2898
Sök

KÖPRÅD: BMW 530 med eller utan M-sport paket ???

20 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#1
Funderar på att köpa en beg BMW 530xd aut (4-hjulsdrift o snål dieselsexa) 07-08:a. Är ingen BMW-nörd så jag behöver lite råd:

- Ska man välja en bil med eller utan M-sportpaketet? Vad jag förstår är M-utrustade bilar sänkta o har 18" fälgar istället för 17", o med uppstyvat chassi. Hur stor är skillnaden i verkligheten? Åker ofta på vanliga svenska landsvägar som kan vara ganska knöliga, och vissa bilar med "sportchassi" + lågprofildäck blir väldigt stötiga & slamriga.

Hur skiljer sig BMW's chassin åt, ni som vet? Fördelar / nackdelar?

- Många pratar om komfortstolar, vissa bilar har sportstolar. Komfortstolen ser ut att vara skönare, eller?

- Finns annat än spoilers & chassi som skiljer mellan bilar som har M-paket?

- Om man hittar en välvårdad bil, när har en BMW 5-serie börjat gå så långt att man märker av det i slitage, chassi, motor, låda mm? Har sett några fina ex som gått runt 10 000 mil. Hur åldras dom de kommande 10 000 milen? Vissa bilmärken känns ju väldigt slitna o trötta vid 12-15000 mil.

- Annat man bör tänka på?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 december 2010
#2
M-paket är inget nödvändigt, i alla fall inte på en komfortinriktad bil som 5-serie, vad det gör är att skapa en lite stabilare bil. Lite hårdare, rör sig inte lika mycket när det svänger. Men det gör förstås bilen mindre bekväm med, och breda däck som ofta hör samman med detta gör styrningen nervös.
Dessutom får du ett annat utseende, som du kanske sett har en bil med M-paket ett lite aggressivare utseende. Men det är inget som krävs för att göra E60 snygg, i alla fall inte i mina ögon.
Annat som skiljer? Tja det brukar ingå svart innertak, sportstolar, lite M-emblem och dylikt med ett M-paket med.

Men en sak Bmw markant visat på den senaste tiden är deras förmåga att skapa bra sportchassi, bilen blir stabilare utan att komforten försakas i samma utsträckning som tex. Audi eller Mercedes. Deras modeller med sportchassi är ofta riktigt obekväma, medan en Bmw blir "fast" blir konkurrenterna just hårda och stötiga. Därför kan det vara ett tips att provköra en Bmw med M-paket innan du avfärdar det som obekvämt.

Komfortstolar är en annan typ av stol än sportstolen, båda är mycket bekväma stolar men när det gäller just sittkomfort är det svårt att hitta något som slår komfortstolen. Inte ens om du går upp i 7-serie/S-klass eller liknande bilar hittar du mycket bättre stolar...

Bmw är bilar som rullar långt, 40-50.000mil är inget som stör dem om du sköter dem som du bör. Så har det varit historiskt i alla fall, E6x är en avancerad bil och framtiden får väl utvisa hur den håller.

Men det har inte varit några stora problem med modellen vad jag vet, men en del fel har förekommit på märkessidorna;
-Defekt nivåreglering (gäller kombi), kompressorn till luftfjädringen har ett felkonstruerat skydd som kan leda till att den suger in smuts, grus och skit från hjulhuset om detta skydd går sönder. Vilket förstås kortar kompressorns livslängd rejält, ett byte av en havererad sådan kostar 10.000:-, åtgärdar man felet innan den tagit skada kostar det lite tid och några kronor.
-Bilens "elcentral" ligger bak, vattenläckage har orsakat lustiga elfel. Dessutom håller bilen själv koll på batteriet, detta görs med en liten kabel. Skadas denna kabel, vid tex. laddning eller batteribyte, kan riktigt lustiga elfel uppstå. I ett fall på Autopower.se började bilen stänga ner system för system, för att till slut bli obrukbar.
-Automatlådans momentomvandlare(?) kan ta skada, syns på att varvtalet "svajar" även vid körning i konstant fart. Ofta i landsvägsfart, gäller diesel.
-Inredningen har aldrig varit annat än välbyggd, men i samband med facelift blev snittnivån mycket högre och missar åtgärdades. 

Sedan är en personlig åsikt att du bör köpa en E61, det vill säga en kombi. Mer praktisk, samtidigt som sedan inte ser så bra ut bakifrån i mina ögon.
Senast redigerat av Rquired (11 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#3
Tack Rquired för bra synpunkter! Ska defenitivt prova med / utan M-paket för att se skillnaden. Och det är just en kombi det skall bli.

XD:n ska ju också vara väldigt stadig på vägen genom BMW:s Xdrive.

