3679
Sök

Fundering angående "Besikta turbokonverterad bil"

98 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Nu är de såhär att jag har letat och letat men kommer fanimej inte på några konkreta svar.
Visserligen har de startats en o annan tråd här på g.org, men alla hänvisar till andra forum
vilket jag tycker är lite lagom orättvist.. När de bär till bilar o.s.v. är jag bara reggad på g.org.


Så till frågan..!

Om man är sugen på att turbokonvertera en bil som inte har turbo från början.. Hur kan man
ta sig till väga? Om man nu lagt ner 30-90 dagar på ett feting bygge i sitt garage så vill man ju inte riva
hela skiten varje år?

-----------------------------------------------------------------

Tänkte lite utanför dessa banor faktiskt.. Då de egentligen inte finns några 100% lagliga
metoder.. Så hittade nånstans på nätet,

"Eller så skaffar du 2 likadana bilar och skiftar bara skyltar när de är dags att besikta wink"

Alltså.. Ex.. Du äger 2 stycken BMW 320 (säger vi).. Den ena är fullt laglig och flyger
igenom besiktningen som en sprillans ny V70.. och den andra är turbo konverterad.

Du besiktar den lagliga BMW'n och sen tar du plåtarna och skruvar dit dom på
den turbokonverterade.

------------------------------------------------------------------


Detta är dock inte lagligt! De vet jag.. men finns de någon som testat detta?
I teorin så borde de ju funka faktiskt! För jag har själv aldrig varit med om
att polisen eller ens tullen gått igenom och kollat ramnummer på bilen..

Har papperna stämt överens med bilens färg etc så har de aldrig varit minsta
komplikation.

--------------------------------------------------------------------


Fler tipps angående besiktning av turbokonvad bil?
Senast redigerat av Newguy (13 december 2010)

297 Inlägg
13 december 2010
#2
Det är helt lagligt att turbokonvertera en bil av 75 årsmodell eller äldre. Så det är enklast att hålla sig till sådana.


16 197 Inlägg
13 december 2010
#3
problemet e de bara den dagen de händer nåt om försäkringsbolaget börjar forska i de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

98 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#4
evilaudio skrev:
problemet e de bara den dagen de händer nåt om försäkringsbolaget börjar forska i de.

Den dagen den synden som man säger.

Självklart låter man helt oansvarig.. Men att stå o skruva varje år och plocka ner allt.. Särskilt när man inte är någon bil-guru.. oh boy..

8 883 Inlägg
13 december 2010
#5
Byta reggplåtar fungerar säkert på film, men hur gör du med chassinumret?

Man behöver ju inte vara raketforskare direkt för att inse att man använder sig av bilen som redan är registrerad med turbo, varför man då ska fippla med byte av reggplåtar begriper jag inte.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

98 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#6
Hamilton skrev:
Byta reggplåtar fungerar säkert på film, men hur gör du med chassinumret?

Man behöver ju inte vara raketforskare direkt för att inse att man använder sig av bilen som redan är registrerad med turbo, varför man då ska fippla med byte av reggplåtar begriper jag inte.

Mvh
Hamilton

Aha? Går en 200sx med singel turbo och 500hk igenom bilprovningen?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 december 2010
#7
Newguy skrev:
Hamilton skrev:
Byta reggplåtar fungerar säkert på film, men hur gör du med chassinumret?

Man behöver ju inte vara raketforskare direkt för att inse att man använder sig av bilen som redan är registrerad med turbo, varför man då ska fippla med byte av reggplåtar begriper jag inte.

Mvh
Hamilton

Aha? Går en 200sx med singel turbo och 500hk igenom bilprovningen?

500 hk är nog att ta i utav helvete som gämförelse.

vet inte exakt vad dessa bilar har för hk original men som exempel säg att de har 170 hk original

och du trimmar den till 300 hk  så lär den komma igenom om de inte är någon petnoga sur skalle som säger den inte är original. så man måste återställa den.

men kommer du där emot med dina 500 hk som du gämför med så har bilen 170 hk på pappret känns ju lite skillnad på effekt då . hur som helst olagligt vilket som varsej de går igenom bes eller ej. tills bilen är reggad med de trimmade hk.

i princip kan man komma igenom bes utan anmäkrning sen på vägen hem från bes bil stoppad av snuten och de ser att den är trimmad och sätter reg bes eller återstälning till original på den.

så visst allt är möjligt vissa har mer tur än andra . men har man inte kunskaperna eller viljan att kunna återställa för ev bes . kanske man ska hålla sig till de bilarna som har 300-700 hk original finns ju väldigt många såna


8 883 Inlägg
13 december 2010
#8
Newguy skrev:
Hamilton skrev:
Byta reggplåtar fungerar säkert på film, men hur gör du med chassinumret?

