2498
Sök

Däck made in China?

281 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Jag ville ha Pirelli Winter Carving Edge men den firman har inga stålfälgar, bara LM och vi vill gärna ha monterat komplett. En annan hade däck som heter Meteor och beg. fälgar. Jag såg bara lovord på nätet om dessa däck. Made in China står det på dom såg jag när ett par togs hem. Är det skräp och bör dom vara mkt billigre än ex. Pirelli, eller är allt från Kina nu?
Senast redigerat av Notte (6 december 2010)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

8 883 Inlägg
6 december 2010
Själv har jag adrig hört talas om märket och skulle än mindre köpa däck från Kina även om dom är "billiga" om det är skräp törs jag inte utala mig om.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

* Voff voff *
10 595 Inlägg
6 december 2010
Notte skrev:
Jag ville ha Pirelli Winter Carving Edge men den firman har inga stålfälgar, bara LM och vi vill gärna ha monterat komplett. En annan hade däck som heter Meteor och beg. fälgar. Jag såg bara lovord på nätet om dessa däck. Made in China står det på dom såg jag när ett par togs hem. Är det skräp och bör dom vara mkt billigre än ex. Pirelli, eller är allt fån Kina nu?

Sannolikt är det, likt dom flesta andra Kina-däck, livsfarligt skräp, tyvärr!

Kika i däcktesterna på www.automotorsport.se t.ex. så får du se hur pinsamt usla budget-däcken är på vintern...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

KHRacing
6 december 2010
Brådhis skrev:
Notte skrev:
Jag ville ha Pirelli Winter Carving Edge men den firman har inga stålfälgar, bara LM och vi vill gärna ha monterat komplett. En annan hade däck som heter Meteor och beg. fälgar. Jag såg bara lovord på nätet om dessa däck. Made in China står det på dom såg jag när ett par togs hem. Är det skräp och bör dom vara mkt billigre än ex. Pirelli, eller är allt fån Kina nu?

Kika i däcktesterna på www.automotorsport.se t.ex. så får du se hur pinsamt usla budget-däcken är på vintern...

//Brådhis

Bättre skapa sig en egen uppfdattning tycker jag dock än att läsa tester.

vad är det som säger att ett testdäck är exakt som ett köpt hos en däcksfirma ?

så var det iaf inte för nåt år sedan, massa snack i media om just detta.

Jag kör på Toyo Snowproxes, fick bland de sämsta betygen i Teknikens Världs test ör nån månad sedan, men jag är helnöjd & de är tysta, greppar skitbra.

* Voff voff *
10 595 Inlägg
6 december 2010
KHRacing skrev:
Brådhis skrev:
Notte skrev:

//Brådhis

Bättre skapa sig en egen uppfdattning tycker jag dock än att läsa tester.

vad är det som säger att ett testdäck är exakt som ett köpt hos en däcksfirma ?

så var det iaf inte för nåt år sedan, massa snack i media om just detta.

Jag kör på Toyo Snowproxes, fick bland de sämsta betygen i Teknikens Världs test ör nån månad sedan, men jag är helnöjd & de är tysta, greppar skitbra.

För all del... Men det blir dyrt i längden att skita i testerna och köpa egna för att testa och upptäcka att det är skit! Bättre då att pröjsa några spänn för en motortidning och läsa deras tester! Måhända kan dom missa dom få budgetdäck som fungerar hjälpligt, men det kan man leva med... smile

Jag har gjort misstaget att köpa budgetdäck på en däckhandlares inrådan och det gör jag aldrig om! Skitdäcken var halare på regnvåt asfalt på sommaren än vad mina GoodYear UG500 är på snö och is nu på vintern! Fullständigt livsfarliga! Gick inte ens att hålla normal trafikrytm i rondeller utan att dom understyrde... Sjukt! Zeetex hette dyngan! Köp aldrig dessa, inte ens för att "testa"!

//Brådhis

KHRacing
6 december 2010
Brådhis skrev:
För all del... Men det blir dyrt i längden att skita i testerna och köpa egna för att testa och upptäcka att det är skit! Bättre då att pröjsa några spänn för en motortidning och läsa deras tester! Måhända kan dom missa dom få budgetdäck som fungerar hjälpligt, men det kan man leva med... smile

Jag har gjort misstaget att köpa budgetdäck på en däckhandlares inrådan och det gör jag aldrig om! Skitdäcken var halare på regnvåt asfalt på sommaren än vad mina GoodYear UG500 är på snö och is nu på vintern! Fullständigt livsfarliga! Gick inte ens att hålla normal trafikrytm i rondeller utan att dom understyrde... Sjukt! Zeetex hette dyngan! Köp aldrig dessa, inte ens för att "testa"!

//Brådhis

D C P är ett till kinamärke som inte ens är runda från fabriken,,, ej rekommenderade

281 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Dessa hade samma pris som Pirelli, han säljer bara däck från EU står det på hemsidan.

* Voff voff *
10 595 Inlägg
6 december 2010
Notte skrev:
Dessa hade samma pris som Pirelli, han säljer bara däck från EU står det på hemsidan.