// Johan S.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2010
#4
johan3848 skrev:
Tack Rquired för bra synpunkter! Ska defenitivt prova med / utan M-paket för att se skillnaden. Och det är just en kombi det skall bli.

XD:n ska ju också vara väldigt stadig på vägen genom BMW:s Xdrive.

// Johan S.

xDrive är mycket trevligt och effektivt, klart ett av marknadens bästa system. Det jag främst gillar med det är att det har en bakhjulsdriven karaktär, sällan några problem med att få fronten att styra in. Annars är 4WD ofta understyrt då framhjulen driver, och släpper, om man inte gasar på. Speciellt om man monterar motorn framför framaxeln med som en viss konkurrent...

En fyrhjulsdriven bil får inte samma skärpa som en bakhjulsdriven, men i det stora hela kommer du uppleva den som bakhjulsdriven men du kommer aldrig uppleva vägen som särskilt hal. Behöver du 4WD tror jag du blir väldigt nöjd med xDrive. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

90 Inlägg
12 december 2010
#5
Jag personligen tycker en e60 utan m-sport är nästan lite små "ful" men en med m-sport är en riktigt riktigt snygg bil! Sen så är väll M-sport bilarna överlag mer välutrustade?


104 Inlägg
12 december 2010
#6
4WD modellerna som har M-sport får inte sänkta chassin som dom bakhjulsdrivna. En bil med M paket är lättare att sälja samt att den är mycket snyggare.

Det som ingår i M-sport(som jag kommer på nu) är:

Sportfjädring(bara för bakhjulsdrivna)
Svarta fönsterlister istället för chromade
Fälgar
Stötfångare fram och bak
Tjock m sport ratt och kortare växelspak(endast för manuell låda)
Interiörlister
Sportstolar
Senast redigerat av mur (12 december 2010)

671 Inlägg
12 december 2010
#7
Jag har iofs inte kört denna 5serie men nya 3 serien med Mpkt och det var på en fin kurvig o kuperad engelsk landsväg. Mitt i en sänka med hyfsad fart så gick fjädringen i botten, något som aldrig ens skulle ske på min gamla  940.

En svensk tjälskadad landsväg med länsmannsryggar kräver lite fjädringsväg ha det i bakhuvudet mär du väljer bil,
Ett tips stoppa in handen ovanpå däcket i hjulhuset och känn efter hur mkt avstånd du har upp till innerskärmarna.
Fundera på hur stor tjälknöl bilen kan absorbera i högre farter
För hård fjädring skickar upp bilen/chassiet med förlorad markkontakt som följd efter tjälskottet
För mjuk fjädring slår i botten.
Tänk på att dessa bilar är konstruerade för världsmarknaden och på hur många håll finns det så dåliga och tjälskadade vägar som i sverige. Motorjournalister testar alla typer av moderna bilar på släta tävlingsbanor inte svenska skitvägar... Klart att biltillverkarna är medvetna om testprocedurerna och till majoriteten av kundernas brukanden.


Att bilen inte är optimerad för våra omständigheter förstår du nog själv.

Om jag bodde på landet  eller skulle använa mig av biln och absolut ville ha en BMW så skulle jag köpa en utan Mpkt och därefter leta reda på andra chassiesatser. Bilstein med hårdare fjädrar i originalhöjd.

20 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#8
mur skrev:
4WD modellerna som har M-sport får inte sänkta chassin som dom bakhjulsdrivna. En bil med M paket är lättare att sälja samt att den är mycket snyggare.

Det som ingår i M-sport(som jag kommer på nu) är:

Sportfjädring(bara för bakhjulsdrivna)
Svarta fönsterlister istället för chromade
Fälgar
Stötfångare fram och bak
Tjock m sport ratt och kortare växelspak(endast för manuell låda)
Interiörlister
Sportstolar

Om jag fattar mur's inlägg rätt, betyder det att en 530 xd touring M-sport inte är sänkt och inte har styvare fjädring än samma bil (4WD) men utan M-sportpaket?

// Johan

90 Inlägg
12 december 2010
#9
johan3848 skrev:
mur skrev:
4WD modellerna som har M-sport får inte sänkta chassin som dom bakhjulsdrivna. En bil med M paket är lättare att sälja samt att den är mycket snyggare.

Det som ingår i M-sport(som jag kommer på nu) är:

Sportfjädring(bara för bakhjulsdrivna)
Svarta fönsterlister istället för chromade
Fälgar
Stötfångare fram och bak
Tjock m sport ratt och kortare växelspak(endast för manuell låda)
Interiörlister
Sportstolar

Om jag fattar mur's inlägg rätt, betyder det att en 530 xd touring M-sport inte är sänkt och inte har styvare fjädring än samma bil (4WD) men utan M-sportpaket?

