2263
Sök

Halvljuset flimmrar? audi a3

ingen livslust
169 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har ett litet problem med bilen, när jag varit ute och kört en sväng idag så börjar halvljuslamporna på vägen hem att flimmra lite, inte spec mkt men det syns iaf. Lika så parkeringsljuset.

Någon som har någon aning vad det kan vara?
Hade förovrigt kört en bit med extraljusen tända, tre Hella 3003 om det har ngn inverkan.

Mvh

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 december 2010
#2
Stod du på tomgången när det flimrade?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

747 Inlägg
8 december 2010
#3
Flimrade halvljus lamporna även när du vred över till reducerat halvljus? Eller uppenbara detta sig bara vid helljusläget/fulleffekt på vredet för omställaren?

/ Toni Larsson

ingen livslust
169 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#4
Jag stod på tomgången då jag uppmärksammade felet, dock verkar de flimmra något på förhöjd tomgång med, dock inte fullt lika mycket.

Som jag minns var det ingen skillnad hur jag än hade läget på omställer, är detta något som gör någon skillnad? Isf kan jag testa olika lägen, men svar ja, fenomenet uppenbarade sig endast när jag körde med halvljus.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 december 2010
#5
Om det hände när du stod på tomgång så är det väl tämligen ganska normalt, särskilt om du har tidigare kört med extraljusen tända. Dessa drar ju lite ström och generatorn ger inte lika mycket laddning på tomgången, därav anledningen till varför det kan flimra till.
Frågan är, hur mycket flimrar det?
Lite är okej men..inte för mycket.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

ingen livslust
169 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#6
Enligt min erfarenhet så flimmrar det för mkt, bytte till 55w i extraljusen nu, och då flimmrar det inte längre. Bör jag köpa ett nytt batte tro?

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

ingen livslust
169 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#7
Fenomenet uppstår nu även med 55w, verkar blir när man slagit på och av extraljusen nog mycket. Dock försvinner flimret då man startar om bilen. Någon ideerik?

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

747 Inlägg
13 december 2010
#8
Hur mår ditt batteri? Vad har du för spänning innan du precis slå av bilen samt efter du startat om bilen, du kan ju vänta några sekunder att mäta efter du startat bilen.

/ Toni Larsson

ingen livslust
169 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#9
tonimakaroni skrev:
Hur mår ditt batteri? Vad har du för spänning innan du precis slå av bilen samt efter du startat om bilen, du kan ju vänta några sekunder att mäta efter du startat bilen.


Har mätt lite på nytt ikväll, får följande värden.


12,13v - När jag kommer ner till bilen efter att den stått några dagar.
14.00v - När jag slår på bilen, ligger stabilt på detta värde.
13.00v - Nu har jag kört en sväng och använt extraljusen till halvljuset börjat flimra.

12.50v - På batteriet då jag stänger av bilen.
13.60v - När bilen startas på nytt men sjunker snabbt ner till 13.00v där den lägger sig.

Väntar 10 min, startar bilen och får 14.00v, sjunker dock sakta, slår på massa strömförbrukare och får direkt 13.00v.

(Mätt på batteripolerna).

Mvh

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

747 Inlägg
15 december 2010
#10
Verkar ju inte fela det batteriet, hade en tanke om låg b.spänning. Skulle kunna forska vidare i ämnet tills imorgon. Du har inte gjort några förändringar på bilen innan detta fenomen började utan det bara kom plötsligt?

/ Toni Larsson

ingen livslust
169 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#11
tonimakaroni skrev:
Verkar ju inte fela det batteriet, hade en tanke om låg b.spänning. Skulle kunna forska vidare i ämnet tills imorgon. Du har inte gjort några förändringar på bilen innan detta fenomen började utan det bara kom plötsligt?

Hmm, den enda förändringen är inkoppling av extraljusen. Det är när jag använt dom jag märkt problemet. Pga att dom drar så pass mkt ström.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

747 Inlägg
15 december 2010
#12
Hur har du kopplat in extraljusen?

/ Toni Larsson

Motborgare
1 099 Inlägg
15 december 2010
#13
A_W_ skrev:
tonimakaroni skrev:
Hur mår ditt batteri? Vad har du för spänning innan du precis slå av bilen samt efter du startat om bilen, du kan ju vänta några sekunder att mäta efter du startat bilen.


