rybbe skrev:
Jag har faktist samma fråga som Trådägaren här.. min fråga är likadan skillnaden är att jag har en Saab 900 T16 årsmodell 87a.
Sitter just nu och har suttit där sen jag köpte den en "Forge" återcirkulationsdumpventil. Har precis som Trådägaren här letar runt lite bland alla dessa trådar om detta och precis som sagt tidigare är det lite svårt att veta vad som är rätt eller fel?
Så... Är en dumpventil skadligt eller dåligt på min 900? När man gasar kraftigt med bilen så får du ju naturligtvis som ett fallande slående ljud ur luftfiltret. Låter som det ska så att säga! lite svårt att förklara:D dock inte ett fågelkvittrande ljud.
Något som har koll på vad en dumpventil kan göra med en 900 T16 års 87a? är det dåligt för bilen?
saxat från speedparts.se
Dumpventil
Dessa bilar kan ha öppen avlastningsventil:
Saab 900 Turbo 94-98
Saab 9000 Turbo 94-98
Saab 9-3 Turbo 98-99
Saab 9-3 LTT 98-00
Övriga modeller skall ha återcirkulerande ventil
(speciellt framtagna öppna ventiler finns, även för bilar med luftmassamätare)
Läs här nedan varför
Du har säkert hört talas om den och säkert också hört den arbeta — dumpventilen. Egentligen ett slanguttryck, eftersom dumpventilen på ren svenska bör benämnas som en avlastningsventil. Ännu mer förvirrande blir det eftersom avlastningsventilen pä engelska kallas för bypassventil. Och nej, avlastningsventil och bypassventil är inte två olika saker, I grund och botten syftar namnet enbart på ventilens grundläggande funktion, vilken är densamma oavsett vilken av de tre termerna som används: Evakuera luftflödet när gasspjället stängs för att skona turboaggregatet.
![http://www.speedparts.se/arkiv/Image7.gif]()
Vid gaspådrag ökar givetvis avgasflödet, vilket är grundläggande för att turbon ska börjar jobba. Aggregatets turbin börjar snurra för fullt och laddtrycket arbetas effektivt upp. Turbon laddar alltså vid denna tidpunkt. Men så snart du slår av på gasen förlorar du laddtrycket, eftersom avgasflödet upphör eller minskas. Detta sker givetvis varje gång du växlar. När så sker stängs gasspjället och därav stoppas turbinen upp av ett oönskat mottryck. En sådan behandling är inte bra för någon turbo. I värsta fall uppstår skador på aggregatet. Vad som däremot garanterat händer är att du förlorar laddtrycket vid varje växling. Det är inte omöjligt att turbinen hinner stanna helt. I det läget måste du arbeta upp laddtrycket upp en gång till.
En avlastningsventil ser till att evakuera den luft som annars hade bromsat upp aggregatet. På så vis bidrar den till att hålla turbinen igång. Utan det oönskade mottrycket fortsätter den ju att snurra av sin egen rörelseenergi under tiden som du växlar. När nästa avgasdos på nytt når aggregatet fortsätter proceduren mer eller mindre ostört. Laddtrycket hinner alltså inte sjunka drastiskt. Dock kan luftmängden evakueras på två olika sätt. Antingen rakt ut i tomma intet, i vilket ger det eftertraktade pysljudet (det mer publikinfriande av de två och som i folkmun kallas för dumpljud) eller så återcirkuleras avgasflödet tillbaka i systemet igen.
Men varför finns då två olika lösningar på en och samma uppgift?
Tja, kalla det för ett naturligt steg i utvecklingen. Moderna turbobilar är nämligen utrustade med en luftmassemätare. Den har som uppgift att registrera insugningsluftens värden, för att därefter anpassa bränslemängden så att blandningen blir optimal. Mätvärdet registreras redan innan aggregatet, vilket givetvis ställer till problem om du felaktigt monterar en öppen avlastningsventil, alltså en som skickar ut luftflödet ut i tomma intet. Bränsleblandningen är ju givetvis anpassad för det uppmätta luftvärdet och om det försvinner ur systemet uppstår givetvis felaktiga värden. När bränslet levereras förväntas det ju att motsvarande luftmängd finns kvar i systemet. Vad som sker i en sådan situation är att motorn förses med en för fet bränsleblandning. Lösningen är då givetvis att satsa på en sluten avlastningsventil, som både evakuerar luftströmmen och dessutom skickar tillbaka det i systemet via insuget. slutändan kvarstår alltså exakt samma avgasflöde i motorn och den automatiskt utmätta bränsleblandningen blir korrekt. En viktig sak att notera här är att en bypassventil automatiskt inte är samma sak som en återcirkulerande ventil. Bypass-ventil är bara den engelska termen för just en avlastningsventil, som i sin tur även i folkmun kallas för dumpventil eller blowoff ventil. Om just din Saab Turbo bör utrustas med en öppen eller återcirkulernade avlastningsventil är en detalj som din närmaste trimfirma bör ha koll på. Men i den något modernare skaran kan motorer med Trionic 5-styrsystem utrustas med öppen avlastningsventil. Bland dessa exempelvis Saab 9000 (1994-1998), ng900 (1994-1998) samt 9-3(1998-2000).