraftiga slag med gummit. hjulet lossnar efter ett tag med svett i pannan. att köra med lösa bultar kan göra så att gängan dras ut på bult ell trumma. jag skulle inte vilja åter montera dessa igen, 90 kmh/h och det lossar??????

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2010
#18
Man kan ju ta allt till extremer*haha*. Ponera att du står under bilen på en lyft o måttar ett rejält slag mot fälgkanten. Dessvärre så missar du o träffar däcket varvid "släggan" studsar tillbaka med god kraft o träffar dig rakt i pannan*haha*.
Som sagt jag har praktiserat "cirkelmetoden" med 100%-ig framgång, även om det har hänt att jag har fått köra i full fart i de snävaste cirklar som går för att få fälgen att flytta sig de där 2-3mm...
Senast redigerat av dawwe (4 december 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2010
#19
Kenth: Köra i CIRKLAR på en parkering eller liknande i anslutning till där man byter däcken, naturligtvis INTE ut o köra på vanliga vägar! O några 90 knyck kommer du inte upp i om du kör i snäva cirklar,snarare kring 30-40 som mest! Risken för att gängan dras ut är obefintlig, så länge man lossar de 2-3mm.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 212 Inlägg
4 december 2010
#20
orka!!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....


Sök