4224
Sök

Trimma saab 9000

236 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#1
Hur är det bäst att trimma en 9000? chip från speedparts eller bsr? 2.0t har gått 23000
vad bör jag kolla innan trimning? ska pendla med den men vill ha lite mer krutt under huven! smile

MVH /Carl


614 Inlägg
16 december 2010
#2
Carl_bmw316 skrev:
Hur är det bäst att trimma en 9000? chip från speedparts eller bsr? 2.0t har gått 23000
vad bör jag kolla innan trimning? ska pendla med den men vill ha lite mer krutt under huven! smile

MVH /Carl

Hmm ja du bra fråga!. Jag hade nog av ren vana gått på den leverantör som är specialist på just Saab, i detta fall så speedparts. BSR har väl ändå ett bra rykte och jag hade gärna handlat grejer av dom ifall inte speedparts fanns.

Men som sagt Speedparts är ju specialiserade just inom Saab och grejer ju BARA med Saab, BSR är ju mer en almänn  leverantör till olika märken om jag inte minns helt fel.g

Sen dessutom så  har jag själv handlat mycket av speedparts till min egen saab och är mycket nöjd med produkter och deras servis.  Sen är dom heller inte så fruktansvärt dyra med delar, vet inte riktigt hur det är med trimmning, vet dock att steg 1 chipning till min 900 hade kostat mig 1800 kr. (har dock ingen koll till 9000)

Gå in på speedparts hemsida och kolla.. där kan du se i detalj hur mycket det kostar för olika steg och vad som görs med bilen då.


Sen när det gäller skötelseråd efter eventuell trimmning så även om det sägs att 9000 ska palla mycket stryk så är det ingen evighetsmaskin och 23 tusen mil är långt så jag skulle inte rekommendera att dra full gas i varje gaspådrag eller att slänga i växlarna hur som helst för det kommer det rasa!

Handlar mer om  bilvett  detdär!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

236 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#3
okey tack! läste på bsr att det rekomenderades att man skulle köra på 98 oktan? är det ett måste efter som jag pendlar med bilen så vill jag tänka lite ekonomiskt när det gäller sopa!


5 710 Inlägg
16 december 2010
#4
Carl_bmw316 skrev:
okey tack! läste på bsr att det rekomenderades att man skulle köra på 98 oktan? är det ett måste efter som jag pendlar med bilen så vill jag tänka lite ekonomiskt när det gäller sopa!

Tänker du ens i de banorna tycker jag du skall låta bli att trimma, ekonomiskt är det en dålig affär.

Vad pratar vi om för 9000?
Den tillverkades mellan 1985-1998 och det är en viss skillnad beroende på årsmodell.

rybbe skrev:
Men som sagt Speedparts är ju specialiserade just inom Saab och grejer ju BARA med Saab, BSR är ju mer en almänn  leverantör till olika märken om jag inte minns helt fel.

SP utvecklar mig veteligen inte sina egna programvaror utan köper av annan leverantör. Tidigare har denna just varit BSR...smile

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
16 december 2010
#5
Carl_bmw316 skrev:
okey tack! läste på bsr att det rekomenderades att man skulle köra på 98 oktan? är det ett måste efter som jag pendlar med bilen så vill jag tänka lite ekonomiskt när det gäller sopa!

Hmm 98 oktan ska väl vara lite mer effektiv soppa, men hur viktigt detta är eller inte har jag faktist ingen aning om.. Någon annan som vet detta?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
16 december 2010
#6
Jaså? okey okey var ingen jag visste något om big_smile   hmm ja så kan det ju såklart mycket väl vara.  Aja hur som helst så är ifall min åsikt är att jag hellre går till en leverantör som är speciealist på 1 bilmärke big_smile hellre en att gå till en som sysslar med 5 olika bilmärken. båda 2 kan ju visseligen vara bra! men känns bara bättre med en som är specialist på 1 bilmärke big_smile

sen som sagt den servis och dom produkter jag köpt av speedparts som är en hel del grejer det senaste året är jag mycket nöjd med så jag kan inte mer en att rekommendera dom big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

44 Inlägg
16 december 2010
#7
Ta kontakt med Maptun,dom vet ALLT om SAAB.


63 Inlägg
16 december 2010
#8
Håller med fladdra gå till maptuns hemsida och kolla in deras utbud, dom vet vad som gäller för SAAB

5 710 Inlägg
16 december 2010
#9
rybbe skrev:
Carl_bmw316 skrev:
okey tack! läste på bsr att det rekomenderades att man skulle köra på 98 oktan? är det ett måste efter som jag pendlar med bilen så vill jag tänka lite ekonomiskt när det gäller sopa!