Då bör du upplysa honom om att Kina inte är med i EU... wink

//Brådhis

84 Inlägg
6 december 2010
KHRacing skrev:

Har också dom just nu, tycker de är rätt sunkiga jämfört med t.ex GY Ultragrip, Nokian Hakkapeliitta, Gislaved Nordfrost, Michelin Ivalo och andra riktiga vinterdäck jag kört på.

Mvh//Tobbe

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
6 december 2010
Körde på nordman 2 på förra audin, köpte dom nya av en kompis för 500kr/st, och de priset var dom helt klart värda. Tro de var ett gammalt hakkapelitta mönster, å efter 3 vintrar så var de fortfarande bra mönster och endast några enstaka dubb saknades...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

* Voff voff *
10 595 Inlägg
6 december 2010
TobbeE_87 skrev:
Körde på nordman 2 på förra audin, köpte dom nya av en kompis för 500kr/st, och de priset var dom helt klart värda. Tro de var ett gammalt hakkapelitta mönster, å efter 3 vintrar så var de fortfarande bra mönster och endast några enstaka dubb saknades...

Nordman är Nokians eget märke och dom använder som regel äldre Hakka-mönster på dom däcken!

http://www.nordmantyres.com/hem

//Brådhis

KHRacing
6 december 2010
The_Dagger skrev:
KHRacing skrev:

Har också dom just nu, tycker de är rätt sunkiga jämfört med t.ex GY Ultragrip, Nokian Hakkapeliitta, Gislaved Nordfrost, Michelin Ivalo och andra riktiga vinterdäck jag kört på.

Men du kör ju en liten skitbil.... (gör ju jag med iofs) smile

84 Inlägg
6 december 2010
Brådhis skrev:
TobbeE_87 skrev:

Nordman är Nokians eget märke och dom använder som regel äldre Hakka-mönster på dom däcken!

//Brådhis

Kan ju kanske va ett bra alternativ om man inte har så stor plånbok då smile

Mvh//Tobbe

84 Inlägg
6 december 2010
KHRacing skrev:
The_Dagger skrev:
KHRacing skrev:

Men du kör ju en liten skitbil.... (gör ju jag med iofs) smile

Skitbil möjligen, men liten vettifan!

Mvh//Tobbe

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
6 december 2010
Brådhis skrev:
TobbeE_87 skrev:

//Brådhis

Ok, var de ja ville minnas, men vart osäker. Står iaf made in prc(china) på dom...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

807 Inlägg
6 december 2010
Brådhis skrev:
Notte skrev:

//Brådhis

dom ska man inte lita på, köpta jävlar hela högen. Ett däck får asbra betyg i ett test o dåligt i ett annat.

I'd rather die like a man, than live like a coward

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2010
Jag har Meteor "sommarsulor" bak på min ena Passat. Är ett däck som "alla andra" Kina-däck, dvs OK vid torrt väglag, o sämre vid våta/blöta vägbanor. Jag har dock inte upplevt de som överdrivet hala. Slitstyrkan är fenomenal de har rullat dryga 9000mil o det är fortfarande knappa 3mm kvar, där har du Meteor förmodade bästa egenskap*haha*. Hur deras vinterdäck är vet jag ej, men räkna med att de är mediokra men förmodligen ett bättre val än 5-6 år gamla halvslitna, uttorkade "märkesdäck".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
7 december 2010
Zadran skrev:
KHRacing skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

D C P är ett till kinamärke som inte ens är runda från fabriken,,, ej rekommenderade

Detta beror inte på just kina-däck! Vi fick in ett par Bridgestone som inte heller var runda. Så alla däckmärken har nog något däck som inte blivit helt runt just den gången!

Jo D C P är så..jag köpte liksom 14st 205/40-17 på ett bräde (NYA), inget var runt.

281 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Jag har Meteor "sommarsulor" bak på min ena Passat. Är ett däck som "alla andra" Kina-däck, dvs OK vid torrt väglag, o sämre vid våta/blöta vägbanor. Jag har dock inte upplevt de som överdrivet hala. Slitstyrkan är fenomenal de har rullat dryga 9000mil o det är fortfarande knappa 3mm kvar, där har du Meteor förmodade bästa egenskap*haha*. Hur deras vinterdäck är vet jag ej, men räkna med att de är mediokra men förmodligen ett bättre val än 5-6 år gamla halvslitna, uttorkade "märkesdäck".

Meteor är kanske hårdare med mindre gummi och bör väl vara billigare?

Våra har samma pris som Pirelli gjorda i Tyskland.
Nu ska jag leta tester och priser

huh?
10 427 Inlägg
7 december 2010
drazen_gti skrev:
Brådhis skrev:
Notte skrev:

//Brådhis

dom ska man inte lita på, köpta jävlar hela högen. Ett däck får asbra betyg i ett test o dåligt i ett annat.

Därför man läser flera tester och jämför däremellan. Nokian Hakkpelliitta 7 och Continental Ice Contact
är årets dubbdäck totalt sett. Sen räknar olika tidningar och därför kan det där nya nordiska friktionsdäcket
från Goodyear komma etta i Teknikens Världs test och på typ 14:e plats i Auto Motor & Sports test.

Sök