Har mätt lite på nytt ikväll, får följande värden.


12,13v - När jag kommer ner till bilen efter att den stått några dagar.
14.00v - När jag slår på bilen, ligger stabilt på detta värde.
13.00v - Nu har jag kört en sväng och använt extraljusen till halvljuset börjat flimra.

12.50v - På batteriet då jag stänger av bilen.
13.60v - När bilen startas på nytt men sjunker snabbt ner till 13.00v där den lägger sig.

Väntar 10 min, startar bilen och får 14.00v, sjunker dock sakta, slår på massa strömförbrukare och får direkt 13.00v.

(Mätt på batteripolerna).

Mvh

Om spänningen droppar till 13V med motorn igång, så är det helt klart att din generator inte klarar att leverera nog ström. Sen är frågan varför. Som vanligt är det spänningsregulator och likriktardioder som är mest sannolika orsaker till problemet.

-- K

ingen livslust
169 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#14
tonimakaroni skrev:
Hur har du kopplat in extraljusen?

På det "vanliga" viset antar jag.

Ström från batteriet till relät, därefter till extraljusen. Tagit signal från helljuslampan precis framme vid själva lampan. Minus till batteriet. Relät är ett 40A, kör tre 55 wattare i lamporna då det börjar blinka direkt om jag använder 100w.

Hoppas du förstår.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

ingen livslust
169 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#15
Kavli skrev:
A_W_ skrev:
tonimakaroni skrev:
Hur mår ditt batteri? Vad har du för spänning innan du precis slå av bilen samt efter du startat om bilen, du kan ju vänta några sekunder att mäta efter du startat bilen.


Har mätt lite på nytt ikväll, får följande värden.


12,13v - När jag kommer ner till bilen efter att den stått några dagar.
14.00v - När jag slår på bilen, ligger stabilt på detta värde.
13.00v - Nu har jag kört en sväng och använt extraljusen till halvljuset börjat flimra.

12.50v - På batteriet då jag stänger av bilen.
13.60v - När bilen startas på nytt men sjunker snabbt ner till 13.00v där den lägger sig.

Väntar 10 min, startar bilen och får 14.00v, sjunker dock sakta, slår på massa strömförbrukare och får direkt 13.00v.

(Mätt på batteripolerna).

Mvh

Om spänningen droppar till 13V med motorn igång, så är det helt klart att din generator inte klarar att leverera nog ström. Sen är frågan varför. Som vanligt är det spänningsregulator och likriktardioder som är mest sannolika orsaker till problemet.

-- K

Japp okej, låter som det blir byte att laddningsregulatorn då alltså. Sitter både dioder samt kol på denna?
Generatorn är 120A

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

21 761 Inlägg
15 december 2010
#16
A_W_ skrev:
12,13v - När jag kommer ner till bilen efter att den stått några dagar.

Det är ganska låg vilospänning. Orsaken kan tex vara dålig laddning, korta körningar eller att någonting drar tjuvström. Den troligaste orsaken, med tanke på dina övriga mätningar, är dock dålig laddning.

A_W_ skrev:
13.00v - Nu har jag kört en sväng och använt extraljusen till halvljuset börjat flimra.

Hade du enbart extraljusen igång eller var det även en massa andra förbrukare påslagna?

A_W_ skrev:
13.60v - När bilen startas på nytt men sjunker snabbt ner till 13.00v där den lägger sig.

Sjönk spänningen ner till 13 V fastän du inte hade extraljusen igång vid just detta tillfälle?

Att spänningen bara låg på 13,6 V efter starten är för lågt enligt mig, när spänningen dessutom sjunker till 13 V så innebär det ingen uppladdning alls av batteriet.

A_W_ skrev:
Väntar 10 min, startar bilen och får 14.00v, sjunker dock sakta, slår på massa strömförbrukare och får direkt 13.00v.

Hur stor generator sitter det på bilen?