Hmm 98 oktan ska väl vara lite mer effektiv soppa, men hur viktigt detta är eller inte har jag faktist ingen aning om.. Någon annan som vet detta?

Ett bra program klarar av att hantera även 95 men för att få den effekten som utlovas gäller det att tanka 98.

MVH Jonas
..............

Ex-08'a
113 Inlägg
16 december 2010
#10
till saab finns det många levarantöret av chip bsr,maptun,speedparts,nordicuhr och säkert flera, kolla runt och bilda dig en egen uppfattning, provkör gärna olika 9000 med steg 1 av olika märken. jonTe så som jag har förstått det så är de oftast så att ett setg 1 sänker bränsle kostnaderna igeon att dom effektivare förbränner bränslet än orginal, just på dom gammla tironic motorerna. min 900 med nordic steg 3 drar vid lung köring tilloch med mindre än vad den gjorde innan men jag kanske är den ända som har varigt me om de ? rätta mig gärna om jag har fel smile // marcus


236 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#11
Tjena! Tack för alla svar! humm, Maptun, bsr, och speedparts? Det är svåra val men som sagat alla 3 vet ju vad dem håller på med smile vad jag förstår. Min saab är en abrikat:    SAAB    Modell:    9000 Typ:    2.0 16 Turbo
Årsmodeller:    1996
Den har rullat 23000 mil och det är inga missljud från motorn, vad bör jag kolla innan jag "lämnar in den till chipning"? Jag bor i kalmar trakten så jag har kollat lite på bsr och dem kan ju "felsöka motorn innan" för en mindre kostnad. maptun finns det någon "installatör" i kalmar trakten? för jag har tyvär inte så mycket tid att fixa med dej själv pga arbete. 
Har läst i andra trådar när saabar har gått runt 25000 tusen mil. kommentarer som: Den är ju bara inkörd tryck i ett chip!,  lider motorn "mycket" mer om jag chipar den? observera att jag inte kommer köra så hårda accelerationer med den, Jag kör ungefär 300 meter sedan motorväg 7mil sen är jag framme.
Tack så hemskt mycket för alla svar och all hjälp jag har fått!   

MVH /carl


15 Inlägg
17 december 2010
#12
rybbe skrev:
Carl_bmw316 skrev:
okey tack! läste på bsr att det rekomenderades att man skulle köra på 98 oktan? är det ett måste efter som jag pendlar med bilen så vill jag tänka lite ekonomiskt när det gäller sopa!

Hmm 98 oktan ska väl vara lite mer effektiv soppa, men hur viktigt detta är eller inte har jag faktist ingen aning om.. Någon annan som vet detta?

Faktist är det som så att 98 oktan inneholler mindre energi än typ 95
98 oktan innerhåller ett högre ronvärde  och är mer svårtänt därav rekomendationen o köra på 98 vid effekhöjning 91 oktan har snabbare antändningspunkt o detonerar vid lägre temperatur
efektökningen får man från ökat komptryck men gränsen för  komptrycket ligger i bensinens antändningstemp högre tryck i cylindrarna  ger högre temp därav kravet på högre oktan
o angående steg ett så kan man fixa högre efect genom o höja bränsletrycket genom o pressa ihop bränsletryck regulatorn samt att byta ut en av pottarna i laddtryckstryrningen
nu kommer jag ej ihåg riktigt hur men kan kolla mina gamla anteckningar om du vill
genom o modda dessa pungter samt o byte ur avgaset o katten till grövre kan du komma upp till en ca 250-260 hk om jag inte missminner mig så har saab 9000 turbon en surgelimmit som begänsar efeckten vid ca 270 hk
men som sagt har du en nyare saab så är motornbetäckningen avgörande  nyare saabar bör man va försiktig med

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

15 Inlägg
17 december 2010
#13
Falcone skrev:
rybbe skrev:
Carl_bmw316 skrev:
okey tack! läste på bsr att det rekomenderades att man skulle köra på 98 oktan? är det ett måste efter som jag pendlar med bilen så vill jag tänka lite ekonomiskt när det gäller sopa!