// Johan

Jag antar då att en xd med M-sport har de styvare sportchassit och styvare fjädring fast den är inte lika mycket sänkt som en vanlig M-sport bil?
Sen svarta fönsterlister är väll om man har shadowline man får det?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 december 2010
#10
endorfinslaven skrev:
Jag har iofs inte kört denna 5serie men nya 3 serien med Mpkt och det var på en fin kurvig o kuperad engelsk landsväg. Mitt i en sänka med hyfsad fart så gick fjädringen i botten, något som aldrig ens skulle ske på min gamla  940.

En svensk tjälskadad landsväg med länsmannsryggar kräver lite fjädringsväg ha det i bakhuvudet mär du väljer bil,
Ett tips stoppa in handen ovanpå däcket i hjulhuset och känn efter hur mkt avstånd du har upp till innerskärmarna.
Fundera på hur stor tjälknöl bilen kan absorbera i högre farter
För hård fjädring skickar upp bilen/chassiet med förlorad markkontakt som följd efter tjälskottet
För mjuk fjädring slår i botten.
Tänk på att dessa bilar är konstruerade för världsmarknaden och på hur många håll finns det så dåliga och tjälskadade vägar som i sverige. Motorjournalister testar alla typer av moderna bilar på släta tävlingsbanor inte svenska skitvägar... Klart att biltillverkarna är medvetna om testprocedurerna och till majoriteten av kundernas brukanden.


Att bilen inte är optimerad för våra omständigheter förstår du nog själv.

Om jag bodde på landet  eller skulle använa mig av biln och absolut ville ha en BMW så skulle jag köpa en utan Mpkt och därefter leta reda på andra chassiesatser. Bilstein med hårdare fjädrar i originalhöjd.

Nu vet jag inte om du läser biltester eller banrapporter från Nurnburgring men senast jag tittade efter brukade ett test av någon av Sveriges större tidningar innebära ett antal 100 mil på Svenska vägar, det vill säga "våra omständigheter".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
13 december 2010
#11
Jensc skrev:
Jag personligen tycker en e60 utan m-sport är nästan lite små "ful" men en med m-sport är en riktigt riktigt snygg bil!

Instämmer! e60/e61 med M-sportpaket är riktigt fina, medan en standard a60/a61 inte är en särskilt vacker skapelse i mina ögon.

Är skillnaden i stötighet mellan standard och M-chassi större än vad skillnaden är mellan punkteringssäkra och "vanliga" däck? Bro- och vägskarvar känns väl rätt rejält med Rft-däck?

671 Inlägg
13 december 2010
#12
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:
Jag har iofs inte kört denna 5serie men nya 3 serien med Mpkt och det var på en fin kurvig o kuperad engelsk landsväg. Mitt i en sänka med hyfsad fart så gick fjädringen i botten, något som aldrig ens skulle ske på min gamla  940.

En svensk tjälskadad landsväg med länsmannsryggar kräver lite fjädringsväg ha det i bakhuvudet mär du väljer bil,
Ett tips stoppa in handen ovanpå däcket i hjulhuset och känn efter hur mkt avstånd du har upp till innerskärmarna.
Fundera på hur stor tjälknöl bilen kan absorbera i högre farter
För hård fjädring skickar upp bilen/chassiet med förlorad markkontakt som följd efter tjälskottet
För mjuk fjädring slår i botten.
Tänk på att dessa bilar är konstruerade för världsmarknaden och på hur många håll finns det så dåliga och tjälskadade vägar som i sverige. Motorjournalister testar alla typer av moderna bilar på släta tävlingsbanor inte svenska skitvägar... Klart att biltillverkarna är medvetna om testprocedurerna och till majoriteten av kundernas brukanden.


Att bilen inte är optimerad för våra omständigheter förstår du nog själv.

Om jag bodde på landet  eller skulle använa mig av biln och absolut ville ha en BMW så skulle jag köpa en utan Mpkt och därefter leta reda på andra chassiesatser. Bilstein med hårdare fjädrar i originalhöjd.

Nu vet jag inte om du läser biltester eller banrapporter från Nurnburgring men senast jag tittade efter brukade ett test av någon av Sveriges större tidningar innebära ett antal 100 mil på Svenska vägar, det vill säga "våra omständigheter".

HAR DU ETT ONT ÖGA GENTEMOT MIG !

Jag har åkt på nurburgring och det har inget som helst att göra med svensk tjälskadad landsväg...
Sluta läs dessa artiklar och se dem som muslimer ser Koranen...

Jag har många mil i ryggen beroende på mitt fritidsintresse
Fiske efter laxartad fisk och har därför vart nere i skåne, småländska höglandet, Västkusten,Skaraborg,Dalsland och inte minst
Alla län norr om mälardalen och upp förbi polcirkeln.
Jag har fiskat i nästan alla norska öringströmmar.
Förflyttar sig med bil det gör man ofta nattetid då fisket är dåligt....m a o lite trafik
Då pratar vi om asfalterade LANDSVÄGAR som du lilla required aldrig sett eller trodde fanns..

