AndreasPlars skrev:
Vad har jag uttryckt mig om som jag inte vet?
Du hänvisar till en motor när vi pratar vikt och en annan när det gäller priset!
LQ9 har vad jag vet gjutjärnsblock och ibland även topparna i gjutjärn. Lätt? Knappast!
LS1 är heller knappast billig att köpa in i detta samanhang.
M.V.H.
Orsaken jag hänvisar till en motor när det gäller pris, och en annan när det gäller vikt och effekt, är just för orsaken att det skiljer helvetes mycket mellan de två motorerna, även om priset inte är så olika.
Gjutjärns block har mer hållbarhet men väger mer.
Aluminium block väger mindre men har mindre hållbarhet.
Hur mycket vill du kompromissa om detta?
Om du nu känner att du bara vill nöja dig med att kunna få ut cirka 1100hk med bra driftsäkerhet så kan du ju nöja dig med en LS1 med gjutna kolvar och stakar och bra stora aggregat.
Om du nu känner att du vill ha mer än det, så sikta på en LQ9.
LQ9 har "ibland" toppar i gjutjärn?
Har du någon koll på motorn alls?
Om du nu har hakad upp dig på att de "ibland" har gjutjärns toppar enligt dig, släng på ett par LS6 toppar så har du det problemet löst. Om du nu tycker att det är ett problem givetvis.
Sen när du liks håller på med det, så kan du ju också slänga i en LS3 kam, större spridare och mappa om ECU'n så har du cirka 470 sughästar att leka med.
Det går att hitta LS1 motorer med wiring harness och T-56 Tremec lådor komplett för runt 2000 dollar. Om nu du tycker att det är "knappast billigt" så lär du pissa på dig om du kollar vad en 2JZ snurra går lös på t.ex.