ChriZtoffer skrev:
Jag säger tvärt emot Rquired, klart du ska ha en SAAB!
Nog för att 9-3SS/SC har några år på nacken nu, men det är ändå ingen dålig bil. Effektmässigt så har den ju ett rejält övertag mot dom andra, ingen direkt turbokick i TTIDn men den drar riktigt fint och man blir lätt fartblind. Oavsett vanliga eller sportstolar så sitter man skönt, men sportstolarna är helt klart i en klass för sig själv, man sitter i dom, inte på (jämfört med många Tyskar).
Nu är jag visserligen rätt så partisk men 9-3an har ett fint chassi som tål en hel del, bra viktbalans och är allmänt kul att köra. Kanske inte den bästa känslan i paneler och reglage (lite plastigt) men så är den en hel del billigare än Mercedes/BMW också. Andrahandsvärdet behöver du nog inte oroa dig för nu, 9-3an är fortfarande eftertraktad och kommer nog att fortsätta vara så även när den nya har släppts.
Men oavsett vad vi alla här på forumet skriver så är det DU som ska ha bilen, så åk och provkör! Pilla, klämma och känna är det bästa sättet att avgöra vilken som är rätt bil för dig.
Anser du att man sitter "på" tyska sportstolar vet du inte vad du pratar om, dessa om några är rejält skålade och tar vi moderna stolar där tex "greppet" är justerbart som på nyare BMW i åtanke finns det inte en Saab-stol i varken modern eller gången tid som inte framstår som platt i jämförelse. Pumpa upp sidostödet i dessa kommer du knappt ur stolen, om det nu är det man föredrar.
Men som sagt, påstår du att man sitter "på" en tysk sportstol har du antingen aldrig suttit i en eller vet du inte skillnaden mellan en standardstol och en sportstol.
Angående chassiet, 9-3 må ha ett bra chassi långt ifrån tex. förra modellens värdelösa uppträdande men inte ens på dess tid (2002) var den vassare än A4, 3-serie eller C-klass och idag med minst en generation (snart två...) tyskar senare är 9-3 utspelad. Fortfarande inte tråkig, men varken körglädje eller väghållning är längre jämförbar. Lämpligast att jämföra med är en FWD Audi A4, och jämfört med en sådan är en 9-3 nervös och har sämre känsla. Nya A4 drar till exempel ingenting i ratten om man jämför med äldre FWD.
Dessutom är den som du nämner billig inuti, och andrahandsvärdet är inget man kan räkna bort. Saab har dåligt värde mycket på grund av att tillverkaren fortfarande är mer död än levande, i och med Saab´s kollaps sjönk begagnade bilar som en sten i värde och detta har inte hämtat sig. Detta påverkar självklart andrahandsvärdet på en ny Saab, framför allt jämfört med populära Audi eller Volvo.
Effektmässigt må den ha ett övertag för tillfället, men en 20-30hp hade jag gärna offrat för en så mycket bättre bil. En 9-3 känns inte som en modern bil, TS kan lika gärna köpa en 3år gammal 335d, A4 3.0tdi eller liknande för halva priset och ändå få bättre ekonomi i slutändan samtidigt som både E90 och A4 B8 känns mycket modernare än 9-3ss/sc.
Men sitter man med 3st. Saab har man uppenbarligen någon sorts fascination för märket.
Jungmar: Jag är strax över 1.70 och har en högst blygsam vikt, flugvikt jämfört med genomsnittssvensken. Sitter jag igenom Volvo eller Saab´s mjuka stolar tror jag starkt på att jag gjort detsamma om jag så vägde dubbelt så mycket, om inte i ännu högre grad. Men visst smaken är som...
Danne_gg påpekade dessutom en enorm fördel med tyska stolar, det utdragbara lårstödet som gör att man kan sitta perfekt oavsett längd. Dessutom nackstöd som går att skjuta fram mot nacken ordentligt och i vissa fall är hela övre halvan av ryggstödet möjligt att luta framåt precis som människans rygg faktiskt gör naturligt. Detta är tex. möjligt på Bmw´s komfortstolar.