3416
Sök

Volvo 945 -95 projekt v8

6 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Hej!
Jag undrar om man kan få vilken v8 som helst besiktad i en 945 -95 om man kan få till avgaskraven?
Bur å spnt håller jag på å bygger men vet inte vilken motor jag ska ha i så gärna tips å råd vilken v8 som är bäst lämpad att trycka ner under huven big_smile

8 251 Inlägg
5 december 2010
Beror ju på lite hur man tänkt göra med hur den ska besiktas, men i 900-serien får du ju ha 238hk och 300Nm. Eller 328Nm med max 2:95 på ettan. Kör man den som ombyggt fordon finns det ju troligen lite mer svängrum. Du bör ju för enkelhets skull använda en liten 8 med katalysator för enkelhets skull. Cheva 305 är ju ett populärt val.

6 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Tack så mycket smile ja har beställt burbygge å sen bytta till större bromsar å så hade jag tänkt att ha ca 400-500hk så kan man klara avgaskraven med en v8 från tex 60-70 talet? å behöver man göra nått mer för att få den genom besktningen utan att dom klagar?

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 december 2010
använd en modern v8 med katt typ en ls1

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

8 251 Inlägg
5 december 2010
Joelsson skrev:
Tack så mycket smile ja har beställt burbygge å sen bytta till större bromsar å så hade jag tänkt att ha ca 400-500hk så kan man klara avgaskraven med en v8 från tex 60-70 talet? å behöver man göra nått mer för att få den genom besktningen utan att dom klagar?

Klart du kan, men det kräver intyg från motortillverkaren samt att motorn är original. Det enklaste besiktningsmässigt är en modern motor med katalysator om du vills lippa strula med intyg som det inte är säkert att du kan få ut.

Sen är det ju som så att med tanke på vikten så kan det bli svårt att få igenom mer än 300hk. Det finsn ju trots allt gränser, men man kan ju om det är motiverat gå förbi dem. Men det är ju inget man kan räkna med.

6 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
får en ls1 plats under huven på 900 serien?

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 december 2010
Joelsson skrev:

sitter ju en sådan i hasses 945:a den som han köpte av matte thollander

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

6 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Joelsson skrev:

Klart du kan, men det kräver intyg från motortillverkaren samt att motorn är original. Det enklaste besiktningsmässigt är en modern motor med katalysator om du vills lippa strula med intyg som det inte är säkert att du kan få ut.

Sen är det ju som så att med tanke på vikten så kan det bli svårt att få igenom mer än 300hk. Det finsn ju trots allt gränser, men man kan ju om det är motiverat gå förbi dem. Men det är ju inget man kan räkna med.

vad är dä för viktgränser om man ska mer än 300hk?

6 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
ironhead skrev:
Joelsson skrev:

sitter ju en sådan i hasses 945:a den som han köpte av matte thollander

ok tack så mycket smile ska se ifall jag få tag på en sån för ett vettigt pris smile

312 Inlägg
5 december 2010
Du får väl regga den som ombyggt fordon då är det max 15 kw per 100 kg. Så du kan väl ha runt 300-350hk beroende på hur mycket han väger.

6 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
ExtremeBoost skrev:
Du får väl regga den som ombyggt fordon då är det max 15 kw per 100 kg. Så du kan väl ha runt 300-350hk beroende på hur mycket han väger.

jag hade tänkt å ligga runt samma som den gör orginal. dä enda jag har tänkta å göra är å ta ur all inredning som jag redan gjort å sen bygga bur å andra grejer så jag tror jag landar runt 1300-1500 kanske när jag är klart med alltihop.

Sök