3318
Sök

Trimma min 740T -90, Hjälp

502 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#1
Tjenare.

Jag har sparat ihop ca 11.000kr att lägga på lite trim till bilen och tänkte fråga vad ni rekommenderar.

Själv hade jag tänkt
egenbyggt 3" med 100cell race katt och liten ljuddämpare
Kl-racing chipp till min 563 box
Ladd på ca 1.0-1.2bar
Sportluftfilter (insats i lufilterboxen)

Och till sommaren hade jag tänkt köpa en 19T turbo, räkna ut och skaffa lagom spridare, Bygga bättre lmm och antagligen byta låda då m46an inte lär tycka om den turbon?

Är det något speciellt man ska tänka på? t.ex vart köper jag en fläns som passar mot min original (td04-13c) för att bygga downpipe med.

Tipps och råd mottages tacksamt. smile
Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
#2
passa på att byta ut kammen också, original är värdelös.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

502 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#3
är det vx3 kammen man vill åt då? tycker det pratas mycket om den. ?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
#4
tycker själv att V är roligare än VX3, annars om du har budget så satsa på t.ex ENEMs V16 turbokam

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

502 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#5
Jag ser gärna att effekten kommer vid typ 3000varv och uppåt för att förhoppningsvis minska risken för att döda lådan direkt. Är det en sådan karaktär man får med V kammen? Och vad får man ge för en v16 kam? smile

tack för att du svarar.
mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
#6
Vkammen trycker på mycket bra på övre delen av registret, men är inte död i botten heller.

mitt förra motorrecept var

Mitsu TD06-17c turbo runt 0,9 ladd
Vkam
465ccspridare
3" BMW LMM
6puckssinter
m46

tryckte på duktigt över 3500

för priser kolla ENEMs hemsida

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

502 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#7
Ser ut som ett trevligt recept, men jag önskar helst ha en bolt-on turbo för att slippa bygga nya oljeledningar osv (har inget garage).
vad uppskattade du effekten till?
Och hur länge kan man klara sig med en ny original koppling? (min har bara rullat 1000 mil sen den byttes)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
#8
turbon var bolt on smile

effekten, ingen aning, räckte till iaf.

originalkoppling hänger inte med länge, min började slira med 0,7 bar med 17c turbon, men höll med 0,9 med original 13c och originalkam.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

326 Inlägg
13 december 2010
#9
ska du ladda över en bar så byt gärna ic oxå smile m46 lådan kommer hålla ,dock inte i evigheter men så är de på alla lådor.


502 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#10
Okey man tackar. smile

Någon som vet vart man kan köpa en fläns som passar på original turbon? Jag hade tänkt bygga en egen dp.

Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

402 Inlägg
14 december 2010
#11
klarrre skrev:
Ser ut som ett trevligt recept, men jag önskar helst ha en bolt-on turbo för att slippa bygga nya oljeledningar osv (har inget garage).
vad uppskattade du effekten till?
Och hur länge kan man klara sig med en ny original koppling? (min har bara rullat 1000 mil sen den byttes)

Kör på 19t turbon om du vill ha det bult on med anslutningar till olja, vatten o tryckrör.
Köp en 19t med 7:ans vinklade avgashus, då får du 3" rakt ut från turbon.
Finns på http://www.turbomeck.se/TD04-19T.
Du behöver dock vrida både turbin o avgashus men det är inga problem. Man tar isär turbon i 3 delar i slipar/kapar bort ett litet litet styrstift som sitter ett på varje sida av lagerdelen om man säger så.
För att ta loss turbinhuset från lagerdelen så behövs bara en klämringstång. (det är en ring som klämmer utåt) som håller i turbinhuset.
O för att ta bort avgashuset så behövs bara en 10mm hylsa. Man släpper bara på spännbandet o tar enkelt isär turbon om den är ny. Är den beggad så får man vålda lite med hammare o mejsel tongue
Sen skruvar du dit avgashuset (utan resten av turbon) på grenröret när det sitter på motorn.
Sen ser du till att oljereturen sitter som den ska i blocket o tar sedan lagerdelen o sätter in den i avgashuset utan att dra åt det. O sätt dit oljereturen så den hamnar helt rätt mot lagerdelen. Skruva sen fast lagerdelen i avgashuset.
När du väl gjort det så passar de andra anslutningarna direkt på lagerdelen o det ser ut som att det kom från fabrik smile

Turbinhuset är jue sen enkelt att matcha in med tryckslangarna.

