2958
Sök

Ventilerna tar i! saab 9000

265 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#1
hej! jag har nu rivit isär min motor, det visar sig att de vänstra insugsventilerna tar i kolvarna på alla 4 cylindrar..... har gropar i kolvarna som ser färska ut och ventilerna är de inte ett ända märke på. nu är de så att toppen blev planad sommaren -08, det måste ju ha blivit något fel redan där?
jag tycker det är väldigt lustigt att det bara är de vänstra ventilerna som tar imot. vad kan de bero på?
All hjälp jag kan få om hur jag ska lösa detta uppskattas smile
tack på förhand!

P.S ska försöka få bilder på de till imorn smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

Tvivlare
2 266 Inlägg
7 december 2010
#2
Bild! Kan va så att kolvarna är urfrästa från fabrik smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Smålänning
7 883 Inlägg
7 december 2010
#3
Saab 9000i med B202i-motor?

På dom har kolvarna s.k ventilurtag på insugssidan, frö att dom skulle ta i kolvarna annars.

Tar dom i så det skramlar har du satt kammen fel wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

265 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#4
det är en 2,3i och man ser att ventilerna har tagit i, det är inte urfräst dessutom så är det inte lika djupt på alla cylindrar.....
twin_cam skrev:
Saab 9000i med B202i-motor?

På dom har kolvarna s.k ventilurtag på insugssidan, frö att dom skulle ta i kolvarna annars.

Tar dom i så det skramlar har du satt kammen fel wink

Rise and rise again, until lambs become lions!

Smålänning
7 883 Inlägg
7 december 2010
#5
Saabarn_Eric skrev:
det är en 2,3i och man ser att ventilerna har tagit i, det är inte urfräst dessutom så är det inte lika djupt på alla cylindrar.....
twin_cam skrev:
Saab 9000i med B202i-motor?

På dom har kolvarna s.k ventilurtag på insugssidan, frö att dom skulle ta i kolvarna annars.

Tar dom i så det skramlar har du satt kammen fel wink


Okej.

Då får du byta topplock. Elelr i alla fall ventiler.

Jag har för mig att även B234i har ventilurtag, dock har jag inte rivit så mycket i dom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

88 Inlägg
8 december 2010
#6
hade samma problem me min i somras ja bytte toppen sen körde jag igen har funkat fint inga misljud.. att de inte är lika djupa urfräsningar i alla kolvar kan ju ha med balansering och göra men jag vet inte är inte så grym själv på motorer de har ja vänner till :-P


265 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#7
haha jag känner mig bra dum nu:P det visade sig att ventilerna bara tog i sotet på kolvarna och INTE i själva kolven så det är bara tuta o köra big_smile och BTW så finns det inga urfräsningar i mina kolvar

Rise and rise again, until lambs become lions!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 december 2010
#8
saabaero9k skrev:
hade samma problem me min i somras ja bytte toppen sen körde jag igen har funkat fint inga misljud.. att de inte är lika djupa urfräsningar i alla kolvar kan ju ha med balansering och göra men jag vet inte är inte så grym själv på motorer de har ja vänner till :-P

Har svårt att tänka mig att man balanserar genom att fräsa i kolvtoppen...

Rock'n Roll


Sök