2465
Sök

Stelfrusen växellåda vid -5 grader

Bayerische Motoren Werke
43 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1
Tjena
Jag har en Peugeot 206 rc -04, där växellådan så fort utetemperaturen sjunker under -5 blir helt stelfrusen. När den väl börjar tina upp känns växlarna väldigt tröga, vet hur en kall växellåda brukar bete sig men detta känns annorlunda. Tänkte att det kanske var fel olja så bytade oljan, men problemet uppstod igen.
Någon som har någon erfarenhet av detta?

Tack på förhand
Mvh 931strosek

Följ Evertsen Media på Facebook

Rylander
15 december 2010
#2
bytte du till samma olja som innan eller en med tunnare viskositet?

21 Inlägg
15 december 2010
#3
det kan ju vara så att det är fukt på lenkaget till växel lådan som fryser ihop lite rejält när det blir kallt ute eller så är det kondens i växellådan det troligaste är kondens i växellådan som gör att oljan blir kletig och trög och inte alls vill hänga med.
Har samma symtom på min 850 när det blir -15 men det släpper efter ett tag...

M.V.H Martin


Bayerische Motoren Werke
43 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#4
Får skämmas lite och säga att jag lämnade in till verkstad för oljebytet. Ringde precis ner till dem, och det va "originalolja" (Castrol SAF-XO helsyntet 75W-90) som de fyllde på. Och enligt dem såg den gamla oljan fin ut.

Fukt på länkagen känns ganska rimligt, stänker ju upp en del skit..
Det som förundrar mig mest är att jag inte har hört om någon annan med samma bil, som har samma problem, kan en skyddsplåt eller något liknande ha trillat av?

Tack för snabba svar!

Följ Evertsen Media på Facebook

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 december 2010
#5
931strosek skrev:
Får skämmas lite och säga att jag lämnade in till verkstad för oljebytet. Ringde precis ner till dem, och det va "originalolja" (Castrol SAF-XO helsyntet 75W-90) som de fyllde på. Och enligt dem såg den gamla oljan fin ut.

Fukt på länkagen känns ganska rimligt, stänker ju upp en del skit..
Det som förundrar mig mest är att jag inte har hört om någon annan med samma bil, som har samma problem, kan en skyddsplåt eller något liknande ha trillat av?

Tack för snabba svar!

Hur ska vi veta det? Kryp under o kolla själv


Bayerische Motoren Werke
43 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#6
Dubs skrev:
Hur ska vi veta det? Kryp under o kolla själv

Sant wink
Formulerade frågan fel, tänkte om här var någon som vet om där ska sitta nån plåt eller liknande, som då kanske kan har trillat av min.
Senast redigerat av 931strosek (15 december 2010)

Följ Evertsen Media på Facebook


Sök