Dyrt? Det ligger en del jobb bakom ett sådant projekt. Är det en bänk (endast motor) ska det kopplas på en hel del kringutrustning i form av kylning, avgassug, diverse sensorer, kontakter och annatsom ska hjälpa till att öka marginalerna lite, så det inte går sönder direkt, och är det en rullande landsväg så ska ju bilen dit, monteras på och även där en del kringutrustning monteras på.
Att det sedan står någon som jobbar med detta dagligen-som vet hur man inte ska göra känns antagligen skönt. Han har ju stulit all utrustning, som aldrig går sönder och han har inga el eller hyreskostnader... Dessutom gör han det troligen i jobbet, och arbetar därför ideelt...
1000 spänn var riktigt hyfsat pris.
Själva processen är enkel: motorn-eller drivhjulen kopplas på en stor "broms" som man sedan kan läsa av. Man varvar helt enkelt ur på öppet spjäll, och datorer läser av hur mycket "broms" som krävs för att hålla vrvtalen inom en viss kurva. Av detta kan man seda avläsa alla de värden du vill veta: Effekt, hur laddtrycket (om sådant) påverkas, avgastemp, tändkurva, luftåtgång i insug (flöde), motortemp, ev. tendenser till spikning vid något tillfälle...
En heldag går fort om du dessutom använder utrustningen att optimera motorn! Fast det kostar betydligt mer.
Senast redigerat av smokeytorque (5 december 2010)
Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!