4056
Sök

Volvo 240 -83 B21A - Konstigt värme/kok problem

63 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Nu är det vinter och självklart ska problemen börja komma.

När bilen är kall eller hyffsat kall, och ska startas, så blir den varm väldigt fort. Lägger sig i normal arbetstemperatur för att sedan stiga uppåt och "koka". När detta händer börjar det bubbla ur vatten från expansionskärlet, MEN känner jag på motorn är den inte kokhet, utan ljummen bara. Övre kylarslangen är kall samt den nedre. Samtidigt som detta börjar de blåsa iskallt från fläktarna i kupén.

Så fort jag känner att fläktarna börjar blåsa kallt igen, efter skön varm värme så frikopplar jag och lägger mig på ca 4000 varv, och då släpper det efter 3-10~ sek. Efter det kommer symtomen aldrig tillbaka igen förrän bilen har stått och blivit kall eller hyffsat kall. Det räcker att den blir så kall att det är på gränsen till att jag behöver choke, och i de fallen så är den ju inte helt kall utan blåser direkt ljummet ur fläktarna. Därav har jag uteslutit ispropp?
Det kan väldigt sällan börja lukta bränt ur fläktarna i kupén när det blåser varmt. Men det är en väldigt svag lukt, dock luktar det ju ändå!

Allt började efter jag stått ute EN natt i ca -20º efter att ha stått i kallgarage med motorvärmare jämt annars.

Det jag har gjort är:

* I somras spolat rent kylsystemet, fan va skiiiiit de kom ut! Efter det + lite WD40 på tempgivarn så började tempmätarn visa korrekt. Tidigare bara stigit 1/5 ungefär.

* Bytte idag till en ny termostat från mekonomen (Öppnar vid 92º).

* Mekonomen gjorde komptest idag och det visade inga fel.

Vet inte hur många liter systemet ligger på, men har iaf ca 5-6L Glykol i.


Har säkert glömt något men då är det ju bara att fråga!



Mvh
Mogge

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#2
Gissar på ispropp. Med tanke på hur kallt det är här så känns det som att det är nåt åt det hållet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#3
Kan tillägga i efterhand som jag kom på, att den natten den stod ute va det kanske bara 2-3L Glykol i och mycket troligt en ispropp då det va så kallt. Sen va jag in på en gör det själv mack och tippade ur så jag kunde fylla på med 5L glykol till. Detta va i söndags om jag inte minns helt fel. Inte kört så mycket bil, några vändor i stan. Kanske inte hunnit blanda sig ordentligt än?

Btw AirOne, diggar din bild, såg Konvoy i helgen och den är så jäkla bra! Sorry för OffTopic :p

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#4
morgan_aman skrev:
Kan tillägga i efterhand som jag kom på, att den natten den stod ute va det kanske bara 2-3L Glykol i och mycket troligt en ispropp då det va så kallt. Sen va jag in på en gör det själv mack och tippade ur så jag kunde fylla på med 5L glykol till. Detta va i söndags om jag inte minns helt fel. Inte kört så mycket bil, några vändor i stan. Kanske inte hunnit blanda sig ordentligt än?

Btw AirOne, diggar din bild, såg Konvoy i helgen och den är så jäkla bra! Sorry för OffTopic :p

Jo men fyllde du bara på glykol eller blandade du med vatten, såsom man ska? smile

Och jo..den är grym tongue

Edit: Och varmkörde du när du fyllde på så det fick sjunka undan, och sedan toppfyllde?
Senast redigerat av AirOne (8 december 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#5
Efter jag tippat ur ca 5L vätska som va i, fyllde jag på 5L ren koncentrerad glykol direkt, bilen va ju redan varm då jag kom till macken och fortf varm när jag åkte därifrån. Åkte några vändor på stan för att sedan stanna och kolla till nivån, och den låg/ligger på max strecket. Efter dom ggr det har bubblat över som jag sa, har jag fyllt på med antingen nån skvätt koncentrerad glykol som jag haft över eller vanligt vatten.

