2876
Sök

Vilken motor är billigast och trimma till driftsäkra 600-700hp

Skåning
739 Inlägg
11 december 2010
#61
ToTTeN skrev:
Mechanimal skrev:
ToTTeN skrev:

ls1 är en bra kandidat. Verkar vara en trevlig motor.

Kommer inte bli någonting nu ändå utan spånar bara lite.
but thats a V8 ;/
Vet!. Dock finns det många e36or i staterna som åker med den motorn.. Behöver man framhjul?? turbosarna får ju plats i hjulhusen..
Du ville väl inte ha V8 wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

1 062 Inlägg
11 december 2010
#62
RD_87 skrev:
Som jänkarna säger "There is no substitute for cubic inches"....
Inte om man tänker på Amerikanskt vis iaf wink

M.V.H.


7 274 Inlägg
11 december 2010
#63
AndreasPlars skrev:
RD_87 skrev:
Som jänkarna säger "There is no substitute for cubic inches"....
Inte om man tänker på Amerikanskt vis iaf wink

M.V.H.
En större motor är alltid en större motor wink


820 Inlägg
11 december 2010
#64
Läste tidigare i tråden att någon rekommenderade Audi 5an, den torde ju passa in jävligt bra på det du söker, lagom storlek, skottsäkra, finns hur mkt bröte som helst till dom?

Plus att en femma låter ju goare än en stor törstig v8a eller fjompig japanar sexa... wink wink

Om man säger

1 062 Inlägg
11 december 2010
#65
Brains skrev:
AndreasPlars skrev:
RD_87 skrev:
Som jänkarna säger "There is no substitute for cubic inches"....
Inte om man tänker på Amerikanskt vis iaf wink

M.V.H.
En större motor är alltid en större motor wink
På gott och ont ja..
Jänkarna har ju ofta tänkt att störst är bäst ha ha! smile

M.V.H.


24 Inlägg
12 december 2010
#66
Audi motorerna har väll väldiga oljeproblem som måste byggas om om man ska upp i den effekten?
Bmw 6:orna är ju rätt fina om man bara ändrar allt på dom:lol:
Varför inte som jag sa från början, e85, högt komp lite större turbo, insugskam på avgassidan och ett finare insug + svetsning av toppen då.

Att tänka på vid trimmnig är ju om det ska vara billigt är att ju fler cylindrar desto mindre spridare.

Exenpel på en v8: spridarstorlek x antal x 80% på spridarna /5,1        465x8x0,8/5,1=583  såna spridare har du ju redan 6st:)
Senast redigerat av Roslund (12 december 2010)

7 274 Inlägg
12 december 2010
#67
AndreasPlars skrev:
Brains skrev:
AndreasPlars skrev:

Inte om man tänker på Amerikanskt vis iaf wink

M.V.H.
En större motor är alltid en större motor wink
På gott och ont ja..
Jänkarna har ju ofta tänkt att störst är bäst ha ha! smile

M.V.H.
Ja men lite så är det faktiskt.
Man slipper ju stressa på grejerna lika hårt för att få ut samma effekt.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#68
Roslund skrev:
Audi motorerna har väll väldiga oljeproblem som måste byggas om om man ska upp i den effekten?
Bmw 6:orna är ju rätt fina om man bara ändrar allt på dom:lol:
Varför inte som jag sa från början, e85, högt komp lite större turbo, avgaskam på insugsidan och ett finare insug + svetsning av toppen då.

Att tänka på vid trimmnig är ju om det ska vara billigt är att ju fler cylindrar desto mindre spridare.

Exenpel på en v8: spridarstorlek x antal x 80% på spridarna /5,1        465x8x0,8/5,1=583  såna spridare har du ju redan 6st:)
Svetsning av toppen behövs inte. Gör man bara på m20 motorerna. Botten orkar inte så långt på m50 tyvärr. så då blir det nya kolvar och stakar isfl.

Som sagt. sitter bara och spånar och letar lämpliga kandidater smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

825 Inlägg
12 december 2010
#69
En Cheva V8 eller en Volvo / Audi femma . Annars är ju Nissans RB26DETT ( Skyline GTR ) ett väldigt bra val men den kostar väl mer också .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 december 2010
#70
RD_87 skrev:
Som jänkarna säger "There is no substitute for cubic inches"....
Jodå..."even more cubicinches" big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

24 Inlägg
12 december 2010
#71
Miakel på skogenracing bromsa 500whp med en motor med orginal kolvar och stakar så visst håller det om man har koll på grejorna:P trodde dom topparna va lika vattensjuka som alla bmw toppar:D

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 december 2010
#72
Roslund skrev:
Miakel på skogenracing bromsa 500whp med en motor med orginal kolvar och stakar så visst håller det om man har koll på grejorna:P trodde dom topparna va lika vattensjuka som alla bmw toppar:D
Vet man vad man gör håller bmw topparna väldigt bra!

