3944
Sök

Byta från v6 till 2,0T i Saab 900 ng

79 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Hejhej!

nu är det som så att min motor är skuren, och för att snabbt få bilen att rulla tänkte jag slänga i en annan motor under tiden jag renoverar den andra (om det nu är värt det).

Tror ni det går att slänga i en turbomotor eller är det mycket jobb för att få det att passa med kabelhärva och annat tjafs?

Bilen är en 900 -94.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 december 2010
Spontant utan att veta om din modell så låter det tekniskt omöjligt utan en väldig massa jobb. Allt går men hur mycket jobb kan det vara värt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

847 Inlägg
12 december 2010
Köp en ny bil är det första som ploppar upp i mitt huvud. Tror det blir dyrare att renovera än att köpa en annan bil faktiskt.

79 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Jag tänker likadant. Problemet jag har är att det är väldigt dåligt med donatorbilar i rimliga prisklasser, om man nu inte känner för att åka en sisådär 80 mil för att hämta. Men det är klart, hellre åka 160 mil t.o.r. än att hålls med elen i flera dagar.

Någon som har bytt motor i en Saab 900 V6 och har erfarenheter att dela med sig av?

79 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Grejen är att jag har stoppat ner massor med pengar i bilen. Men nu har jag hittat en likadan saab med v6a.

Som sagt: är det någon som har erfarenhet av dessa bilar?

10 287 Inlägg
14 december 2010
Du bör nog kolla först om SAAB skriver ut intyg. Bilar inregistrerade efter 1/1-93 går inte att byta motor i utan ett speciellt intyg från biltillverkaren.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
åhfan, det va inge bra. Men nu blir det nog en likadan motor istället.

10 287 Inlägg
14 december 2010

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Nu har jag fått tag på donatorbil och projektet går av stapeln efter nyår.
Är det någon som har pysslat med dessa bilar och kan ge mig några tips?

Sök