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#6
Uhm..okej. Du vet om att man ska blanda ungefär 50/50 vatten och glykol va? Häller man i bara glykol så blir det visserligen bättre än rent vatten, men ändå inte bra.
Tror vi har hittat felet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#7
Aa det vet jag, fast jag har tolkat det som att om vi säger att mitt kylsystem rymmer 10L så blandar man 5L vatten och 5L glykol. Alltså inte att man behövt blanda ut det innan utan bara tippa i så det blandas själv i systemet. Ska man blanda INNAN man häller i? tongue

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#8
Om man blandar innan så vet man ju att det blir rätt blandning. Men det är väl runt 7 liter i kylsystemet, eller 7.5 om jag inte minns fel? Då blir det ju ändå galet tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#9
Ska ut och hämta och kolla i min Haynes bok vad det står att det rymmer, men har för mig det är mer än 7,5L? :o

Får bli en omdosering imorn! Gör om gör rätt smile
Tack så mycket för hjälpen! Återkommer med resultat smile
Senast redigerat av morgan_aman (8 december 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 december 2010
#10
morgan_aman skrev:
Vad händer om man har för mycket glykol då? smile
Ska ut och hämta och kolla i min Haynes bok vad det står att det rymmer, men har för mig det är mer än 7,5L? :o

Låna en glykolprovare på macken. Har du mer än 50/50 så går köldtåligheten på kylarvattnet ner igen. Det låter som en typisk ispropp.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#11
morgan_aman skrev:
Ska ut och hämta och kolla i min Haynes bok vad det står att det rymmer, men har för mig det är mer än 7,5L? :o

Får bli en omdosering imorn! Gör om gör rätt smile
Tack så mycket för hjälpen! Återkommer med resultat smile

Har själv en Haynesbok men den är tyvärr försvunnen sad
Har dock för mig att det är runt 7.5 liter i alla fall, men jag kan ju minnas fel också.

Lycka till smile
Senast redigerat av AirOne (8 december 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

583 Inlägg
8 december 2010
#12
Är ej påläst om B21'ans motor.

Men händer det inte något lustigt ifall kylarsystemet fryser till is, sedan startar man motorn och pumpen försöker att snurra runt i is?.

Antingen får man sig en "Mc-Flurry" en stund då den pumpar runt delvis frusen kylarvättska.
Eller ett försök till en "is-fräs" då den försöker att rotera fastän hela kylsystemet har frusit fast.

Vid det sistnämda tror jag att vattenpumpen får sig en törn till de sämre ifall den nu överlever.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Fri fart för ett fritt folk!
14 344 Inlägg
8 december 2010
#13
ajonasson skrev:
Är ej påläst om B21'ans motor.

Men händer det inte något lustigt ifall kylarsystemet fryser till is, sedan startar man motorn och pumpen försöker att snurra runt i is?.

Antingen får man sig en "Mc-Flurry" en stund då den pumpar runt delvis frusen kylarvättska.
Eller ett försök till en "is-fräs" då den försöker att rotera fastän hela kylsystemet har frusit fast.

Vid det sistnämda tror jag att vattenpumpen får sig en törn till de sämre ifall den nu överlever.

Mvh
Anders

ähh det är en volvo smile
väldigt sällan och jag har aldrig hörtalas om att vattenpumpen på en rödblockare tar stryk när det fryst

tror mer på att det är en isprop i värme elementet som inte vill ge sig

och som sagt låna en mätare och kolla hur bra den klarar temp
det blir tyvärr omvänd effekt när man har för mycket glykol i systemet 50/50 ska man hålla sig till då slipper man alla problem

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#14
Growe skrev:
ajonasson skrev:
Är ej påläst om B21'ans motor.

Men händer det inte något lustigt ifall kylarsystemet fryser till is, sedan startar man motorn och pumpen försöker att snurra runt i is?.

Antingen får man sig en "Mc-Flurry" en stund då den pumpar runt delvis frusen kylarvättska.
Eller ett försök till en "is-fräs" då den försöker att rotera fastän hela kylsystemet har frusit fast.

Vid det sistnämda tror jag att vattenpumpen får sig en törn till de sämre ifall den nu överlever.

Mvh
Anders

ähh det är en volvo smileväldigt sällan och jag har aldrig hörtalas om att vattenpumpen på en rödblockare tar stryk när det fryst

tror mer på att det är en isprop i värme elementet som inte vill ge sig

och som sagt låna en mätare och kolla hur bra den klarar temp
det blir tyvärr omvänd effekt när man har för mycket glykol i systemet 50/50 ska man hålla sig till då slipper man alla problem

Precis tongue
Hade själv en ispropp ifjol och vattenpumpen klarade sig mig veterligen även fast jag körde lite grand för att försöka få upp värmen i systemet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 344 Inlägg
8 december 2010
#15
AirOne skrev:
Growe skrev:
ajonasson skrev:
Är ej påläst om B21'ans motor.

Men händer det inte något lustigt ifall kylarsystemet fryser till is, sedan startar man motorn och pumpen försöker att snurra runt i is?.

Antingen får man sig en "Mc-Flurry" en stund då den pumpar runt delvis frusen kylarvättska.
Eller ett försök till en "is-fräs" då den försöker att rotera fastän hela kylsystemet har frusit fast.

Vid det sistnämda tror jag att vattenpumpen får sig en törn till de sämre ifall den nu överlever.

Mvh
Anders

ähh det är en volvo smileväldigt sällan och jag har aldrig hörtalas om att vattenpumpen på en rödblockare tar stryk när det fryst

tror mer på att det är en isprop i värme elementet som inte vill ge sig

och som sagt låna en mätare och kolla hur bra den klarar temp
det blir tyvärr omvänd effekt när man har för mycket glykol i systemet 50/50 ska man hålla sig till då slipper man alla problem

Precis tongue
Hade själv en ispropp ifjol och vattenpumpen klarade sig mig veterligen även fast jag körde lite grand för att försöka få upp värmen i systemet.

finns vissa bilmodeller jag inte skulle våga provstarta men en gammal b21 dör inte riktigt så lätt smile
när man var yngre fryste motorerna hejvilt och det var aldrig några problem vad jag minns
man körde den tills tempen gick upp stängde av väntade en stund starta igen och så höll man på tills isen smält helt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 401 Inlägg
8 december 2010
#16
Growe skrev:
AirOne skrev:
Growe skrev:

ähh det är en volvo smileväldigt sällan och jag har aldrig hörtalas om att vattenpumpen på en rödblockare tar stryk när det fryst

tror mer på att det är en isprop i värme elementet som inte vill ge sig

och som sagt låna en mätare och kolla hur bra den klarar temp
det blir tyvärr omvänd effekt när man har för mycket glykol i systemet 50/50 ska man hålla sig till då slipper man alla problem

Precis tongue
Hade själv en ispropp ifjol och vattenpumpen klarade sig mig veterligen även fast jag körde lite grand för att försöka få upp värmen i systemet.

finns vissa bilmodeller jag inte skulle våga provstarta men en gammal b21 dör inte riktigt så lätt smile
när man var yngre fryste motorerna hejvilt och det var aldrig några problem vad jag minns
man körde den tills tempen gick upp stängde av väntade en stund starta igen och så höll man på tills isen smält helt smile

Riktigt så mycket körde aldrig jag, men förstår vad du menar. Det lilla jag körde var för att backa ut från en knepig parkering, samt upp för en liten backe där jag inte lyckades bli bogserad smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#17
Hej igen!

Har idag tömt och fyllt på kylsystemet riktigt! Blandningen ska hålla till -33º.
Symptomen kvarstår, men inte alls lika farligt. Tempen stiger lite mer än hälften och det börjar blåsa svalt istället för kallt och det räcker med att man gasar till så funkar det igen. Har vart ute och åkt i stort sett hela kvällen, nyss hemkommen men det fortsätter jävlas efter bilen har stått och kylt sig ett tag.

Ska det få köras runt lite mer?
Kan de vara något klet som fastnar och täpper till?
Pumpen som håller på att ge me sig?
Behöva spänna rem? Gnisslar rätt bra till och från.

Det är i stort sett vad jag själv kan tänka mig just nu, vad har ni för teorier? Funkar så fort man varvat till tills man stänger av och den blir hyffsat kall.

En annan fråga, bytte ju termostaten till en som öppnar vid 92º, och nu har tempen stigit och lagt sig lite högre än vanligt vilket jag kan förstå är normalt, men den ligger oftast stabilt på 3/4 (ett par mm innan det röda området) men kan ibland skifta mellan hälften upp till precis innan röda oavsett körstil.
Hur ställer man sig till det? :p


Btw så rymde systemet 9,4 - 9,5L smile



Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (11 december 2010)

Fri fart för ett fritt folk!
14 344 Inlägg
11 december 2010
#19
kan faktist vara så lätt fel att remmen är problemet

inte direkt svårt att spänna remmarna på en 240
bara släppa skruven ta ett koben spett eller likande och tryck ner mellan blocket och generatorn och spänn upp remmen så där lagom

Kör fort så hinner inget hända...

63 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#20
grindborg1:
Det har jag med mig :o

Growe:
Ska testa med det när jag får tid smile Konstiga är att mekonomen sa att remmarna va spända förut när jag lämna in den för annat, men dom tog inte betalt för det. Men när jag kände på dom igår så kändes dom rätt så lösa hmm
Senast redigerat av morgan_aman (11 december 2010)


Sök