Brinka skrev:
Å där försvann en stor trivselfaktor.. Det hörde ju till det dagliga nöjet att läsa alla dråpligheter som folk delade med sig av, och att kunna göra detta på samma ställe som sajten för sin hobby tyckte jag var suveränt.. Känns som om tryckfriheten fick sig en törn nu.. Fan vet vad man törs skriva i fortsättningen.
Kan bara instämma! Den "fria" bloggen var verkligen en höjdpunkt på dagen. Att den stundtals spårade iväg väl mycket kan ju till stor del bero på att den, liksom övriga delar av den här sidan, saknar/saknade tydliga regler. Att skriva, som man gjort på i alla fall ett ställe, att man förbehåller sig att från ansvarigas sida fritt tolka reglerna och även kringå dom, hur f-n ska vi användare då kunna veta vad som gäller? Att sen dessutom antalet moderatorer/administratörer är på tok för litet i förhållande till medlemsantalet gör naturligtvis inte saken lättare att styra upp.
Oavsett forumets vara eller inte vara och dess tillåtna omfattning av innehåll så bör regelverket på den här sidan göras avsevärt klarare och tydligare, för ALLA inblandades skull. Så som det är skrivet nu kan moderatorerna godtyckligt tolka reglerna helt efter eget tycke och smak för dagen. En moderator som, av en helt annan anledning än G.org, kanske är trött och grinig har en betydligt lägre toleransnivå än om han (finns inga "hon" vad jag vet) hade varit på gott humör. Den typen av variationer får inte förekomma! Då har reglerna inget som helst värde och kan raderas helt från sidan! Reglerna måste vara klara och tydliga så att alla på sidan, medlemmar såväl som dom som skall hålla ett öga på verksamheten, vet vad som gäller.
Jag är medlem på ett annat fordonsforum och där är reglerna glasklara och moderatorer och administratörer följer regleverket stenhårt och har gjort så från dag ett. Deras jobb idag är nog rätt enkelt då dom allra flesta medlemmarna vet vad som gäller och att dom får en tillsägelse direkt om dom inte följer forumets regler. Ett övertramp påtalas det MED en "copy/paste" av den eller de regler man brutit mot rakt in i det aktuella inlägget . Tillrättavisningen undertecknas också till 99% av den moderator/administratör som utfört denna. Det innebär att den tillrättavisade medlemmen direkt vet varför reprimanden kommit och av vem. Varför är det inte så på G.org? Jo, för att reglerna till stor del är godtyckliga och dom som skall se till att dom efterlevs är för få! Det här forumet jag refererar till har ca 3500 registrerade användare och 6 administratörer. G.org har i skrivande stund 137904 registrerade medlemmar men inte på långa vägar tillräckligt många administratörer för att klara av övervakningen av sidans medlemsfunktioner. Att sedan båda sidorna har en stor del mer eller mindre inaktiva medlemmar förändrar inte förhållandet mellan antalet medlemmar och administratörer/moderatorer.
Jag saknar redan den "fria" bloggen. Den gav möjligheten att lära känna andra bilintresserade personer mer än till ett forumnamn. Jag kan inte se någon som helst anledning till varför en BILINRIKTAD sida inte också kan ha en social avdelning (läs Blogg) där medlemmarna kan dela med sig även av andra intressen. Det hade fungerat utmärkt om reglerna hade varit tydliga, OCH efterlevnaden hade övervakats i linje med dessa klara och tydliga regler. Lägger man ribban på en tydlig nivå direkt från början håller dessutom medlemmarna sen till stor del efter varandra. Inget i världen hade heller hindrat att reglerna hade omfattat även ett "nono" mot att prata politik och religion då dessa två ämnen är de som brukar leda till de mest infekterade och svårkontrollerade diskussionerna.
Chriss gör naturligtvis som han vill med sin "baby" men jag tycker det här var ett steg i fel riktning, ett steg jag tror kan ha varit ett ganska rejält felsteg, men det får ju framtiden utvisa. För min del hade i alla fall just bloggen en stor del i att jag valde just G.org före andra BILINRIKTADE sidor. Här fick jag inte bara en koppling mellan ett forumnamn och en bil utan här fick jag även en koppling till en person, inte bara till ett forumnamn och en bil. Här fanns BÅDE bilinriktningen OCH den trevliga sociala biten!