Sen behöver du bygga om fästet till wastegaten men det finns färdiga fästen på sidan som jag angav för att sätta den på en 7/940. smile http://www.turbomeck.se/Ombyggnads-Kit

OBS: Ska du köra med 7:ans vinklade avgashus så måste du även köra med 940 grenrör.
För man måste borra om ett av hålen till anslutningen mellan turbo o grenrör.
På 940 grenröret så sitter det 4 pinbultar som man skruvar fast turbon i. Den övre till vänster om jag inte minns fel måste gängas ur o borras upp så en pinbult kan komma igenom. För på 7:ans avgashus så sitter det 2 pinbultar redan. Den ena pinbulten tar man ur turbon o borrar så binbulten från grenröret kan komma igenom.
Men den sista måste sitta kvar då det inte finns plats för en mutter där. Därför borrar man ur i grenröret o drar fast turbon på baksidan av flänsen istället. O detta går inte på ett 740 grenrör, vet dock inte om det är samma grenrör på de nyare 740 som på 940.

Dom har även redan ombyggda 19t turbos men dom har jue inte 3" anslutning till downpipen o det tycker jag är sämre iaf.

//Jocke
Senast redigerat av Hedlisch (14 december 2010)

502 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#12
Tackar för ett skitbra svar som svarade på många av mina frågor om just 19T aggregatet, Och det är ett sådant jag hade planerat att köra på, nytt från turbomeck.

Och det med grenröret så får jag ut och kolla om det har 940ins "mjuka" former eller äldre 740ins kantigare design. För det är väl så man ser skillnaden?


Jag har också en ställbar pysventil och ett chipp beställt nu så man har börjat lite smått iaf.
återigen tack för det bra svaret och till alla andra som tar sig tid att svara. smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

402 Inlägg
14 december 2010
#13
klarrre skrev:
Tackar för ett skitbra svar som svarade på många av mina frågor om just 19T aggregatet, Och det är ett sådant jag hade planerat att köra på, nytt från turbomeck.

Och det med grenröret så får jag ut och kolla om det har 940ins "mjuka" former eller äldre 740ins kantigare design. För det är väl så man ser skillnaden?


Jag har också en ställbar pysventil och ett chipp beställt nu så man har börjat lite smått iaf.
återigen tack för det bra svaret och till alla andra som tar sig tid att svara. smile

Ah precis, det är lite rundare.
Du kan stöta på ett problem som jag gjorde, på vissa 940 grenrör så finns det ej plats för en mutter på baksidan av flänsen. Har råkat ut för ett sådant iaf. men på de flesta verkar det fungera, du kan dock få slipa lite lite grann för att muttern ska gå att dra ordenkligt. men det märker du när du har allt löst.

Lycka till smile

//Jocke

502 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#14
Jag skulle tro att jag har såpass tur att det sitter ett 940 grenrör på bilen redan. Kolla på bilden och säg om jag har tokfel eller inte?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65796/1029249_9frwq6.jpg
Senast redigerat av klarrre (14 december 2010)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

this shit's got to go
183 Inlägg
14 december 2010
#15
klarrre skrev:
Jag skulle tro att jag har såpass tur att det sitter ett 940 grenrör på bilen redan. Kolla på bilden och säg om jag har tokfel eller inte?
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9frwq6.jpg

Ser helt klart ut som ett 940 grenrör dedär. Har ett i källaren och de ser bannemej ut sådär:)

Men alla kan ha fel ibland så låt fler tycka till innan du tror mej!

Man får inte va slö för då blir man dö

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 december 2010
#17
kan nästan garantera att det där är ett 940-rör

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

502 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#18
Någon mer som vet att ett är ett "940" grenrör?


Här kommer en bild på första köpet och steget mot en roligare bil big_smile

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs734.snc4/65468_488366238374_661758374_5812294_6166040_n.jpg

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

10 287 Inlägg
15 december 2010
#19
Då är vi två...

/Göran

NITROUS skrev:
kan nästan garantera att det där är ett 940-rör

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

502 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#20
Tja igen. Nu har jag bytt chipp i bilen men det är svårt att känna någon direkt förändring på effekten då det bara spinner och vägarna är uruselt plogade.

Så jag frågar er om någon vet något om detta chippet som satt i boxen redan? det är inte original va?

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs614.ash2/156624_488905178374_661758374_5819966_5800841_n.jpg

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad


Sök