Hmm 98 oktan ska väl vara lite mer effektiv soppa, men hur viktigt detta är eller inte har jag faktist ingen aning om.. Någon annan som vet detta?

Faktist är det som så att 98 oktan inneholler mindre energi än typ 95
98 oktan innerhåller ett högre ronvärde  och är mer svårtänt därav rekomendationen o köra på 98 vid effekhöjning 91 oktan har snabbare antändningspunkt o detonerar vid lägre temperatur
effektökningen får man från ökat komptryck men gränsen för  komptrycket ligger i bensinens antändningstemp högre tryck i cylindrarna  ger högre temp därav kravet på högre oktan
o angående steg ett så kan man fixa högre efekt genom o höja bränsletrycket genom o pressa ihop bränsletryck regulatorn samt att byta ut en av pottarna i laddtryckstryrningen
nu kommer jag ej ihåg riktigt hur men kan kolla mina gamla anteckningar om du vill
genom o modda dessa pungter samt o byte ur avgaset o katten till grövre kan du komma upp till en ca 250-260 hk om jag inte missminner mig så har saab 9000 turbon en surgelimmit som begänsar efeckten vid ca 270 hk
men som sagt har du en nyare saab så är motornbetäckningen avgörande  nyare saabar bör man va försiktig med

Ps hadde en 9000 talladega förr o den hadde gått 64000 mil men toppade lätt 250 knyck  245 på fyrans växel   så är motorn av äldre modell  men välservad så håller skiten

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

236 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#14
intressant smile kolla gärna hur du gick tillväga=)


5 710 Inlägg
17 december 2010
#15
Falcone skrev:
o angående steg ett så kan man fixa högre efect genom o höja bränsletrycket genom o pressa ihop bränsletryck regulatorn samt att byta ut en av pottarna i laddtryckstryrningen

På en gammal 9000 <88 JA....på en nyare 9000 88> NEJ.
De nyare systemen har inte några pottar att byta...

MVH Jonas
..............

394 Inlägg
17 december 2010
#16
Finns redan en drös med trådar an.g detta med vilken firma ska jag vända mig till?

som sagt, diverse trimfirmor fungerar klockrent. bara gå in och kika & jämföra priser på te.x

Nordic.
Maptun
BSR
Speedparts
Trollspeed/sqr

själv har jag kört både BSR, Maptun, och SQR alla har fungerat för mig.

vem fan är maptun?

236 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#17
Nån som vet hur jag kommer undan billigast? alltså nån som redan har kollat och gem fört?
6,500 på speedparts för steg 1!


236 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#18
är 2.0 LTT dyrare att vässa? sad


236 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#19
Nu hänger jag inte riktigt med?

De undantag som finns är vissa bilar med s.k "lågtrycksturbomotorer". Där är slangen från turbokompressorn ansluten direkt till WG´n utan att gå via MV, och laddtrycket ligger endast på ca 0,45 bar, vilket är samma tryck som fulltryckarnas grundtryck, alltså det laddtryck som dessa går ner på när nått är galet,"check engine", och är således ett ofarligt laddtryck för dessa motorer, därför behövs ingen MV på lågtryckarna.
Klart som korvspad..? 

Taget från
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521

Okey hum så jag ska köpa en mV? trodde inte det behövdes?


1 019 Inlägg
20 december 2010
#20
Carl_bmw316 skrev:
Okey hum så jag ska köpa en mV? trodde inte det behövdes?

Jo, det behövs. Det hänger oftast med en i steg 1-kittet. Köper du en begagnad istället så kommer du billigare undan.



Sök