3088
Sök

Hur kopplar man in en Pysventil till en Volvo 940 ftt??

43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#1
hejsan har en volvo 940 ftt -91 som är fabrikschippad på 190 häst och jag skulle vilja ha lite bra tips på att koppla in pys ventilen hur ska man koppla den? sen hur mycket effekt det gör att ställa laddet? tack på för hand cool


VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2010
#2
vadå hur mycket effekt att ställa laddet, ror ju helt på hur mycket du ställer det

MVH Johan

1 008 Inlägg
11 december 2010
#3
Turboplus-paketet din bil är utrustad med nu består av en extra styrenhet som är kopplad till LH 2.4 bränsleboxen och en elektrisk pysventil som höjer laddtrycket, 190 hk är angivet vid 0.8 bars laddtryck om jag inte minns fel på Turboplus.

Skall du koppla bort Ditt turboplus och ersätta med en vanlig pysventil så får du chippa bränsleboxen.


43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#4
vadå kan jag ställa laddtrycket utan pysventilen med ngt turboplus elle va kötaru om? smile


VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2010
#5
A-Green skrev:
sen hur mycket effekt det gör att ställa laddet?

tolka det som enskild fråga

MVH Johan

43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#6
ge mig bara en bra förklaring ist?


VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2010
#7
A-Green skrev:
ge mig bara en bra förklaring ist?

Va, du får ju olika antal hästkrafter vid olika laddtryck.

MVH Johan

43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#8
jo det fattar jag men man ska ju inte ställa för högt laddtryck heller då går ju allt åt helvete men om man ställer typ 0.6-0.8 ?


VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2010
#9
200-210hk kanske

MVH Johan

43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#10
aa tack så mycket:) vet du hur man kopplar in den?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2010
#11
A-Green skrev:
aa tack så mycket:) vet du hur man kopplar in den?

alltså din bil är redan pystrimmat med ett turbo+ packet.
dig bil ska nu ladda 0,8 bar
om du vill ha mer så får du ta bort turbo+ packetet och chippa den och sen höja laddet
om du försöker pysa den mer nu så kommer motorn att spika sönder

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 008 Inlägg
11 december 2010
#12
Alltså för att klargöra:
Din bil har i grundutförande 165hk med 0,55 bars laddtryck.
Med hjälp av "original-trimsatsen" = Turboplus så ökas laddtrycket till ca 0,8 bar vid fullgas eller mer än 3500rpm vilket blir 190hk.
Turboplus är med andra en lite smartare "pysventil"  som även innehåller en styrbox som snackar med bränslestyrdonet och knacksensorn/tändsystemet.

Vill du då koppla ur detta system och ställa laddtrycket manuellt så får du chippa bränsleboxen för att säkerställa att den inte går magert på det ökade laddtrycket du vill ha.


43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#13
okej tack så mycket smile men är det värt att sätta in tryckmätaren ändå
?


43 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#14
okej tackar tackar tongue


214 Inlägg
11 december 2010
#15
A-Green skrev:
okej tack så mycket smile men är det värt att sätta in tryckmätaren ändå
?

Ja, det är väl kul att ha ändå? smile sätt i en v eller vx3 kam, ett öppet filter och ett 3"system istället smile du laddar ju ändå ganska lagom tycker jag tongue kul att det är volvos trim oxå smile


Performance meck
342 Inlägg
11 december 2010
#16
opela skrev:
200-210hk kanske

han har ju 0,8 nu som är 190 hk för att komma upp till 200-210 ska man ha duktigt med laddtryck och då måste man chipa eller montera större spridare soppan räcker inte till ananrs.

Mvh viktor

245 Inlägg
11 december 2010
#17
denton skrev:
A-Green skrev:
okej tack så mycket smile men är det värt att sätta in tryckmätaren ändå
?

Ja, det är väl kul att ha ändå? smile sätt i en v eller vx3 kam, ett öppet filter och ett 3"system istället smile du laddar ju ändå ganska lagom tycker jag tongue kul att det är volvos trim oxå smile

VX3 kammen duger ju knappt som blompinne

S.v.r

214 Inlägg
11 december 2010
#18
Turbo_Davve skrev:
denton skrev:
A-Green skrev:
okej tack så mycket smile men är det värt att sätta in tryckmätaren ändå
?

Ja, det är väl kul att ha ändå? smile sätt i en v eller vx3 kam, ett öppet filter och ett 3"system istället smile du laddar ju ändå ganska lagom tycker jag tongue kul att det är volvos trim oxå smile

VX3 kammen duger ju knappt som blompinne

läst det i en annan tråd eller? tongue


245 Inlägg
11 december 2010
#19
denton skrev:
Turbo_Davve skrev:
denton skrev:

Ja, det är väl kul att ha ändå? smile sätt i en v eller vx3 kam, ett öppet filter och ett 3"system istället smile du laddar ju ändå ganska lagom tycker jag tongue kul att det är volvos trim oxå smile

VX3 kammen duger ju knappt som blompinne

läst det i en annan tråd eller? tongue

Nja, mer för att jag testat själv, bättre att gå på en vassare kam på direkten

S.v.r

214 Inlägg
11 december 2010
#20
Turbo_Davve skrev:
denton skrev:
Turbo_Davve skrev:

VX3 kammen duger ju knappt som blompinne

läst det i en annan tråd eller? tongue

Nja, mer för att jag testat själv, bättre att gå på en vassare kam på direkten

okej smile körde en 940 med b230fb tyckte de va skillnad   mot en f. Vad tycker du om v-kammen då ? smile



Sök