Senaste snikbygget jag var med på bromsade ca 360 med de vanliga modsen på bränslesidan. Endast med B20 topp och original M20B25 botten. Såldes sen och bromsade 540 med annat styrsystem sen så ja, det håller skapligt om man är duktig på att mappa smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
13 december 2010
#73
Brains skrev:
AndreasPlars skrev:
Brains skrev:

En större motor är alltid en större motor wink
På gott och ont ja..
Jänkarna har ju ofta tänkt att störst är bäst ha ha! smile

M.V.H.
Ja men lite så är det faktiskt.
Man slipper ju stressa på grejerna lika hårt för att få ut samma effekt.
Precis, och med lägre ladd så har du max laddtryck tidigare, feels obvious to say but..
350 TPI med smidda grejer samt 16Tx2 och 0,6 bars laddtryck ger mig 550 häst och 750 Nm. Tänk om man skulle ladda dubbelt så mkt... Nej kör på max antal cylindrar and just RAPE THEM WITH FORCED INDUCTION! Typ en V16 med 4x jätteturbos? Hört att Veyron har hög toppfart osv? =P

"When innovation meets passion!"

517 Inlägg
13 december 2010
#74
De-Stijl skrev:
HEY

Är det verkligen Sant att man kan räkna ut effeken på det viset?? att multiplicera laddet med hp å få ut effekten??
Tycker det verkar lite joe labero över det det.. tex att ta en 500 hp sugis å ladda den med 1bar vad bör det bli för orra i teori å vad blir det på riktigt..
Ang din fråga på motorval så tycker jag du ska köra med bmw el volvo t5/6a
det va en som räknade ut åt mig på min sida i ett inlägg, att jag skulle få ut 300häst ur en 2liters motor med 4ventilssystem om man ladda 1,2bar. och det kan ju stämma då det är 150häst i en 320i E36. fast va man sett på de flesta som bygger turbo på bmw 6:or så ökar dom mer i häst än det dubbla vid 1bars ladd. det är lite knepigt det dära hehe

totten försök hitta en S50B30 motor smile då har du alla delar redan på din motor bara flytta över i stort sett, dom skaju tydligen hålla bra. fast kanske med lite uppdaterings grejer från M3 CSL  motorn, då allt är vidare utvecklat.


1 062 Inlägg
13 december 2010
#75
AndreasPlars skrev:
Brains skrev:
AndreasPlars skrev:
På gott och ont ja..
Jänkarna har ju ofta tänkt att störst är bäst ha ha! smile

M.V.H.
Ja men lite så är det faktiskt.
Man slipper ju stressa på grejerna lika hårt för att få ut samma effekt.
Det beror ju på materialval osv och på designen i övrigt. Stor motor betyder ofta tung motor och det är ju aldrig bra!
För mig står jänkare för charm, stil, kultur men idag lika mycket för omodern, ineffektivitet, rejält på efterkälken, omkörda av resten av bilvärlden, tappade marknadsandelar för varje år sedan 1960 typ.
Men ska man köra rakt fram så är det ju bra med en stor motor.

Men vikt är knappast en fördel om man ska kunna svänga fort samtidigt. Och speciellt inte i en liten E36:a

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (14 december 2010)


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 december 2010
#76
AndreasPlars skrev:
Det beror ju på materialval osv och på designen i övrigt. Stor motor betyder ofta tung motor och det är ju aldrig bra!
För mig står jänkare för charm, stil, kultur men idag lika mycket för omodern, ineffektivitet, rejält på efterkälken, omkörda av resten av bilvärlden, tappade marknadsandelar för varje år sedan 1960 typ.
Men ska man köra rakt fram så är det ju bra med en stor motor.

Men vikt är knappast en fördel om man ska kunna svänga fort samtidigt. Och speciellt inte i en liten E36:a

M.V.H.
Ja då är det ju bra svårt för dig att inse att en LS1 med tillbehörande T-56 Tremec väger lika mycket som en 13B motor i 90+ RX7'or. Om du nu ska tro på rykten så exploderar bilar i färgglada färger av lustgas, japanska bilar går i Mach 4 och Veyron är gjord av teflon..

Uttala dig inte om saker du inte vet något om.