JAG ÅKER INTE RUNT STADSKÄRNAN OCH BÖRNAR VID RÖDLJUS, det får du o dina polare syssla med.
JAG ÅKER BIL PÅ SMÅVÄGAR FRAM TILL FISKEVATTNEN
JAG HAR PÅ SMÅVÄGAR HÅLLIT SNITTFARTER FRÅN 120-170KMH på 20-50MILASTRÄCKOR.
JAG ÄR F_BANNAT TRÖTT PÅ KOMMENTARER FRÅN DIG DÅ DU INTE HAR ETT ENDA UNS AV VETT
JAG KÖR PÅ ISBANA OCH I SKOGEN PÅ AVLYSTA STRÄCKOR
HAR SOM SAGT KÖRT PÅ NURBURGRING en 30 varv....
KÖR BIL I JOBBET DÅ JAG JOBBAR I LÄNDER DÄR VI ÄR TILLÅTNA ATT KÖRA BIL (SÄKERHETSSKÄL)
KÖR MKT OLIKA FORMER AV HYRBILAR OCH TYCKER ATT MINA 940s ÄR F_BANNAT BRA BILAR

HAR DU KÖRT BIL I DE LÄN I SVERIGE DÄR MAN INTE HAR TURISMSATSNINGAR
M A O OKÄNDA BYAR OCH SMÅSTÄDER FRÅN VÄRMLAND,DALARNA,GÄSTRIKLAND..
SKULLE INTE TRO DET DÅ HADE DU VETAT HUR VÅRA SVENSKA VÄGAR SER UT.
DÅ HADE JAG SLUPPIT DINA DUMMA KOMMENTARER.
TJÄLSKOTTSPROBLEMEN OCH RIKTIGA SKITVÄGAR FINNER DU DÄR JAG VARIT
OCH INTE RUNT HALMSTADs CITYKÄRNA.
SLUTA UPP O MUMLA

HAR DU KÖRT UPP STÖTDÄMPARSTÅNGEN I HUVEN NÅGON GÅNG
Har dina Bilstein slagits isär i 2 delar.
Har du krökt fjäderben ?
Har du kört sönder 4st wattlänkskåpor och fått en känd tuner att ta fram smidd kåpa...
wattlänkupphängningen gjord av känd rallyfirma knäcktes och man såg ner i asfalten genom skuffen.
Kommentaren av firman har du kört av vägen var rätt dum då bilen inte hade en repa i lacken.
KOMPISENS E30 FICK BUCKLA DÄR PASSAGERAREN HAR FÖTTERNA,
detta hände många år sedan då man åkte skitBMW.
BMWbilar med bucklor/veck i taket varför blir det så ?
Ta en funderare på varför jag fick veck på taket mellan dörrstolparna på 80tals skiiiiitBMWs
BMWbilar som bara ett hjul går upp i luften då man hissar dem.
Trots att bilen är rostfri så blir den snabbt mjuk i chassiet 80tals BMW.

Gud vad åsikter du har baserat på tidningsartiklar och vad andra sagt till dig..
VAD HAR DU GJORT SJÄLV
VAD KAN DU SJÄLV
VAD GÖR DU !
Senast redigerat av endorfinslaven (13 december 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2010
#13
Jag vet inte ens om jag behöver göra något överhuvudtaget mot dig, titta själv. Du smäller av något djävulskt på helt egen hand!

Du påstod ordagrant att "Motorjournalister testar alla typer av moderna bilar på släta tävlingsbanor inte svenska skitvägar...", jo visst. Svenska motorjournalister kör på samma vägnät som resten av Sverige´s befolkning, men nu kommer du säkert hävda att de egentligen kör alla bilar på trailer till en bana bara för att gynna tyska skitbilar.

Sanningen är den att senaste generationen Volvo V70 är en bil överlägsen din omoderna gamla traktor på alla punkter, en bil som fungerar helt utmärkt även på riktiga skitvägar. Minst lika duktig är Audi A6 och Bmw 5-serie, och duktigast skulle jag tro Mercedes E-klass är. Alla fyra är populära hyrbilar.

Volvo 940 är en bra bruksbil, i förhållande till priset en bra bruksbil att köra till tippen med eller hämta barnen på dagis med. Men i princip varenda budget-korean är bättre på varenda punkt du kan komma på, allt ifrån säkerhet till komfort. Om man är beredd att betala 5ggr så mycket för en sådan.

Och ovanstående kommer från de tusentals mil jag tillbringat i tjänsten med ovanstående bilar, 940 undantagen sådana reliker har jag enbart kört privat.
Senast redigerat av Rquired (13 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök