3414
Sök

Enklare ljudbygge i BMW 318i - 89

Bmw!
101 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Skulle gärna kapa, om inte stagen för bakluckan gick mitt i. Utan dessa två blir luckan tung och faller ner. Så alternativet är nog att bygga en enklare "låda", men ganska fri tillgång till luftrum i hatthyllan. Det löser sig, ska prova mig fram!

Ironhead: Portade?

Mvh
Johan

21 761 Inlägg
16 juli 2006
Basreflexlåda. Basreflexrör=port.
Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2006)

Bmw!
101 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Nej det här går inge vidare! Köpt två 6x9" idag, stora av märken GAS. Har försökt bygga hyffsade enkla lådor som skall kläs in i tyg, men storleken är skrämmande. Rutan kommer snabbt så jag är tveksam om de kommer passa, och om att det kommer se helt fel ut. Vill så gärna få ner dessa två i bagaget, men det är två stag där...

Kan man kanske ta bort dessa? Bagageluckan kommer dock att bli seg och tung, samt säkert inte stanna uppe. Men kanske kan få dit två fjädrar istället?

Mvh
Johan

Bmw!
101 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Ja, då har man köpt vinkelslip! Måttade grovt och har nu gått på plåten rejält. Jag ska lyckas. Är nästan klar med första hålet. Jag ser nu till att lägga hålet så det inte påverkar stagen till bagageluckan, gick om man finskissade!

Tack alla som sagt sitt, känner nu att jag är på god väg! wink

Mvh
Johan

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Jaha, det var ju bra att du inte behövde "förstöra" mer än nödvändigt. Alltid trist att behöva kapa bort delar av stag och liknande.

volvoraggare
4 776 Inlägg
18 juli 2006
Drönirettab skrev:
För att få någon märkbar bas så bör ju en låda vara på 5-10 liter gissar jag. Nu är jag inte en van byggare, det har bara blivit ett fåtal baslådor, så jag har inte lärt mig alla småknep för att få hyffsad bas. De andra som har mer vana får nog komma med fler förslag.

minst 10 till 15 liter

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Bmw!
101 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Har kapat hårt idag! Sågat och skurit. Nu sitter de vackert på plats! wink

Ska löda ihop allt vid huvudenheten imorrn, äntligen lite fylligt ljud. smile

Tack alla! Ropar till när det är bas som gäller! big_smile

Mvh
Johan

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 juli 2006
du får ta en bild på installationen johan så vi får se hur det blev

Bmw!
101 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Ska försöka få tag på kamera!

Mvh
Johan

Bmw!
101 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
Har nu lyckats koppla in allt i huvudenheten! Gjorde om allt så jag fick bra kontroll för fram/bak, samt  höger/vänster. Ser bra ut och låter helt ok!

Ett problem bara är att enheten nollställs när nyckeln plockas ur, lite små drygt att ställa om basen varje gång och radio-kanaler. Finns det nån lösning?

Stort tack!

Mvh
Johan

21 761 Inlägg
20 juli 2006
Då har du nog kopplat bilstereons minneskabel till tändningen istället för till kontinuerlig plus. Minneskabeln måste ha konstant plus för att stereons inställningar ska finnas kvar när man har stängt av stereon.

Bmw!
101 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
Letade igenom kabelhärvan och fann att både gul och röd kabel var dragna tillsammans, antagligen till tändningslåset. Vilken av dessa två kablar ska dras direkt till batteri för fungerande minne? Och hur skall den dras till batteriet?!

Mvh
Johan
Senast redigerat av Johan_S (20 juli 2006)

Bmw!
101 Inlägg
23 juli 2006
Trådstartare
Har nu fått reda på att gul skall dras i mitt fall till +, får ta tag i det vid tillfälle. Jag har en fråga hur jag ska koppla in slutsteg, är nämligen osäker på det.

Har två högtalare fram, 5.25". Två 6x9" i hatthyllan, och inom en snar framtid en baslåda i skuffen. Jag vill koppla in samtliga högtalare samt bas på slutsteg. Ska jag köpa ett två-kanaligt till fram resp. bak- ljud? Och ett separat för baslådan? Eller ett fyra-kanaligt till fram resp. bak- ljud?

Hur ska jag tänka här? Vill helst om möjligt inte sträcka mig mer än 1000-2000:-. Anledning till slutsteg? Är inte riktigt nöjd med det jag får ut nu, bör ev. kanske köpa bättre talare fram.

Tack!

Mvh
Johan

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 juli 2006
köp dig ett sex kanaligt steg då kan du driva både bas och högtalare

Bmw!
101 Inlägg
2 augusti 2006
Trådstartare
Vill bara påpeka att lite bilder finns nu på bilen! (Länk till den till vänster...)

Ta gärna en titt, och tack för all hjälp! smile

Mvh
Johan

Sök