Samma system som snöskotrar, fyrhjulingar, mm.
Det låter som något med premiärvariatorn. (På.motorn)
Det är den som ska dra ihop sig och dra med remmen som startkoppling.
Den verkar inte gå tillbaka, alt fel rem.
Nu förutsätter vi den vanligaste lösningen. Det finns flera.
Dlr jag antar det inte är en slungkoppling innan variatorn som dyrare fyrhjulingar har. Där slirar aldrig remmen och allt står stilla på tomgång. EU mopeder har en slungkoppling innuti bakre variatorn. Där snurrar alltid remmen.
Jag gissar att mopedbilar har det första där remmen är kopplingen.
Visst drag är det alltid där remmen är kopplingen, men man ska kunna växla på tomgång stillastående.
Slitet länkage kan kanske få det hela att gå onödigt tungt och skapa detta??
(Spekulering)
För hög tomgång skapar detta problem helt naturligt då det är varvtalet som får vikterna i variatorn att gå ut och pressa samman skivorna.
Senast redigerat av Mossan1 (för 8 timmar sedan)