klarrre skrev:
Ser ut som ett trevligt recept, men jag önskar helst ha en bolt-on turbo för att slippa bygga nya oljeledningar osv (har inget garage).
vad uppskattade du effekten till?
Och hur länge kan man klara sig med en ny original koppling? (min har bara rullat 1000 mil sen den byttes)
Kör på 19t turbon om du vill ha det bult on med anslutningar till olja, vatten o tryckrör.
Köp en 19t med 7:ans vinklade avgashus, då får du 3" rakt ut från turbon.
Finns på
http://www.turbomeck.se/TD04-19T.Du behöver dock vrida både turbin o avgashus men det är inga problem. Man tar isär turbon i 3 delar i slipar/kapar bort ett litet litet styrstift som sitter ett på varje sida av lagerdelen om man säger så.
För att ta loss turbinhuset från lagerdelen så behövs bara en klämringstång. (det är en ring som klämmer utåt) som håller i turbinhuset.
O för att ta bort avgashuset så behövs bara en 10mm hylsa. Man släpper bara på spännbandet o tar enkelt isär turbon om den är ny. Är den beggad så får man vålda lite med hammare o mejsel
Sen skruvar du dit avgashuset (utan resten av turbon) på grenröret när det sitter på motorn.
Sen ser du till att oljereturen sitter som den ska i blocket o tar sedan lagerdelen o sätter in den i avgashuset utan att dra åt det. O sätt dit oljereturen så den hamnar helt rätt mot lagerdelen. Skruva sen fast lagerdelen i avgashuset.
När du väl gjort det så passar de andra anslutningarna direkt på lagerdelen o det ser ut som att det kom från fabrik
Turbinhuset är jue sen enkelt att matcha in med tryckslangarna.
Sen behöver du bygga om fästet till wastegaten men det finns färdiga fästen på sidan som jag angav för att sätta den på en 7/940.
http://www.turbomeck.se/Ombyggnads-KitOBS: Ska du köra med 7:ans vinklade avgashus så måste du även köra med 940 grenrör.
För man måste borra om ett av hålen till anslutningen mellan turbo o grenrör.
På 940 grenröret så sitter det 4 pinbultar som man skruvar fast turbon i. Den övre till vänster om jag inte minns fel måste gängas ur o borras upp så en pinbult kan komma igenom. För på 7:ans avgashus så sitter det 2 pinbultar redan. Den ena pinbulten tar man ur turbon o borrar så binbulten från grenröret kan komma igenom.
Men den sista måste sitta kvar då det inte finns plats för en mutter där. Därför borrar man ur i grenröret o drar fast turbon på baksidan av flänsen istället. O detta går inte på ett 740 grenrör, vet dock inte om det är samma grenrör på de nyare 740 som på 940.
Dom har även redan ombyggda 19t turbos men dom har jue inte 3" anslutning till downpipen o det tycker jag är sämre iaf.
//Jocke