När jag kollar hos Yourex.se så verkar det finnas tre olika storlekar på generatorerna till A3, det är 70/90/120 A. Då beror det ju mycket på vilken storlek generatorn har om man ska kunna avgöra varför spänningen sjönk ner till 13 V när du "slår på massa strömförbrukare". smile

Edit: Okej, det är 120 A generator såg jag nu. Med den storleken bör du inte få dessa problem ifall generatorn är fräsch tycker jag, någonting är knas med den biten.
Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2010)

747 Inlägg
15 december 2010
#17
Kavli har en bra teori faktiskt. kan ju vara kolen som börjar bli slitna, men tycker att då borde dom bara blinka vid olika tillslag av ljusen och inte konstant efter?

Ang. batterispänningen så brukar det ju sjunka mer under detta halvår, samtidigt att man kör diverse kortare sträckor. Så tror inte batteriet skulle vara dåligt.
Senast redigerat av tonimakaroni (15 december 2010)

/ Toni Larsson

ingen livslust
169 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
A_W_ skrev:
12,13v - När jag kommer ner till bilen efter att den stått några dagar.

Det är ganska låg vilospänning. Orsaken kan tex vara dålig laddning, korta körningar eller att någonting drar tjuvström. Den troligaste orsaken, med tanke på dina övriga mätningar, är dock dålig laddning.

A_W_ skrev:
13.00v - Nu har jag kört en sväng och använt extraljusen till halvljuset börjat flimra.

Hade du enbart extraljusen igång eller var det även en massa andra förbrukare påslagna?

A_W_ skrev:
13.60v - När bilen startas på nytt men sjunker snabbt ner till 13.00v där den lägger sig.

Sjönk spänningen ner till 13 V fastän du inte hade extraljusen igång vid just detta tillfälle?

Att spänningen bara låg på 13,6 V efter starten är för lågt enligt mig, när spänningen dessutom sjunker till 13 V så innebär det ingen uppladdning alls av batteriet.

A_W_ skrev:
Väntar 10 min, startar bilen och får 14.00v, sjunker dock sakta, slår på massa strömförbrukare och får direkt 13.00v.

Hur stor generator sitter det på bilen?

När jag kollar hos Yourex.se så verkar det finnas tre olika storlekar på generatorerna till A3, det är 70/90/120 A. Då beror det ju mycket på vilken storlek generatorn har om man ska kunna avgöra varför spänningen sjönk ner till 13 V när du "slår på massa strömförbrukare". smile

Edit: Okej, det är 120 A generator såg jag nu. Med den storleken bör du inte få dessa problem ifall generatorn är fräsch tycker jag, någonting är knas med den biten.

Bilen körs mycket kortkörning, och har varit mycket testande av bilen nu, kanske därför?
När det sjönk till 13v första gången användes bara fläkt och ibland extraljusen, samt även ABS vid vissa inbromsningar, då dippar även ljuset.

Styrkan sjunker från 14 ner till 13 utan att extraljusen används, dock långsammare som jag såg.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

ingen livslust
169 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#19
tonimakaroni skrev:
Kavli har en bra teori faktiskt. kan ju vara kolen som börjar bli slitna, men tycker att då borde dom bara blinka vid olika tillslag av ljusen och inte konstant efter?

Ang. batterispänningen så brukar det ju sjunka mer under detta halvår, samtidigt att man kör diverse kortare sträckor. Så tror inte batteriet skulle vara dåligt.

Har ingen aning faktiskt, men det verkar som att dom flesta är inne på laddningsregulatorn.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

747 Inlägg
15 december 2010
#20
A_W_ skrev:
tonimakaroni skrev:
Kavli har en bra teori faktiskt. kan ju vara kolen som börjar bli slitna, men tycker att då borde dom bara blinka vid olika tillslag av ljusen och inte konstant efter?

Ang. batterispänningen så brukar det ju sjunka mer under detta halvår, samtidigt att man kör diverse kortare sträckor. Så tror inte batteriet skulle vara dåligt.

Har ingen aning faktiskt, men det verkar som att dom flesta är inne på laddningsregulatorn.

För visst var det så att dom flimra hela tiden efter du kört med extraljusen eller var det bara en kort stund efter du kopplat över på halvljus?

/ Toni Larsson


Sök