2860
Sök

Felkoder Saab 9000

12 086 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#1
"Check Engine" lampan blinkar när man sätter igång tändningen på farsans Saab, o vad jag förstått så är det en felkod.. men mer än så vet jag inte, den blinkar 7 ggr, lyser en stund och sen börjar den blinka 7 ggr igen osv. Vad betyder felkoden? Vill inte gå med i nått Saabforum så ge mig bara ett svar tack! smile

PS. Jag kan gissa på att de har med magnetventilen och göra, alt knacksensorn för vi har haft problem med laddtrycket.

294 Inlägg
16 juli 2006
#2
är iten helt hajj men har gjort flera veckors praktik på en saab verkstad. . ta å åk dit å be dom radera felkoden med deras tech2  å sen tar du å kör en runda igen å sen om den komemr tillbaka. gör den det så har dom säkert något vettigt å säjja. radera felkoden gör dom förmodligen gratis !

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

12 086 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#3
Hitta svaret, "Adaption".. nu är frågan vad fan är Adaption?

preem pump
836 Inlägg
16 juli 2006
#4
ta bort plus polen några minuter

starta bilen
varmkör
leta upp en fet backe kör på 4:an från 2000-5000
gör om 3 ggr
nu är bilen adapterad

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

12 086 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
#5
Jag hörde att man skulle köra på 5an från 2000-3750 varv.. det gjorde jag nyss och bilen vart inte bättre för de, lr felkoden är ju borta men bilen går skit.. kanske jag inte talat så mkt om i den här tråden iofs?

preem pump
836 Inlägg
17 juli 2006
#6
Ta ur nyckeln ur tändningslåset
2. Ta bort batterikabeln
(minuspolen rekommenderas)

ADAPTION av Trionic
Motorn måste nu ”adapteras” med den nya programvaran. Varmkör bilen och kör fyra
accelerationer på fyrans växel från 2000 till 4500 rpm med fullgas. Styrenheten har nu lärt sig
de yttre förhållandena (adapterats). För optimal prestanda och lägsta förbrukning
rekommenderas blyfri 98 oktan.

såg att min förra text innehöll fel så jag citerar
jag kan ju inget, men speedparts tycker man ska göra så här.

dels när man chippat bilen, men även när den ställt ner sig pga att du har kört för snällt.

sen att det kanske inte var lösningen på ditt problem men jag ville bara reda ut det hela
Senast redigerat av mannen666666 (17 juli 2006)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

5 710 Inlägg
24 juli 2006
#7
JapMax skrev:
lr felkoden är ju borta men bilen går skit.. kanske jag inte talat så mkt om i den här tråden iofs?

Hur "går den skit"?

Dåligt laddtryck, bludder osv?
JapMax skrev:
PS. Jag kan gissa på att de har med magnetventilen och göra, alt knacksensorn för vi har haft problem med laddtrycket.

Din fars bil saknar knacksensor och kör istället knackövervakning via tändstiften/DI-kasetten.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
24 juli 2006
#8
Leijon_cmc855 skrev:
Har en Saab 9000 CD 2,3 Turbo -91 som har samma "fel kod".

7 blink? känns lite märkligt på den bilen......

Leijon_cmc855 skrev:
Det är ju någon form av "limp home" funktion inte sant?? Att bilen ska "kunna ta sig hem" eller att den går "på halvfart".

Precis.

Leijon_cmc855 skrev:
Vår har lyst kontinuerligt i ett antal år nu tror jag och bilen verkar helt ok annars, går som ett skollat troll i skogen så jag vet inte...

Beroende på felets "art" så kan resultatet av CE te sig lite olika.
Ibland märks det väldans tydligt på prestandan....

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
9 januari 2009
#9
Hejsan!!
Har en 9000 Turbo 200hk.1997.Och den har gått ner i ett  sk."Limphome"läge!!
Det började med att hastighetsmätaren slutade fungera,sen farthållaren,o ner i grundladdtryck.
Har fått rådet o byta ett "Nylondrev"som sitter i lådan,kompisar säger att det är den till 99.9%.
Men innan jag börjar riva av lådan,vill jag ha en 3:e åsikt.
Tacksam för alla svar.

336 Inlägg
9 januari 2009
#10
Har du limphome så har väl det och göra med TCS:en. Hade samma på en annan 9000 jag hade, då var det en av ventilerna till TCS:en som hade gett upp.