Man behöver ju inte vara raketforskare direkt för att inse att man använder sig av bilen som redan är registrerad med turbo, varför man då ska fippla med byte av reggplåtar begriper jag inte.

Mvh
Hamilton

Aha? Går en 200sx med singel turbo och 500hk igenom bilprovningen?

Tråden handlar ju inte om det så jag förstår inte varför du drar upp det.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

297 Inlägg
13 december 2010
#9
MrEricsson skrev:
tills bilen är reggad med de trimmade hk.

Vilket inte går på bilar nyare än 75. Så varför dra upp det.


Saabifierad
2 031 Inlägg
13 december 2010
#10
Newguy skrev:
Tja!

Nu är de såhär att jag har letat och letat men kommer fanimej inte på några konkreta svar.
Visserligen har de startats en o annan tråd här på g.org, men alla hänvisar till andra forum
vilket jag tycker är lite lagom orättvist.. När de bär till bilar o.s.v. är jag bara reggad på g.org.


Så till frågan..!

Om man är sugen på att turbokonvertera en bil som inte har turbo från början.. Hur kan man
ta sig till väga? Om man nu lagt ner 30-90 dagar på ett feting bygge i sitt garage så vill man ju inte riva
hela skiten varje år?

-----------------------------------------------------------------

Tänkte lite utanför dessa banor faktiskt.. Då de egentligen inte finns några 100% lagliga
metoder.. Så hittade nånstans på nätet,

"Eller så skaffar du 2 likadana bilar och skiftar bara skyltar när de är dags att besikta wink"

Alltså.. Ex.. Du äger 2 stycken BMW 320 (säger vi).. Den ena är fullt laglig och flyger
igenom besiktningen som en sprillans ny V70.. och den andra är turbo konverterad.

Du besiktar den lagliga BMW'n och sen tar du plåtarna och skruvar dit dom på
den turbokonverterade.

------------------------------------------------------------------


Detta är dock inte lagligt! De vet jag.. men finns de någon som testat detta?
I teorin så borde de ju funka faktiskt! För jag har själv aldrig varit med om
att polisen eller ens tullen gått igenom och kollat ramnummer på bilen..

Har papperna stämt överens med bilens färg etc så har de aldrig varit minsta
komplikation.

--------------------------------------------------------------------


Fler tipps angående besiktning av turbokonvad bil?

Dåligt exempel, vilken BMW 320 är lagligt registrerad med turbo?

Denna tråd känns som en tråd som ska försöka rättfärdiga bedrägerier med identitetsbyten mellan bilar hmm Det är bara inte okej, annars skulle var och varannan ungdom dra runt i splitternya Porschar som är "okej" i papprena köpta av Abdullah i Värtahamnen roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

98 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#11
Slash skrev:
Newguy skrev:
Tja!

Nu är de såhär att jag har letat och letat men kommer fanimej inte på några konkreta svar.
Visserligen har de startats en o annan tråd här på g.org, men alla hänvisar till andra forum
vilket jag tycker är lite lagom orättvist.. När de bär till bilar o.s.v. är jag bara reggad på g.org.


Så till frågan..!

Om man är sugen på att turbokonvertera en bil som inte har turbo från början.. Hur kan man
ta sig till väga? Om man nu lagt ner 30-90 dagar på ett feting bygge i sitt garage så vill man ju inte riva
hela skiten varje år?

-----------------------------------------------------------------

Tänkte lite utanför dessa banor faktiskt.. Då de egentligen inte finns några 100% lagliga
metoder.. Så hittade nånstans på nätet,

"Eller så skaffar du 2 likadana bilar och skiftar bara skyltar när de är dags att besikta wink"

Alltså.. Ex.. Du äger 2 stycken BMW 320 (säger vi).. Den ena är fullt laglig och flyger
igenom besiktningen som en sprillans ny V70.. och den andra är turbo konverterad.

Du besiktar den lagliga BMW'n och sen tar du plåtarna och skruvar dit dom på
den turbokonverterade.

------------------------------------------------------------------


Detta är dock inte lagligt! De vet jag.. men finns de någon som testat detta?
I teorin så borde de ju funka faktiskt! För jag har själv aldrig varit med om
att polisen eller ens tullen gått igenom och kollat ramnummer på bilen..

Har papperna stämt överens med bilens färg etc så har de aldrig varit minsta
komplikation.

