3641
Sök

Vilken motor är billigast och trimma till driftsäkra 600-700hp

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#1
Vilken motor är "billigast" och trimma till driftsäkra 600-700hp

Målet är att åka driftsäkert och ha ett brett register.
Driftsäkert menar jag att den klarar sig större problem. och räcker med 4oljebyten på en sesång@500mil.


Motivera varför den är "Bäst" och tippsa gärna om någon som byggt på den setupp ni tänker på och uppskatta pris. Och säg gärna vilka bilar motorn sitter i.


Edit. INTE v8 eller större

Edit. INTE disel
Senast redigerat av ToTTeN (5 december 2010)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

"Unloaded"
1 557 Inlägg
5 december 2010
#2
Vill ju säga M50B25, men tror att en amerikansk V8 är billigare i slutändan, most bang for buck är nog en Cheva 350, då delar till en sådan är billigare än till en BMW-sexa, och då är det dessutom en mkt större litervolym(5,7 liter) och 2 till cylindrar. Kan tyvärr inte länka till något specifikt och jag är inte mer än lekman men sett till reservdelspris/trimdelspriser så är nog V8:an från USA att föredra.

"When innovation meets passion!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#3
Mechanimal skrev:
Vill ju säga M50B25, men tror att en amerikansk V8 är billigare i slutändan, most bang for buck är nog en Cheva 350, då delar till en sådan är billigare än till en BMW-sexa, och då är det dessutom en mkt större litervolym(5,7 liter) och 2 till cylindrar. Kan tyvärr inte länka till något specifikt och jag är inte mer än lekman men sett till reservdelspris/trimdelspriser så är nog V8:an från USA att föredra.

Editerade en sak smile.. Svara gärna igen.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

354 Inlägg
5 december 2010
#4
supras 2jz-get!!! big_smile otrooliga motorer..


MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

176 Inlägg
5 december 2010
#5
Billigast är ju klart en gammal merca diesel för ca30000kr så har du ca450hk 700nm driftsäkra men det är ju inte 600 - 700hk som du va ute efter, men en amerekansk v8 är ju inte heller så dyr att trimma


7 120 Inlägg
5 december 2010
#6
Skulle också tro någon BMW sexa, eller kanske SAAB T5?

maattias skrev:
supras 2jz-get!!! big_smile otrooliga motorer..


MVH. Mattias

Bara motorn utan trim är hiskeligt dyr, så är tveksam till den.

dkws2 skrev:
Billigast är ju klart en gammal merca diesel för ca30000kr så har du ca450hk 700nm driftsäkra men det är ju inte 600 - 700hk som du va ute efter, men en amerekansk v8 är ju inte heller så dyr att trimma

Var ju inte det han var ute efter..

354 Inlägg
5 december 2010
#7
Aerodynamik skrev:
Skulle också tro någon BMW sexa, eller kanske SAAB T5?

maattias skrev:
supras 2jz-get!!! big_smile otrooliga motorer..


MVH. Mattias

Bara motorn utan trim är hiskeligt dyr, så är tveksam till den.

dkws2 skrev:
Billigast är ju klart en gammal merca diesel för ca30000kr så har du ca450hk 700nm driftsäkra men det är ju inte 600 - 700hk som du va ute efter, men en amerekansk v8 är ju inte heller så dyr att trimma

Var ju inte det han var ute efter..

ja dom e inte helt gratis.. Men finns dom som bänkar till närmare 4 siffriga tal på bänken med STANDARD botten! skuffar inn ordenltigt med luft bara! Så den e garanterat driftsäker ennu vid 600hk.. en m50 kostar inte mera en en pack öl, men ska du ha den driftsäker till 600-700 blir den rejält dyr i slutändan!


MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#8
dkws2 skrev:
Billigast är ju klart en gammal merca diesel för ca30000kr så har du ca450hk 700nm driftsäkra men det är ju inte 600 - 700hk som du va ute efter, men en amerekansk v8 är ju inte heller så dyr att trimma

Editerade igen. inte disel. och inte v8. och efektmålen jag frågar efter är de jag är ute efter. stor skillnad på 450hk och 600hk.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

78 Inlägg
5 december 2010
#9
1jz-gte, som jag har skrivit i några andra trådar. Om inte 16-20k är för dyrt för en motor? tongue

Edit: Glömde skriva varför också tongue

Den har smidd bottendel original som pallar 600hk+ toppen flödar bra, wesslan på garaget kör den motorn vad jag vet annars så kör driftworks med den i sin r32 drifting bil smile
Senast redigerat av iAudi (5 december 2010)

7 120 Inlägg
5 december 2010
#10
iAudi skrev:
1jz-gte, som jag har skrivit i några andra trådar. Om inte 16-20k är för dyrt för en motor? tongue

Smidda kolvar i en sån, inget dåligt val faktiskt tillsammans med typ RB25 låda

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#11
Dansken- skrev:
Om du vill ha ett brett register, letar du efter en motor med så mycket slagvolym som möjligt. Nog svårt att hitta en 6:a på mer än typ 4 liter, så varför vill du inte ha en V8. En LS9 motor behöver du ju inte alls trimma, för det är 630 hk standard och då får du en skottsäker motor med mycket brett register, för det är ju 6,2 liter. En sprillans ny motor går på 21000$, så det är ju inte helt billigt, men en skottsäker motor, där du kan lägga tiden på vägen/banan istället för i garaget.

145 110:- sek är mycket pengar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Ex-08'a
113 Inlägg
5 december 2010
#12
Aerodynamik skrev:
Skulle också tro någon BMW sexa, eller kanske SAAB T5?

en saab T5 motor skulle nog kunna vara en god kandidat, väldigt hållbar bottendel och med smidda kolvar och stakar, kolla på nordcuhr's olika saabar smile,men annars nån bmw sexa som aerodynamik säger
Senast redigerat av embe (5 december 2010)


310 Inlägg
5 december 2010
#13
om det inte ska vara v8 eller diesel så skulle jag nog säga 2jz-gte, annars kanske en bmw sexa smile


3 714 Inlägg
5 december 2010
#14
Bmw 6:a är en bra kandidat typ M50B25

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

6 Inlägg
5 december 2010
#15
Helt seriöst. försök komma över en gammal bmw 6a på 3,5liter från en  bmw745 från tidigt 80tal. sitter k27a orginal och blocket är står pall för typ 700 häst då det är hel smitt och bara det bästa andvändes.0,3ladd 252 hästkrafter orginal.

7 274 Inlägg
5 december 2010
#16
Driftsäkert och brett register på 600-700hp då lär du nog ha en ganska stor motor.
Det är just säkerheten som kostar.

Vettefan om jag skulle klassa 145,000kr som dyrt för en driftsäker 600+ motor.
Klart att det är mycket pengar men smakar det så kostar det tyvärr.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
5 december 2010
#17
Saab T5 eller jänkejärn, jag skulle satsat på en v8. Mycket mos för rimliga summor och en amerikansk v8 är alltid en amerikansk v8 wink

Rock'n Roll

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 december 2010
#18
996 snurra? Kommer inte ihåg beteckning på nån av dom och kanske är liite dyra, men dom håller jävligt bra och turbosnurrorna är det ju 500hk i original om inte mer. Lite mapp, bra avgassystem och lite värre intercoolers så är det bara att åka på typ wink


854 Inlägg
6 december 2010
#19
Håller med Brains om att 145k för en sådan motor inte är speciellt dyrt. Vad är din budget i så fall? Om du ska bygga en motor med bra prylar så kommer det dra iväg. Sätt dig och räkna lite på vad saker i allmänhet kostar så ser du nog snabbt att det drar iväg långt över 100k.


5 710 Inlägg
6 december 2010
#20
Jag tycker inte SAAB:s motorer är en bra kandidat för dina krav....en såpass lite motor med så hög effekt då får man gaaanska höga förbränningstryck och för att komma upp i effekt får man nog varva lite mer än original.
Kombinationen är inte direkt bra för hållbarheten och de som åker med dessa effekter får skruva ganska ofta....det är iaf inte bara "byta olja o köra".
Inte heller det breda registret uppfylls om man nu har krav att ett brett register är från ett par tusen varv och till varvstopp.
Detta kan man nog säga generellt om alla "små" motorer.

Får man fråga vad du skall ha motorn till? det är inga dåliga krav du ställer.....räkna då med att det kostar. I sammanhangen tycker inte jag heller det är mycket pengar med 150K.

MVH Jonas
..............


Sök