832 Inlägg
9 januari 2009
#11
Behöver inte ha något med TCSen att göra utan det kan vara vad som helst. Så fort bilen går ner på limp home (Nödprogram) så stryper den allt laddtryck och tändning bla. Det kan vara en givare eller nåt skitfel bara.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

832 Inlägg
9 januari 2009
#12
johnny68 skrev:
Hejsan!!
Har en 9000 Turbo 200hk.1997.Och den har gått ner i ett  sk."Limphome"läge!!
Det började med att hastighetsmätaren slutade fungera,sen farthållaren,o ner i grundladdtryck.
Har fått rådet o byta ett "Nylondrev"som sitter i lådan,kompisar säger att det är den till 99.9%.
Men innan jag börjar riva av lådan,vill jag ha en 3:e åsikt.
Tacksam för alla svar.

Det är säker nylondrevet till hastighetsmätaren (om det inte är elektroniskt) som är trasigt och funkar inte hastighetsmätaren så går den ner på limp home har jag för mej och då slutar farthållare och allt "onödigt" att funka.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

336 Inlägg
9 januari 2009
#13
Okej, har bara haft limphome lampa på en 9000 och den hade TCS

832 Inlägg
9 januari 2009
#14
SaaB_Turbo skrev:
Okej, har bara haft limphome lampa på en 9000 och den hade TCS

Trodde oxå att det var så först när jag höll på med en bil. eftersom TCS lampan lyste tyckte jag att det borde vara något fel på ABSen eller TCSen men det funkade inte för att den gick på limp fick jag förklarat för mej. Sen lärde jag mej hur man läste ur felkoderna och då fick jag reda på att det var spjällägesgivaren.smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

336 Inlägg
9 januari 2009
#15
Lurken_85 skrev:
SaaB_Turbo skrev:
Okej, har bara haft limphome lampa på en 9000 och den hade TCS

Trodde oxå att det var så först när jag höll på med en bil. eftersom TCS lampan lyste tyckte jag att det borde vara något fel på ABSen eller TCSen men det funkade inte för att den gick på limp fick jag förklarat för mej. Sen lärde jag mej hur man läste ur felkoderna och då fick jag reda på att det var spjällägesgivaren.smile

Man lär sig något nytt varje dag tongue Men spjällägesgivaren sitter inte den i Spjällhuset? På 9000 så är spjällhuset inblandat i TSC:en Kanske det är på alla bilar dock tongue

832 Inlägg
9 januari 2009
#16
Jo den sitter i spjällhuset om det är ett elektroniskt och den går inte att byta då får man köpa hela spjällhuset för 12 lök tror jag det var men har man inte elektroniskt så kostar en lös givare 3-400 eller nå tror ja. Suck vilket tror du jag hade.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

764 Inlägg
9 januari 2009
#17
Tur man har bosch-system då...*hehe*

TeQuilla

11 Inlägg
9 januari 2009
#18
Hej igen!!
Var inte tydlig nog,sorry!!
Har ej TCS på min bil!!

832 Inlägg
9 januari 2009
#19
johnny68 skrev:
Hej igen!!
Var inte tydlig nog,sorry!!
Har ej TCS på min bil!!

Men har du fått fram någon felkod?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

336 Inlägg
9 januari 2009
#20
Lurken_85 skrev:
Jo den sitter i spjällhuset om det är ett elektroniskt och den går inte att byta då får man köpa hela spjällhuset för 12 lök tror jag det var men har man inte elektroniskt så kostar en lös givare 3-400 eller nå tror ja. Suck vilket tror du jag hade.

Det billigaste så klart, så brukar det ju vara, not :p


johnny68 skrev:

    Hej igen!!
    Var inte tydlig nog,sorry!!
    Har ej TCS på min bil!!

En liten FAQ på felkoder, taget från STCS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314


Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

Trionic 5
1:Sätt i tändningen i läge OFF

2:Sätt i tändningen i läge ON

3:CHECK ENGINE-lampan ska :
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL
BLINK FUNKTION
2 Tryckgivare, inloppsluft
3 Tempgivare, insugningsrör
4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)
5 Spjällägesgivare
6 Syresensor
7 Adaption
8 Urluftningsventil
9 Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.


Sök