--------------------------------------------------------------------


Fler tipps angående besiktning av turbokonvad bil?

Dåligt exempel, vilken BMW 320 är lagligt registrerad med turbo?

Denna tråd känns som en tråd som ska försöka rättfärdiga bedrägerier med identitetsbyten mellan bilar hmm Det är bara inte okej, annars skulle var och varannan ungdom dra runt i splitternya Porschar som är "okej" i papprena köpta av Abdullah i Värtahamnen roll

Okej, jag tar detta en gång till eftersom du kanske inte har läst noggrant.

Man köper 2 stycken identiska BMW 320 (bara modell exempel! Skulle kunna vara Mercedes C230)
Man turbokonverterar den enda och den andra är laglig.

Man besiktar den originala BMWn. Sen tar man regplåtarna från den ORIGINALA BMWn och smäller dit dom på den turbokonverterade och kör på de viset.
Senast redigerat av Newguy (13 december 2010)

Game On!
244 Inlägg
13 december 2010
#12
sen åker du dit för bedrägeri och framförande av obesiktat fordon om du har otur. Sen är ju frågan hur länge du kan åka så innan det händer, eller om de händer. Men är det värt det är ju då frågan.


Down n`out
514 Inlägg
13 december 2010
#13
nr 1: besikta bilen och bygg sedan turbo.
nr 2: bygg turbo och kör in på bes, kanske går ,kanske inte
nr 3: bes bilen som inte har turbo och släng sedan över plåtar och även chassi numret till den bilen du har turbo motorn i.

nu har du 3 alternativ, själv skulle jag satsa på nr1, hade det varit länge tills bes hade jag byggt nu och sen bara kört in i hallen med turbo.

vad är det värsta som kan hända? jo du får ombes ... inte så läskigt som det låter.
Senast redigerat av skjortan (13 december 2010)

Down n`out

302 Inlägg
13 december 2010
#14
Varför inte registrerings besikta som ombyggt fordon?
Du behöver iof antagligen göra mer än att turbokonvertera.  Men det är väll lika bra att göra det ordentligt
eller låta bli ....??

804 Inlägg
13 december 2010
#15
Alt 4: Skaffa en bil från 1992 eller tidigare och byta hela motorpaketet med en bil som har turbo, in och reg-besiktiga och kör lagligt. Något förenklat, finns ju vissa effektkrav med. Bmw 325 med volvo 740 turbo-drivlina någon? Aj, den tanken gjorde ont.

8 883 Inlägg
13 december 2010
#16
Newguy skrev:
Slash skrev:
Newguy skrev:
Tja!

Nu är de såhär att jag har letat och letat men kommer fanimej inte på några konkreta svar.
Visserligen har de startats en o annan tråd här på g.org, men alla hänvisar till andra forum
vilket jag tycker är lite lagom orättvist.. När de bär till bilar o.s.v. är jag bara reggad på g.org.


Så till frågan..!

Om man är sugen på att turbokonvertera en bil som inte har turbo från början.. Hur kan man
ta sig till väga? Om man nu lagt ner 30-90 dagar på ett feting bygge i sitt garage så vill man ju inte riva
hela skiten varje år?

-----------------------------------------------------------------

Tänkte lite utanför dessa banor faktiskt.. Då de egentligen inte finns några 100% lagliga
metoder.. Så hittade nånstans på nätet,

"Eller så skaffar du 2 likadana bilar och skiftar bara skyltar när de är dags att besikta wink"

Alltså.. Ex.. Du äger 2 stycken BMW 320 (säger vi).. Den ena är fullt laglig och flyger
igenom besiktningen som en sprillans ny V70.. och den andra är turbo konverterad.

Du besiktar den lagliga BMW'n och sen tar du plåtarna och skruvar dit dom på
den turbokonverterade.

------------------------------------------------------------------


Detta är dock inte lagligt! De vet jag.. men finns de någon som testat detta?
I teorin så borde de ju funka faktiskt! För jag har själv aldrig varit med om
att polisen eller ens tullen gått igenom och kollat ramnummer på bilen..

Har papperna stämt överens med bilens färg etc så har de aldrig varit minsta
komplikation.

--------------------------------------------------------------------


Fler tipps angående besiktning av turbokonvad bil?

Dåligt exempel, vilken BMW 320 är lagligt registrerad med turbo?

Denna tråd känns som en tråd som ska försöka rättfärdiga bedrägerier med identitetsbyten mellan bilar hmm Det är bara inte okej, annars skulle var och varannan ungdom dra runt i splitternya Porschar som är "okej" i papprena köpta av Abdullah i Värtahamnen roll

Okej, jag tar detta en gång till eftersom du kanske inte har läst noggrant.

