3232
Sök

Dubba om vinterdäck, tips

243 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Hallå, har en uppsättning med vinter däck som är väldigt fräscha i sig är mellan 8-8.5mm kvar.
doc är dubbena helt slut, alla sitter kvar men är knappt att dom sticker upp nån mm.
Det är Nokian Hakka och något nummer där till.
Va inne på att dubba om dom så sökte runt lite på google och hittade Maxigrip som säljer skruvdubb.
doc är dom avsedda för cross, skoter, atv, tyngre traktorer och arbetsmaskiner, men enligt mig så tycker jag dom borde passa bilar tanke på hur man kör med cross och snöskoter.
när jag väl börja mäta inne där dubben sitter så va de runt 8.5 och dom skruvdubb de går att köpa på maxigrip hade från 12, då blir de ju en diff på 4. vet doc inte hur stor diametern är på dom skruvdubben man kan köpa så att dom kan dra åt sig i de hål som förgående dubb sitter i. sen får man lov att skruva ner skruvdubben ner i gummit som går mot corden vet inte hur mkt mm de är innan man kommer ner i den.

nu till frågan:

Är de värt att köpa skruvdubb och skruva i själv och chansa på vi säger dubben som är 12mm långa.
eller ska man hellre lämna in på gummiverkstad och få dom omdubbade där?

hoppas ni förstår vad jag menar nu.
tacksam för svar.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

KHRacing
10 december 2010
V40Lundberg skrev:
.............massa text................
nu till frågan:

Är de värt att köpa skruvdubb och skruva i själv och chansa på vi säger dubben som är 12mm långa.
eller ska man hellre lämna in på gummiverkstad och få dom omdubbade där?

hoppas ni förstår vad jag menar nu.
tacksam för svar.

1: dubben på dina däck skall inte sticka ut mer än det de gör.

2: olagligt med för långt utstick som MaxGrip har, på väg.

3: svindyrt.

volvolover
667 Inlägg
10 december 2010
du ska verkligen inte dubba om dom sj, det kommer ta svinlång tid och dessutom förstöra asfalten. kör med dom du har ist lr köp nya lr bättre begagnade däck

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

243 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
Tack för alla svaren jo maxidubben har utstick på 3mm,
och dom dubbdäck jag har så sticker inte dubben ut alls, ja dom sitter där men drar man med fingret så känner man dom inte, är lite halskott kan jag säga.
okej, jo ska åka in till ett var däckverkstäder i stan och fråga om offert sen får vi se vilken man väljer.
och om jag nu skulle köpa dubb själv som du C-son säger vart kan man köpa de om du menar "Bil-dubb"

KHRacing
10 december 2010
C-son skrev:
På din lokala däckverkstad borde dom ha lösa dubb, åk och hör med dom smile

ja självklart har de detta, men hur skall han få i dem i däcken ?

KHRacing
10 december 2010
C-son skrev:
KHRacing skrev:
C-son skrev:
På din lokala däckverkstad borde dom ha lösa dubb, åk och hör med dom smile

ja självklart har de detta, men hur skall han få i dem i däcken ?

Som ja skrev innan, kolla runt om det finns nån som kan göra det svart eller om nån privatperson har dubbpistol som kan hjälpa till

hehe såg det, men  känns inte direkt som att folk har sånt hemma... bara en tanke

KHRacing
10 december 2010
matteponken skrev:
bestgrip kanske??? skruvdubb med utstick på 1.9mm skruvas i med vanlig skruvdragare

Samma grej som Maxgrip :-) Eller ColdCutter´s

1 482 Inlägg
11 december 2010
På dom dubbdäck jag har haft så har aldrig dubben stuckit ut.. Aldrig vart problem med grepp. Och det va helt nya däck.

BLT Service
Theracords Music Label

243 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
jo jag ska höra runt lite, ska tjåla lite med svärmor först för de är hennes däck och bil tongue,
hon som klagar över att allt grepp har försvunnit, ja iaf bak...sen så är de en 940...
enligt min teori så tycker jag att om däcket har runt 8-8.5mm kvar så borde ju inte dubben vara slut heller.
piggarna är ju kvar men sticker inte ut.

6 656 Inlägg
11 december 2010
V40Lundberg skrev:
jo jag ska höra runt lite, ska tjåla lite med svärmor först för de är hennes däck och bil tongue,
hon som klagar över att allt grepp har försvunnit, ja iaf bak...sen så är de en 940...
enligt min teori så tycker jag att om däcket har runt 8-8.5mm kvar så borde ju inte dubben vara slut heller.
piggarna är ju kvar men sticker inte ut.

Låter mer som hon inte kan gasa mjukt och har rivstartart sönder dubben

De/Dem

243 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Malheus skrev:
Låter mer som hon inte kan gasa mjukt och har rivstartart sönder dubben

jag har ingen aning men dom gånger jag har åkt med henne så har de varit lugnt, visst i vissa korsningar har de ju varit halt, samt att dom har ju en 1500kg vagn efter med 2 hästar i till och ifrån.

396 Inlägg
11 december 2010
hur gamla är däcken?

243 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
gått 2 vintrar så ett och ett halft år sen hon köpte dom, om man räknar från och med idag ungefär.

Sök