Ett till exempel dessutom. Den motorn jag har i min lilla skuta, som ligger på 7,2 liter, dvs 455 kubiktum är ingen liten pjäs. Dock om man lyfter på ett aluminium insug så väger den lika mycket som en Cheva 350.




Ontopic.

Om du endast är ute efter effekt, så är billigaste alternativet att beställa en LQ9 motor från ebay, cirka 2200 dollar i kartong och sedan slänga på en snigel och ladda jävel. LQ9, till skillnad från sina LS kusiner har stål block och bättre flödande insug, samt med sina 6 liter i volym så går det att trycka ut sjuka mängder hästar för lite pengar ur dem.

Om du nu känner dig tvungen att spara på vikten ner i minsta detalj, så är det en LS1 med smidda kolvar och stakar. Alu blocket gillar dock inte överladdning så mycket, så jag skulle nog ta det lungt på den fronten.
Senast redigerat av Rinnegan (14 december 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 062 Inlägg
14 december 2010
#77
Rinnegan skrev:
AndreasPlars skrev:
Det beror ju på materialval osv och på designen i övrigt. Stor motor betyder ofta tung motor och det är ju aldrig bra!
För mig står jänkare för charm, stil, kultur men idag lika mycket för omodern, ineffektivitet, rejält på efterkälken, omkörda av resten av bilvärlden, tappade marknadsandelar för varje år sedan 1960 typ.
Men ska man köra rakt fram så är det ju bra med en stor motor.

Men vikt är knappast en fördel om man ska kunna svänga fort samtidigt. Och speciellt inte i en liten E36:a

M.V.H.
Ja då är det ju bra svårt för dig att inse att en LS1 med tillbehörande T-56 Tremec väger lika mycket som en 13B motor i 90+ RX7'or. Om du nu ska tro på rykten så exploderar bilar i färgglada färger av lustgas, japanska bilar går i Mach 4 och Veyron är gjord av teflon..

Uttala dig inte om saker du inte vet något om.

.
Vad har jag uttryckt mig om som jag inte vet?
Du hänvisar till en motor när vi pratar vikt och en annan när det gäller priset!

LQ9 har vad jag vet gjutjärnsblock och ibland även topparna i gjutjärn. Lätt? Knappast!
LS1 är heller knappast billig att köpa in i detta samanhang.

M.V.H.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 december 2010
#78
AndreasPlars skrev:
Vad har jag uttryckt mig om som jag inte vet?
Du hänvisar till en motor när vi pratar vikt och en annan när det gäller priset!

LQ9 har vad jag vet gjutjärnsblock och ibland även topparna i gjutjärn. Lätt? Knappast!
LS1 är heller knappast billig att köpa in i detta samanhang.

M.V.H.
Orsaken jag hänvisar till en motor när det gäller pris, och en annan när det gäller vikt och effekt, är just för orsaken att det skiljer helvetes mycket mellan de två motorerna, även om priset inte är så olika.
Gjutjärns block har mer hållbarhet men väger mer.
Aluminium block väger mindre men har mindre hållbarhet.
Hur mycket vill du kompromissa om detta?
Om du nu känner att du bara vill nöja dig med att kunna få ut cirka 1100hk med bra driftsäkerhet så kan du ju nöja dig med en LS1 med gjutna kolvar och stakar och bra stora aggregat.
Om du nu känner att du vill ha mer än det, så sikta på en LQ9.


LQ9 har "ibland" toppar i gjutjärn?
Har du någon koll på motorn alls?
Om du nu har hakad upp dig på att de "ibland" har gjutjärns toppar enligt dig, släng på ett par LS6 toppar så har du det problemet löst. Om du nu tycker att det är ett problem givetvis.
Sen när du liks håller på med det, så kan du ju också slänga i en LS3 kam, större spridare och mappa om ECU'n så har du cirka 470 sughästar att leka med.


Det går att hitta LS1 motorer med wiring harness och T-56 Tremec lådor komplett för runt 2000 dollar. Om nu du tycker att det är "knappast billigt" så lär du pissa på dig om du kollar vad en 2JZ snurra går lös på t.ex.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

614 Inlägg
14 december 2010
#79
Kan hända att jag är ute och cyklar här men kan inte en Saab 9000 motor vara ett hyfsat bra altenativ?
Har konstigt nog aldrig kört en saab 9000 men det sägs ju att dom ska stå pall för mycket och gå otroligt bra.  Rätt eller fel får ni andra bestämma big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 december 2010
#80
T5:an från en 9000 står pall för runt 450-500 vad gäller kolvar, stakar osv, men för 600-700 häst så är det billigare samt hållbarare att köra på en M50B25 eller en LS1.

"When innovation meets passion!"


Sök