Man köper 2 stycken identiska BMW 320 (bara modell exempel! Skulle kunna vara Mercedes C230)
Man turbokonverterar den enda och den andra är laglig.

Man besiktar den originala BMWn. Sen tar man regplåtarna från den ORIGINALA BMWn och smäller dit dom på den turbokonverterade och kör på de viset.

Frågan kvarstår ju hur du tänkt lösa problemet med chassinumret

Fotograf på tierpidag.se

Down n`out
514 Inlägg
13 december 2010
#17
Hamilton skrev:
Newguy skrev:
Slash skrev:

Dåligt exempel, vilken BMW 320 är lagligt registrerad med turbo?

Denna tråd känns som en tråd som ska försöka rättfärdiga bedrägerier med identitetsbyten mellan bilar hmm Det är bara inte okej, annars skulle var och varannan ungdom dra runt i splitternya Porschar som är "okej" i papprena köpta av Abdullah i Värtahamnen roll

Okej, jag tar detta en gång till eftersom du kanske inte har läst noggrant.

Man köper 2 stycken identiska BMW 320 (bara modell exempel! Skulle kunna vara Mercedes C230)
Man turbokonverterar den enda och den andra är laglig.

Man besiktar den originala BMWn. Sen tar man regplåtarna från den ORIGINALA BMWn och smäller dit dom på den turbokonverterade och kör på de viset.

Frågan kvarstår ju hur du tänkt lösa problemet med chassinumret

du kapar ur det gamla och svetsar dit det där det skall sitta på den nya bilen

Down n`out

7 399 Inlägg
13 december 2010
#18
och kan åka på urkundsförfalskning,, ingen försäkring är giltig,, dock inte ens om du bes utan turbo,, å monterar en sen,, det bästa är att bygga en bil som går att sfro bes,, då har man alltid torrt på fötterna,,
men om ts, som han har sagt i fler trådar förut inte så bra vana att mecka,, så tycker jag han ska lära sig å mecka först, sen bygga bil,, för man måste veta vad man gör innan man bygger om en bil ordentligt,, för det krävs både tid, pengar kunskap, smile

det låter så lätt byta motor, vxl, bromsar, bakaxel,, men passar det?? hur mkt måste byggas om på bilen, osv osv,,
Senast redigerat av granadadr (13 december 2010)


98 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#19
Hur ofta kollas chassinr förutom ev. besiktning? Har själv aldrig varit med om de.

Och oavsett om jag hade varit en jävel på att bygga om bilar (är dock skicklig inom motorcyklar och mopeder) så hade jag endå inte pallat att mecka ner allt, besikta, skruva dit allt..

Sen är de ju de.. "Skaffa en bil som redan har turbo"... Finns en hel del ja, men måååånga av de fina bilarna har inte turbo ju?

Och om man flyttar plåtar OCH chassinr [edit].. Så är bilen endå iprincip laglig, för hur ska dom bevisa att plåtarna och chassinr inte är från en annan bil om de är proffsgjort?

Sen va ja vet så gäller inte försäkringen om du kvaddar en trimmad Evo, Skyline, Impreza o.s.v.. Eller ens en turbokonverterad BMW 320.. Och du äger ju 2 bilar.. Båda bilarna.. original som trimmad. Så de är inget stulet..



Åter igen.. Du har en trimmad bil med plåtar från en IDENTISK bil, fast som är original. Som dessutom är din egna och du har papper på.
Senast redigerat av Newguy (13 december 2010)

297 Inlägg
13 december 2010
#20
Newguy skrev:
Och om man flyttar plåtar OCH chassinr [edit].. Så är bilen endå iprincip laglig, för hur ska dom bevisa att plåtarna och chassinr inte är från en annan bil om de är proffsgjort?
.

De behöver inte bevisa det. Har du ändrat motorn så den inte stämmer med avgascertifieringen så är det olagligt. Det spelar inte ens nån roll om du lyckats besikta med det, det är ändå olagligt.

Att du kanske inte åker dit för det  som rör fipplandet med identiteten kanske inte spelar så stor roll. För övrigt så är karossbyte lagligt inom vissa ramar.

Vi har skitdåliga regler angående trimmade bilar i detta landet. Och de blir knappast bättre av dessa eviga meningslösa diskussioner.
Vill man åka lagligt i en turbokonverterad som är nyare än 1975, så får man nog börja driva det som en politisk fråga. Tyvärr så är det ingen som gör det idag, så nån regeländring är knappast i sikte.



Sök