Lurken_85 skrev:
Jo den sitter i spjällhuset om det är ett elektroniskt och den går inte att byta då får man köpa hela spjällhuset för 12 lök tror jag det var men har man inte elektroniskt så kostar en lös givare 3-400 eller nå tror ja. Suck vilket tror du jag hade.
Det billigaste så klart, så brukar det ju vara, not :p
johnny68 skrev:
Hej igen!!
Var inte tydlig nog,sorry!!
Har ej TCS på min bil!!
En liten FAQ på felkoder, taget från STCS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:
Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF
2:Sätt i tändningen i läge ON
3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)
4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)
5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.
ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel
Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.